Har haft en duschblandare - men har nu utökat med ett badkar. Finns det någon koppling att sätta på befintlig blandare så att jag får en pip/slang till badkaret och kan behålla duschslangen på samma adapter? (Det är ju önskvärt att kunna välja vilken som släpper igenom vattnet.)
Eller måste jag byta hela blandaren?

Redigerat:
Hej
Ja, det finns en 10cm lång "pip" att skruva dit, som har uttag för duschdlangen och också en mekanisk "väljare" var vattnet skall komma ut.
Dock har jag bara sett sådanna som är gjorda för blandare som har slangens uttag nedåt, och det går ju inte att vända på en blandare upp o ner.

Precis en sådan! Jag skulle dock behöva den längre ned (längre pip) - blandaren sitter mer i duschhöjd.. Anslutningen är på undersidan så det är lugnt.

Ett sätt är att googla på badkarspip och se på bilderna och när du ser någon passande så klickar man på den och ser då vem/var den går att köpa. Finns en hel uppsjö av olika designer.
Har sätt att någon har satt en bit slang vid utloppet för att få ner vattnets utlopp i badkaret.

Om du går in på blandartillverkarens hemsida så kan du få fram vilka som är tänkta till just den blandaren du har.

Krilleman
Jag har kört väldigt många lägenhetsrenoveringar dom sista åren, och dom flesta fastighetsägarna vill ha duschblandarna sitta på standardhöjd (110mm) oavsett om hyresgästen ska ha badkar eller inte.

Vid badkar monteras en extra omkastare och pip. Totalt bygger den ner 46cm från gängan på duschblandaren. Omkastaren har G1/2 lekande mutter uppåt, alltså samma som duschslangens gänga.

Detaljerna är följande

RSK: 8344858 - Mora Omkastare
RSK: 8186975 - Trio övergångsnippel G1/2 INVxM26
RSK: 8182496 - Trio övergångsnippel G1/2 UTVxM26
RSK: 8154025 - FMM Pip

Mellan pipen och omkastaren (Båda har INV M26 gänga) skulle det vara bättre med en rak m26-nippel men dessa var svåra att få tag på när vi höll på med detta. Så det blev en "fuling" med INV/UTV G1/2 för att få en rak M26 nippel som tätats med loctite för det är ju aldrig fullt vattentryck i pipen.

Och som vanligt undrar jag varför jag har så mycket prylar liggandes hemma :wow:

20160124_192635.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160124_192738.jpg
Skapa konto

20160124_192712.jpg
Skapa konto

• Gilla
dolofsson
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Jag har kört väldigt många lägenhetsrenoveringar dom sista åren, och dom flesta fastighetsägarna vill ha duschblandarna sitta på standardhöjd (110mm) oavsett om hyresgästen ska ha badkar eller inte.

Vid badkar monteras en extra omkastare och pip. Totalt bygger den ner 46cm från gängan på duschblandaren. Omkastaren har G1/2 lekande mutter uppåt, alltså samma som duschslangens gänga.

Detaljerna är följande

RSK: 8344858 - Mora Omkastare
RSK: 8186975 - Trio övergångsnippel G1/2 INVxM26
RSK: 8182496 - Trio övergångsnippel G1/2 UTVxM26
RSK: 8154025 - FMM Pip

Mellan pipen och omkastaren (Båda har INV M26 gänga) skulle det vara bättre med en rak m26-nippel men dessa var svåra att få tag på när vi höll på med detta. Så det blev en "fuling" med INV/UTV G1/2 för att få en rak M26 nippel som tätats med loctite för det är ju aldrig fullt vattentryck i pipen.

Och som vanligt undrar jag varför jag har så mycket
Suveränt - verkar vara en jättebra lösning! Vad är det för dimension på anslutning mot blandaren? Om man ska försöka hitta en rak nippel för att slippa trixandet - var kan man hitta?
Totalkostnad på detta - kan det hamna runt 1000-1500?

Krilleman
Dimensionen uppåt mot blandaren är som jag redan skrivit vanlig 1/2" gänga, precis som en vanlig duschslang.

Billigaste jag hittar:
Omkastaren: 435:-
Övergångsnipplarna M26: 43:-/st
Pipen 351:-
Totalt 872:- plus frakt. Dock är alla priser hittade i olika butiker :confused:

Rak M26 nippel har RSK 8591506 och den hittar jag för 77:- i ytterligare en annan butik... Dock vet jag inte om gängan är tillräckligt lång så den inte bottnar på FMM-pipens lekande mutter.

Du kan få köpa min uppsättning om du vill ha den! PM:a vid intresse.

Hej @Krilleman !
Nu var det jättelängesen du skrev det här....
Men är det här nånting som du tycker funkar fortfarande?
Vill montera badkars pip (och duschslang) från befintlig installation som är 110cm hög- så tänkte testa ditt förslag- om det är fortfarande en rekommenderad lösning :)

Krilleman Krilleman skrev:
Dimensionen uppåt mot blandaren är som jag redan skrivit vanlig 1/2" gänga, precis som en vanlig duschslang.

Billigaste jag hittar:

Rak M26 nippel har RSK 8591506 och den hittar jag för 77:- i ytterligare en annan butik... Dock vet jag inte om gängan är tillräckligt lång så den inte bottnar på FMM-pipens lekande mutter.

Krilleman Krilleman skrev:

Billigaste jag hittar:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.