På den lilla ort där jag bor har nu tekniken kommit så långt att man under våren 2014 kommer att ansluta hela tätorten med fiber. Som villaägare har jag fått ett erbjudande om anslutning till Telias öppna nät för 20 000:-. Detta innefattar då grävning på min tomt, in i mitt hus och därefter installation max 5 meter inne i fastigheten.

Vill jag använda mig av bredbandstelefoni och 100/100 Mbit/s kommer jag att betala 389:-/mån.

Jag har idag ADSL 8 Mbit samt bredbandstelefoni. Betalar 389:-/mån.

Tittar mycket på SVT, TV4, TV3 Play etc då vi inte hinner se programmen när de egentligen visas på TV. Har ett abonnemang med Viasat via parabol p.g.a mitt enorma fotbollsintresse. Telias TV-lösning via bredband kan inte prismässigt matcha paketet jag har via parabol.

Alltså, ett nollsummespel sett till månadskostnad, men i gengäld snabbare bredband med fiber och en framtidssäkring. Mot detta ställs att jag idag inte upplever några flaskhalsar alls med den hastighet vi har via ADSL. Dessutom måste jag okeja grävning på tomten, anslutning in i huset och därefter ska jag återställa det hela. En smula jobbigt om man är lat och inte riktigt ser fördelarna med fiber.

Om jag inte nappar, är jag fullkomligt dum i hela huvudet då? Hjälp mig, jag är förvirrad. Jag ser inte de enorma fördelarna? Tänker mig att jag kanske kan ansluta mig om 5 år istället, men då kanske det är dyrare? Eller tvärtom, billigare med tanke på att tekniken går framåt?

Argumentet att huset ökar i värde är inte ett argument för mig då jag beräknar att bo i huset åtminstone 30 år till.

Problemet med ADSL är uppladdningshastigheten, kanske inget man tänker på idag men jag tror det blir ett ökande behov, ex lagra kort på en extern server/moln, eller skicka iväg för tryck. Jag hade valt fiber med tanke på detta och även framtida tv-tittande kommer kräva mer bandbredd då HD, 4k och allt vad det heter kommer mer och mer.

Ja det är ju en poäng förstås, det där med uppladdningshastigheten. Har idag inte haft behov av extern lagring i molnet, men det är ju ingen omöjlighet att det behovet uppstår. Vad gäller TV så ser jag än så länge ingen bra anledning att välja bort parabol till fördel för bredbandsalternativet, annat än att jag slipper den förfulande tallriken på fasaden förstås. Svårt det här tycker jag. Är absolut ingen teknologifiende, tvärtom - men jag kämpar fortfarande för att finna den där avgörande anledningen till att göra investeringen.

BigR
Med öppen fiber finns det flera leverantörer som kan leverera tjänsterna. På deras webb hittar jag leverantörer som ligger under 389kr för de tjänster du nämner.

Korvgubbe
Det är givetvis omöjligt att veta, men jag tror att det blir dyrare om en väntar och inte tar del av "grupprabatten" som blir när hela områden skall anslutas. Vidare känner jag mig övertygad om att fiber är framtiden, även om du inte ser några fördelar idag och kostnaderna inte blir bättre så kommer det med största sannolikhet att ändra sig framöver, definitivt inom de 30 år du planerar att bo där. Att TV-lösningarna du efterfrågar inte är billigare idag säger inget om hur det ser ut om fem år.

EndZone skrev:
Om jag inte nappar, är jag fullkomligt dum i hela huvudet då?
Ja.
EndZone skrev:
Tänker mig att jag kanske kan ansluta mig om 5 år istället, men då kanske det är dyrare? Eller tvärtom, billigare med tanke på att tekniken går framåt?
Timpenningen för grävare och tekniker kommer inte vara lägre om 5 år. Dessutom kommer du inte ha en massa grannar att dela kostnaden med.

ADSL är en teknik som kommer dö ut i takt med fiberns utbredning. Om 4 år kanske ADSL-utrustningen går sönder i ditt tele-skåp där du är (nästan) ensam abonnent. Tror du Telia kommer rycka ut och sätta upp ny utrustning då?

Goda argument trillar in, och det är jag tacksam för :)

Innerst inne känner jag nog att det är rätt att ansluta, men tidsmässigt är det fel av flera anledningar. Har massor av andra kostsamma husprojekt inplanerade och hade väl hellre sett att erbjudandet kommit först nästa höst. Nu antar jag att jag känner mig lite pressad mot väggen.

Kan du avvara 20000 så ta erbjudandet. Om du nöjer dig med 10/10 (vilket är betydligt bättre än ditt nuvarande ADSL på 8/1) så får du en månadskostnad omkring 250:- och en återbetalningstid på 10-12 år. Ekonomiskt är det en rätt bra investering.

Som en bonus får du snabbare bredband, stabilare bredband, ett större urval av både bredbands-, telefoni- och TV-leverantörer och möjlighet till snabbare internet. Dessutom börjar 4k-tv-apparaterna komma nu. Jag skulle gissa att sportsändningar över internet kommer att vara bland det första som rullar ut. Fotboll i 4k vore något kanske :).

Ofta går det att göra ROT-avdrag på fiberinstallationen. Här i Falun kostar det också 20000 att ansluta men 17500:- efter ROT.

Snackar du med banken så kan de kanske räkna in en uppvärdering av huset då fiber finns, och då kan du kanske finansiera investeringen med lån.

Redigerat:
4k var något nytt för mig, det får jag läsa på lite om inser jag :)
Pengarna som sådana är egentligen inget problem, men för 20 000 kan man ju göra mycket annat roligt också förstås. ROT är inte aktuellt om jag väljer Telias öppna fiberinstallation av någon underlig anledning.

Tusan, jag tror ni börjar övertyga mig att det är rätt att ansluta nu... :)

• Gilla
PAF
  • Laddar…
Jag hade nappat, utan att tveka såvida pengarna inte är ett bekymmer!

Kan nästan garantera att anslutningen blir betydligt dyrare om du väntar. Vår firma blåser fiber åt Telia och ibland kompletterar de i befintliga områden. Har för mig att det rör sig om nästan det dubbla.

Räkna med en värdesänkning på huset motsvarande vad det kostar att installera om några år.
4K TV lär ju först komma via satellit så det är inget argument idag.

Jag gillar ditt tänk men jag tror faktiskt att du om ett par år kommer att ångra dig om du inte ansluter.

Jag tror Telia vill ha bort koppartrådarna så småningom och vill att alla går över till mobilt eller via fiber. De har höjer nu abonnemangskostnaden för fast telefoni.

Jag hade väntat om jag nöjer mig med parabol / 4G och håller på med husprojekt då är 20k väl investerat på annat. Tror inte abonnemangskostanden är högre om tex 2-4 säg 5 år tvärtom priset på accesser har gått ned och den stora kostnaden med att dra infrastrukturen är redan gjord dvs det ligger rör fram till din tomt. Om det kostar 20k att ansluta sig idag och 389kr så finns det inget som talar för att det det kommer kosta 30k och 450kr i månanden att få samma hastighet ansluten om 2 år tvärtom priserna har gått ned. och pratar vi så långt i framtiden att de tar bort adslstationen så kommer de högst sannolikt ge dig ett bra erbjudande på anslutning av deras fiber eftersom de annars tappar dig som kund, det görs med många kunder idag. Tror inte huset blir mindre värt om du inte anslutit dig innan en försäljning, det viktigaste brukar vara att det finns möjlighet att ansluta sig när folk kikar på objekt, det är nämligen ingen större kostnad att baka in anslutningsavgiften i huslånet och då är det helt pllötsligt inte ett problem så ditt hus faller nog inte med 20-30kr. Men det är klart kanske om du säljer samtidigt som granntomten bredvid så kanske de väljer det huset men hus stor är risken? Jag hade väntat, främst pga den höga anslutningsavgiften det kommer knappast bli dyrare att ansluta sig om 2-3 speciellt om fler leverantörer kommer in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.