Sammanfattningsvis: Försäkringsbolagen godkänner inte plattorna. Jag är inte imponerad av försäkringsbolag och deras regler i övrigt och är därför inte heller förvånad denna gång. Skivorna är dock godkända som tätskikt i Sverige och leverantören lämnar 11 års garanti på dem.

Nu ska jag försöka lägga upp lite bilder som jag tagit.

Här kommer bilderna.

Bild 1: Här ser man hur det blir att se ut i hörn med de plastlister man använder.
Bild 2: Man skruvar fast skivorna i den utstickande underliggande "läppen".
Bild 3: Längst ner står skivorna på en list som monteras mot klinkerkanten.
Bild 4: Så här överlappar de varandra med en silikonfog i varje skarv.

Priset på Skivorna är ca 360kr/kvm. Totalt har vi lagt ca 25kkr på material och inredning till vårt badrum på ca 4kvm. Och då har vi inte tagit något som är speciellt exklusivt.

• DSCF9434.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF9435.jpg
    Skapa konto
  • DSCF9436.jpg
    Skapa konto
  • DSCF9437.jpg
    Skapa konto
Är det nån som har någon ny info om dessa skivor. Ska renovera badrummet i vinter och tycker denna produkt verkar intresant. Enligt säljaren på byggvaruhuset ska dom vara godkända i sverige

Hör med ditt försäkringsbolag om de godkänner de först och främst, är ju en jungel av lagar mm. Men det som är intresssant är ju vad just ditt försäkringsbolagt tycker.
Sen tycker jag personligen att de jag sett ser ut som skit

Det här med utseende är ju alltid subjektivt, det jag sett (på bild) har sett riktigt frächt ut. Enligt tillverkarens reklam ska det ju vara ett fuktsäkrare alternativ än klinker och kakel (som ju många verkar haft problem med), inte ens snickarna är ju överens hur ett badrum med kakel ska byggas.

Visst är det så, men man måste nog se de i verkligheten för att få en uppfattning.
De jag såg såg ju inge vidare ut enligt min smak, men alla har ju egen smak och det är ju tur :-)

Finns det ingen som bott i norge där dessa skivor varit godkända i 30 år. Tänkte på det där med fuktsäkerhet samt hur väggen ser ut efter 10 år? Finns en byggfirma i skellefteå som heter boas bygg som satsar stenhårt på fibo-trespo, ska vad jag vet vara en av stans större och mer "erkända" byggföretag. De säger sig alldrig tumma på byggnormerna och vad jag vet är det just dessa som försäkringsbolagen har som grund för sin bedömning av fackmannamässigheten av ett våtrumsbygge.

Läste just att fibo trespo fått ett typgodkänande av sitac 08-11-11

Innebär Sitacgodkännandet att man nu kan 'våga' använda sig av dessa, eller är våtmatta/kakel etc fortfarande säkrast?

Hittade denna (gamla) tråd när jag använde sökfunktionen.

Saken är den att vi nu är tvungna att renovera vårt badrum p.g.a fuktskada orsakad av läckande golvbrunn. Så det är ju främst golvet som är aktuellt, men väggarna hänger ju med på "karusellen".
På grund av åldersavdrag är det inte några stora pengar vi får ut av försäkringsbolaget, varför jag satsar på att ta ut pengar i kontantersättning, köpa material och själv göra det mesta/allt jobb själv.
Blev nyfiken på just dessa Fibo-Tresposkivor då man slipper kladda med duk/tätskikt på väggarna. Har heller ingen lust att sätta upp våtrumsmatta, då jag måste anlita hantverkare för detta. Därför verkar dom här skivorna vara ett vettigt alternativ för oss.

Vad jag läst och Googlat mig fram till är att skivorna nu ska vara godkända även i Sverige (Sitac) och borde inte ge polemik gentemot försäkringsbolagen. (Dock kände inte vår besiktningsman (IF) till dessa skivor).

Mina frågor är bl.a följande:
1: Ni som monterat dessa och nu haft dom ett tag, är ni nöjda? Verkar dom hålla bra kvalité? Lätta att hålla rena? Hittat några nackdelar?
2: Vilka underlag har ni bakom? Gips? Enbart reglar? (Jag måste ju riva bort mitt gips och ersätta med kartongfri sådan (enl. nya bestämmelserna), alternativt utesluta gipsen och montera skivorna mot reglarna, som det enligt monteringsanvisningarna ska gå att göra).
3: Någon som räknat på om det är billigare än att (själv) kakla, med allt vad det innebär med tätskikt, förstärkning väggar mm.

Kom med lite synpunkter och skriv ner era erfarenheter.

(Vårt badrum är 210 X 250 cm, takhöjd 240 cm. Aldrig renoverat sedan huset byggdes 1982. Har idag tunn våtrumstapet på gipsvägg med CC 60 mellan reglar).

Bobbe skrev:
Hittade denna (gamla) tråd när jag använde sökfunktionen.

Saken är den att vi nu är tvungna att renovera vårt badrum p.g.a fuktskada orsakad av läckande golvbrunn. Så det är ju främst golvet som är aktuellt, men väggarna hänger ju med på "karusellen".
På grund av åldersavdrag är det inte några stora pengar vi får ut av försäkringsbolaget, varför jag satsar på att ta ut pengar i kontantersättning, köpa material och själv göra det mesta/allt jobb själv.

Mina frågor är bl.a följande:
1: Ni som monterat dessa och nu haft dom ett tag, är ni nöjda? Verkar dom hålla bra kvalité? Lätta att hålla rena? Hittat några nackdelar?
2: Vilka underlag har ni bakom? Gips? Enbart reglar? (Jag måste ju riva bort mitt gips och ersätta med kartongfri sådan (enl. nya bestämmelserna), alternativt utesluta gipsen och montera skivorna mot reglarna, som det enligt monteringsanvisningarna ska gå att göra).
3: Någon som räknat på om det är billigare än att (själv) kakla, med allt vad det innebär med tätskikt, förstärkning väggar mm.

(Vårt badrum är 210 X 250 cm, takhöjd 240 cm. Aldrig renoverat sedan huset byggdes 1982. Har idag tunn våtrumstapet på gipsvägg med CC 60 mellan reglar).
Hejsan

Jag har byggt ett badrum på 10 kvm Hösten 2008 alltså 1 år sen och jag är helt nöjd.
Har gjort allt själv förutom att jag fick hjälp med att lägga klinker.
Jag är ingen byggare men det går att göra själv om man är lite händig..
Underlaget så har jag gips o trä väggar (gammalt hus från 1920)
Och kakla skulle jag inte göra själv tar tid och kostar lite mer eftersom man måste våtskydda
hela badrummet ..Nu med fibo så räcker det med golvet och en bit upp på väggen..

Termos

Tack för svaret
Du har inte några bilder att lägga ut?
Det ser ju onekligen trevligt ut på de bilder som finns på hemsidan, men det hade varit kul att se hur det blir när vi amatörer bygger.

IMG_4354.jpg[/IMG]

IMG_4348.jpg[/IMG]

Har med nöje suttit och läst igenom trådarna om Fibo-trespo eftersom vi ska renovera vårt badrum nu med Fibo-Trespo.

Självklart har man jagat Folksam för att få ett beslut på om detta är godkänt och till slut kom detta besked från en av teknikerna på Byggskador/Folksam:

" Vi har i vårt villkor hänvisat till BBR (boverketsbyggregler) som är en norm.
BBV och GVK är branchregler som har upprättats av intresseorganisationer inom respektive område.
Dom ansvar för keramiska plattor i våtrum BBV och ytskikt av plast GVK.
Då det gäller Fibo-trespo så omfattas den inte av ovanstående nämnda branschorganisationer.
Däremot Sitac testat den så uppfyller den kraven enligt BBR och därmed anser också vi att den fungerar för ändamålet det är avsett för under förutsättning att monteringsinstruktioner följs. "

Hoppas det är till någon hjälp till någon där ute som har Folksam....

• Gilla
Mialia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.