Byggahus.se

Festools prispolicy skrotad?

1. Masses
    Medlem · Nivå 13
    I ett mail från Axminster stod det såhär:
    ""Hi Everyone,

Festool prices on our site have now been dropped as Festool no longer have a price policy. If you have purchased a Festool product from us in September and the price has now dropped we will be sending out Gift Vouchers to roughly the same value as a good will gesture."

Happy days ahead, eller vad?:)

2. jackt
    Medlem · Nivå 16
    Låter ju bra. :)

Tex Domino DF 500 Q-Plus är nästa 1800kr billigare än svenskt "normalpris".
    Antar att man inte kan "få" ner priset så mycket om man köper över disk i Sverige?

3. B
    Medlem Nivå 5
    Konstig Policy, i vanliga fall så brukar man ju policys i form av 'billigast' hade Festools det motsatta?

4. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
  5. Masses
    Medlem · Nivå 13
    Skulle det kunna vara, Mattias

6. Thomas_snickare
    Medlem Nivå 6
    å ena sidan kan man glädjas åt ev. lägre priser MEN om detta leder till sämre marginaler för tillverkaren finns det en stor risk för försämrad kvalitet, och det vet vi ju alla vad det leder till...

allt är inte guld som glimmar

Men en sak är klar, dags att pruta ordentligt nästa gång man besöker sin lokala Festool handlare.

7. phl
    Medlem · Nivå 14
    Varför skulle tillverkaren påverkas ekonomiskt annat än av skadeståndet?

8. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
    De har ju inte blivit bötfällda för sina priser till handlarna, utan för att de har manipulerat handlarnas fria prissättning. Att sådana illdåd straffas är bra, och jag kan inte riktigt se hur handlarnas fria prissättning skulle minska TTS' marginaler.

9. M
    Medlem Nivå 11
    Håller med. Och jag kan ta steget tillbaka till starten och fullfölja varvet runt: Framförallt kan jag inte se hur handlarnas lägre prissättning vid samma inköpspris skulle kunna vara negativt för oss konsumenter.

--- Mats ---

10. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
  11. K
    Medlem Nivå 10
    Det finns ju säljare som säljer nya festool privat på nått sätt med 25% rabatt på listpriserna. Vet inte hur det går till.

12. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Vad jag inte kan förstå är att det tagit så lång tid. Tråden du hänför till är ju många år gammal och vi var ju alla rörande överens redan då om olagligheten plus att dom skull bli bötfällda. BH juryns utslag borde redan då ha fått laga kraft.

Ett bra och viktigt steg för en ärlig marknad plus att allt fler nu kommer att kunna unna sig en Festool. :)

13. M
    Medlem Nivå 11
    Så länge Festool var starka kunde de stå emot. Ett företag med mycket vinst kan lägga mycket pengar på både juridiska processer och på marknadsföring och leverantörshantering.

Festool är inte längre vad det var, och därmed inte heller ekonomiskt kapabelt att styra lika hårt.

Titta i forumet för 4 år sedan och jämför idag. Då var Festool "det" häftiga att ha och de var bättre än andra. Idag är Festool fortfarande ett namn, men för en väldigt stor del av deras produktflora finns det ett par leverantörer som är lika bra eller bättre. Och förlusten av att lämna Festools "systemtänk" är idag reducerat till en plug-it sladd, då det mesta är lösa produkter som är inkompatibla med förra generationens produkter.

--- Mats ---

14. 1337
    Medlem Nivå 7
    Även med 25% rabatt på listpriset så är det ändå en skaplig vinst. Eller varför skulle det inte gå?

15. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Intressant reflektion som förtjänar en egen tråd, men jag tror ta me f.....n att du har rätt om festools minskade betydelse.

Sedan när det gäller varför det verkar ha tagit så länge så tror jag inte alls på att det har med finansiella resurser.
    VW koncernen åkte ju på miljardböter för att ha manipulerat med ÅF frihetsgrader.