1 794 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Festools prispolicy
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Kanske några av er uppmärksammat att Festool nyligen har tagit bort rekommenderade priser från sin sajt, detta tycker jag är olyckligt och jag skrev därför till dom och frågade varför
Detta är deras goddag yxskaft svar:
"Då vi på Festool inte har någon direktförsäljning, så sker all prisdiskussion med våra återförsäljare.
För att tydliggöra detta har vi tagit bort alla priser från vår hemsida."
Personligen tror jag dörren nu öppnas för att en del återförsäljare kommer att ta en rövare och höja priserna.
Detta är deras goddag yxskaft svar:
"Då vi på Festool inte har någon direktförsäljning, så sker all prisdiskussion med våra återförsäljare.
För att tydliggöra detta har vi tagit bort alla priser från vår hemsida."
Personligen tror jag dörren nu öppnas för att en del återförsäljare kommer att ta en rövare och höja priserna.
Det var ju mycket debatt om att Festool styrde priserna hos ÅF för mycket (olagligt) tidigare för att hålla uppe en hög prisbild och undvika priskonkurrens. Nu har dom ju släppt på trycket och detta är väl ytterligare ett steg. Det vi ser nu är att ÅF börjar sälja Festool maskiner under det gamla rekommenderade priset.
Så min slutsats är att vi kommer att fortsätta se lägre o lägre priser samt kunna göra tillfälliga klipp
Så min slutsats är att vi kommer att fortsätta se lägre o lägre priser samt kunna göra tillfälliga klipp
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
fast då det var just rekommenderade priser så tror jag inte på denna utveckling, tvärtom, min lokala handlare tog ibland rövare och satte ett högre pris, jag påpekade att hans pris var högre en priset på festool.se och då sänkte han. Jag är rädd för den motsatta utvecklingen. Inget har ju hindrat dom tidigare att ligga under rekommenderat pris.
Tja, bra tycker jag, man ska hänvisa sin lokala handlare till att någon annan affär har ett lägre pris och att han därför ska sänka. Svårare än så är det ju inte
Konkurrens kallas det. Äntligen kanske vi kan få lite konkurrens på festools prylar, från vissa handlare i alla fall 
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Tråkigt. Om leksakskatalogen inte innehåller priser blir det svårare att sitta och fantisera om vad man vill köpa för saker.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
När jag stötte på det här första gången gick jag till tyska siten där priserna (åtminstone än så länge) fanns kvar. Så egentligen kvittar det väl.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 653 inlägg
Festool fick ju på tafsen för att de pressade återförsäljarna att hålla minst det rekommenderade priset, därav en prissänkning hos de större utländska återförsäljarna.
Jag förstår inte riktigt varför det är en sån katastrof att priserna försvinner från Festools hemsida. Det går inte att handla därifrån i alla fall. Vill man veta vad det faktiskt kostar, då kollar man med en butik. Å vill man att festools priser ska vara de som gäller, ja då sitter man ju fortfarande fast i en konkurrenshämmande "monopolstruktur" som inte har något annat syfte än att upprätthålla höga priser och höga vinster.
Den ÅF som inte tjänar pengar på en produkt slutar sälja den och kör nåt annat istället. Så "gnället" här om att festool har för små marginaler är bara att lägga ner, för det är inte festool som har för små marginaler, det är de konkurrenter som kan hålla ett så pass förhållandevis lågt pris att det för vissa med för höga omkostnader inte blir lönsamt, som är "för duktiga" på sitt jobb.
Ty, ingen ÅF är hindrad att öka marginalerna på sina festool produkter, därom är jag helt och fullt övertygad.
Det kallas "fri konkurrens"
Den ÅF som inte tjänar pengar på en produkt slutar sälja den och kör nåt annat istället. Så "gnället" här om att festool har för små marginaler är bara att lägga ner, för det är inte festool som har för små marginaler, det är de konkurrenter som kan hålla ett så pass förhållandevis lågt pris att det för vissa med för höga omkostnader inte blir lönsamt, som är "för duktiga" på sitt jobb.
Det kallas "fri konkurrens"
Jag tvivlar starkt på att Festool tidigare angett rekommenderade priset online av ren godhet och omtanke om sina kunder. Generellt brukar konkurrens och fri prissättning leda till lägre priser, inte det motsatta.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Om man kikar på engelska sidors prisutveckling sen rek priserna försvann verkar det som att priserna sjunkit, inte stigit.
Klicka här för att svara