Jag har spontade brädor utanför reglarna, vilket gör att det underlättar för oss som inte har exakt avstånd mellan dessa vid monteringen...
Ett råd till alla som har planer på att använda FIBO trespo. Jag har pratat med Akzo Nobel (CASCO/Schönox) och de godkänner inte att deras produkter används tillsammans med Fibo-skivorna. Produkten är lite för nytt för att försäkringsbolagen ska bildat sig en uppfattning.
Vid fuktskda m.a.o kommer tätskiktsleverantören att neka ersättning eftersom deras monteringsanvisning inte följts. Enligt alla monteringsanvisningar från alla leverantörer i Sverige ska ett våtrum var hel, intakt, golv och vägg, av samma material, alternativt fiberduk tillsammans med fuktspärr.
Det är väl upp till försäkringsbolaget och "neka ersättning" inte tätskiktsleverantören.
Jag har fått svar från Folksam att om monteringsinstruktioner följs är detta godkänt.
Sen om något är fel under sk. garanti så är det ju Fibo-Tresbo som rekommenderar detta tätskikt.
Jag har fått svar från Folksam att om monteringsinstruktioner följs är detta godkänt.
Sen om något är fel under sk. garanti så är det ju Fibo-Tresbo som rekommenderar detta tätskikt.
Försäkringsbolagen utreder alltid. Fibo Trespo har en dold budskap som de inte kommunicera ut till konsumenter och det är att deras ansvar slutar vid golv/vägg vinkeln. M.a.o endast om det sker någon skada på deras skivor, eller på väggarna. Nu har jag inte exakta siffran i huvudet, men 60-70% av alla fuktskador sker i golvet, golvbrunn, under wc-stol, rörgenomföringar m.m.
När det väl händer, kommer fibo att säga. Kontakta din tätskiktsleverantör, och tätskiktsleverantören kommer att säga tyvärr. Och om försäkringsbolaget får reda på detta, kommer de att neka ersättning.
FIBO är inget alternativ till badrumsrenovering, utan en billig nödlösning. men men. det är bara mina åsikter.
När det väl händer, kommer fibo att säga. Kontakta din tätskiktsleverantör, och tätskiktsleverantören kommer att säga tyvärr. Och om försäkringsbolaget får reda på detta, kommer de att neka ersättning.
FIBO är inget alternativ till badrumsrenovering, utan en billig nödlösning. men men. det är bara mina åsikter.
Nu kommer jag förvisso inte att kontakta tillverkaren för Fibo-Trespo om något är galet utan först och främst inköpstället/ hantverkaren som monterat/ sålt dessa.
Det är med dom jag har "avtalet" inte tillverkaren.
Det är med dom jag har "avtalet" inte tillverkaren.
För att det ska vara ok att använda dessa i badrum, krävs att man följer monteringsanvisningen, och då måste man skruva dom, tyvärr.
Men går gör det säkert.
Men går gör det säkert.
Skicka ett email till Fibo-trespo och fråga. Det är en mycket bra fråga och borde faktiskt vara ett av monteringsalternativen, tycker jag.momin skrev:
Berätta sedan här vilket svar du fick.
Varför dyker det upp en massa gamla, till och med flera år gamla, trådar i rutan "Mest lästa just nu" här på forumet. Är det verkligen så lite folk som läser att det räcker med någon enstaka för att trådar ska dyka upp där.
Jag vägrar tro att en större mängd personer plötsligt alla läser just de trådar jag hade där nyss. Nu när sidan är omladdad är det en helt ny uppsättning mest lästa trådar. Den där funktionen får dom nog laga, tror jag.
Jag vägrar tro att en större mängd personer plötsligt alla läser just de trådar jag hade där nyss. Nu när sidan är omladdad är det en helt ny uppsättning mest lästa trådar. Den där funktionen får dom nog laga, tror jag.
Medlem
· västra götaland
· 1 inlägg
Med andledning av dessa diskussioner o förkortningar
essa badrumspaneler gäller bara i kök samt toalett d.v.s. badrum utan dusch eller badkar.Allt enligt If-försäkringsbolag.....
Fibo-trespo våtrumspaneler är godkända av SITAC som vattentätt skikt i enlighet med BBR's regelverk. Det är bara att ladda ner och läsa SITAC's godkännande på fibo-trespos hemsida. Det är alltså helt ok att använda dessa även i bad och dusch. Vilket även framgår av broschyrmaterialet. Visa annars gärna var i IF's villkor det framgår att dessa skivor inte är ok.muppmimsan skrev:
Skulle inte förvåna mig om dom här skivorna är bättre än vartenda så kallade tätskikt på marknaden, utom riktig plastmatta.
Redigerat: