Intressant, kan du inte försöka dokumentera så mycket som möjligt och slänga upp bilder här på forumet?ConnyK skrev:
Jag tänkte sätta en kant med våtrumsgips på 20 cm längst ned mot golvet, och dra upp våtrumsmattan på gipset. Tänkte även kortla mellan reglarna för att förstärka upp gipset.
Sedan sätter jag vanlig plywood eller OSB i resten av badrummet och skruvar Fibo-Tresposkivorna direkt på dessa.
Synpunkter på detta? Alternativet är att skruva skivorna direkt på reglarna, men det känns inte som ett alternativ då det inte är CC-60 i hela rummet.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
ja lite dokumentation är önskvärt då även jag kommer använda mig av dessa skivor och plastmatta till sommaren.
Kan vara intressant att se hur en glad amatör gör =)
Raskus: varför våtrumsgips i nedkant?
jag kommer också sätta skivor bakom då även mina regelavstånd är lite olika.
Kan vara intressant att se hur en glad amatör gör =)
Raskus: varför våtrumsgips i nedkant?
jag kommer också sätta skivor bakom då även mina regelavstånd är lite olika.
Jo för man får väl inte dra upp plastmattan direkt på plywood eller OSB gissar jag? Det måste väl vara ett dött material?kickassford skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
okej, jag hade för mig att man kunde ha enbart osb bakom plastmattan.
får väl ta å plugga lite på gvks branschregler.
får väl ta å plugga lite på gvks branschregler.
Det tror jag man får göra, golvet får man i alla fall köra med plywood enligt mattläggaren.Raskus skrev:
Det är ingen som protesterat hittils hos mig, men hör du något annat så skriv här
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
har läst på gvk och det står inte i klartest plywood eller osb men material som klarar en relativ fukthalt på 85% gick bra.
men sen finns det dom som rekomenderar enbart osb bakom/under plastmatta så.. hm..
men sen finns det dom som rekomenderar enbart osb bakom/under plastmatta så.. hm..
Det har ju varit en viss diskussion kring Fibo Trespo och vad som gäller om det blir vattenskada. Jag tycker själv inte det är helt lätt att å ena sidan konstatera att materialet är godkänt för våtrum, men också att försäkringsbolagen kan ha egna villkor.
Jag har varit i kontakt med Länsförsäkringar - som inte svarat, och med Moderna Trygghetsförsäkringar, som gav följande besked på min fråga hur de skulle ställa sig om det inträffar en vattenskada. Frågan utgår från att jag har fått bra hjälp, men av en person som inte är professionell hantverkare med kvitton/garantier.
- Ni som har satt upp Fibo Trespo, vilket försäkringsbolag har ni - har ni koll på deras villkor/policy?
- Kan det vara idé att klinkra inte bara golvet, utan också de hårdast belastade väggdelarna i badrummet, dvs. runt dusch och badkar - men att köra Fibo Trespo på resten?
Jag har två ganska stora badrum som är i behov av översyn, och två mindre toaletter nog skulle se fräschare ut om man byter stol/handfat och nya ytskikt. Väggarna är lättbetong.
Jag har varit i kontakt med Länsförsäkringar - som inte svarat, och med Moderna Trygghetsförsäkringar, som gav följande besked på min fråga hur de skulle ställa sig om det inträffar en vattenskada. Frågan utgår från att jag har fått bra hjälp, men av en person som inte är professionell hantverkare med kvitton/garantier.
I princip gör man ju allt utom att förbjuda kunderna att använda materialet. Samtidigt känns det frestande då det nog är mycket pengar att spara. Funderar därför över följande:Vår policy är att så länge man följer branschreglerna BKRs eller GVKs och fackmannamässigt utför arbetet så finns det i dagsläget inget hinder för att göra jobbet själv. Det är viktigt att man dokumenterar varje moment och att tillverkarnas arbetsbeskrivning och anvisningar följs.
Det samma gäller vid VVs-arbeten, VVS-företagens branschregler som finns i "Säker Vatteninstallation" följs och att man följer tillverkarnas arbetsbeskrivning och anvisningar.
Fibo Trespo är ingen vi rekommenderar Fibo Trespo är som du skriver, ett typgodkänt material på väggar i våtutrymmen av SITAC. Under förutsättning att monteringsanvisningarna följs till punkt och pricka är vi villiga att stå risken för ett eventuellt läckage.
Problem som kan uppstå är att väggarna måste vara exakt i lod och att väggvinklarna är exakt 90 grader för att en korrekt montering ska kunna ske. Frågan är vilka väggar i ett hus som uppfyller dessa krav.
Montering sker på eget ansvar och med risken att skadan inte är ersättningsbar om montering skett i strid med anvisningarna
- Ni som har satt upp Fibo Trespo, vilket försäkringsbolag har ni - har ni koll på deras villkor/policy?
- Kan det vara idé att klinkra inte bara golvet, utan också de hårdast belastade väggdelarna i badrummet, dvs. runt dusch och badkar - men att köra Fibo Trespo på resten?
Jag har två ganska stora badrum som är i behov av översyn, och två mindre toaletter nog skulle se fräschare ut om man byter stol/handfat och nya ytskikt. Väggarna är lättbetong.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
intressant svar där du fick från moderna trygghetsförsäkringar.
vi har också detta försäkringsbolag och när jag fråga så fick jag svaret "sålänge det är fackmannamässigt utfört så godkänner vi dessa skivor som tätskikt".
vi kommer som sagt köra med detta och hoppas men inte förlitar oss på att det är godkänt.
men vi resonerar som så att sålänge man är noggran med räta vinklar och täta ordentligt så duger det åt oss.
har det funkat i Norge i decennier så lär det väl funka här i sverige också.
vi har också detta försäkringsbolag och när jag fråga så fick jag svaret "sålänge det är fackmannamässigt utfört så godkänner vi dessa skivor som tätskikt".
vi kommer som sagt köra med detta och hoppas men inte förlitar oss på att det är godkänt.
men vi resonerar som så att sålänge man är noggran med räta vinklar och täta ordentligt så duger det åt oss.
har det funkat i Norge i decennier så lär det väl funka här i sverige också.
Nja, du kan nog inte få till övergången mellan Fibo-Tresposkivorna och kaklet på ett godkänt eller vettigt sätt.bjogul skrev:
Kakel eller Fibo-Trespo i hela badrummet är vad som gäller, ingen blandning.
Det intressanta är egentligen inte övergången mellan fibo-trespo och kakel, utan mellan tätskikten, dvs, fibo-trespo och det tätskikt man valt under kaklet.Raskus skrev:
Det finns dessutom godkända lösningar för övergång mellan fibo-trespo och både plastmatta och klinker med tätskikt under, så det kan knappast vara några konstigheter med övergång mot kakel heller...
Nu också svar från Länsförsäkringar:
- Å andra sidan så kommer det ju i ett sådant scenario inte att uppstå något läckage... Och någon skillnad mellan Fibo Trespo och andra godkända material har jag därvid svårt att se.
Försäkringar gäller alltså endast om man använder godkända material, och sätter upp dessa korrekt, och inte begår några misstag.Det är tillåtet att göra våtutrymmen själv. Förutsättningen är att det byggs enligt Boverkets byggregler och branschregler. Vi rekommenderar dock alltid att arbetet utförs av auktoriserad fackman. Se till att använda godkända material. Läs genom regelverket noga så allt blir rätt. Följ anvisningarna noga för de produkter som används och blanda inte olika produkter. Garantin på produkterna gäller inte om man inte följt anvisningarna till punkt och pricka.
Vad gäller utebliven ersättning om våtrummet inte är rätt gjort och läcker så skada uppstår är något som gäller för alla försäkringsbolag. Vi betalar inte det som orsakat skadan men följdskadorna. Fotografera gärna alla moment i arbetet. Bra att ha för eget minne samt kunna visa hur det är gjort om du ska sälja eller om skada uppstår. Byt golvbrunn om den är äldre än 1991 eller om den är felplacerad. Ta hjälp av en auktoriserad VVS-montör med rördragning (säker vatten).
- Å andra sidan så kommer det ju i ett sådant scenario inte att uppstå något läckage... Och någon skillnad mellan Fibo Trespo och andra godkända material har jag därvid svårt att se.
En, i min mening, mycket sund ock korrekt slutsats du dragit där.bjogul skrev:Nu också svar från Länsförsäkringar:
Försäkringar gäller alltså endast om man använder godkända material, och sätter upp dessa korrekt, och inte begår några misstag.
Nu har jag läst hela tråden, men hittar inte svar på en sak jag undrar.
Om man har moderna våtrumsskivor och tätskikt i ett helt badrum, kan man då sätta dessa skivor utanpå det eller blir det fel att på detta vis montera dubbla tätskikt?
Om man har moderna våtrumsskivor och tätskikt i ett helt badrum, kan man då sätta dessa skivor utanpå det eller blir det fel att på detta vis montera dubbla tätskikt?
Om jag läser ditt inlägg ordagrant låter det som att det finns ett tätskikt, utanpå detta våtrumsskivor, och utanpå det vill du sätta nya våtrumsskivor. Men jag förmodar att det bara finns ett tätskikt och utanpå det vill du sätta vårtrumsskivor. Om det går eller inte beror lite på vad det är för tätskikt som sitter där nu, och vad som ev. sitter utanpå tätskitet. Men rent generellt ska du inte sätta två tätskikt över varandra. Det finns risk för mögel mellan dessa två. Men om det t.ex. är våtrumsmatta på väggen och du tvättar av den ordentligt så bör det kunna funka.LinaoMarkus skrev:
Hej.
Ska sätta dessa skivor i vårt badrum på ovanvåningen.Gammla gipsskivor är borttagna det är bara reglar och isolering som syns.En väg är ytterväg och där finns det plasfolie(dom andra 3 vägar är innervägar utan folie).Ska jag ta bort folien på yttervägen eller inte?Ska sätta osb skivor på alla vägar eftersom reglarna är inte på 60cm cc.
Ska folien bort eller inte?
Tack.
Ska sätta dessa skivor i vårt badrum på ovanvåningen.Gammla gipsskivor är borttagna det är bara reglar och isolering som syns.En väg är ytterväg och där finns det plasfolie(dom andra 3 vägar är innervägar utan folie).Ska jag ta bort folien på yttervägen eller inte?Ska sätta osb skivor på alla vägar eftersom reglarna är inte på 60cm cc.
Ska folien bort eller inte?
Tack.