Provar en egen tråd istället. ;)

Nu har jag äntligen fått ändan ur och köpt mig en Domino. Har bara gjort lite enkla skarvlimningar med den hittills men nu tänkte jag prova den "på allvar".

Har tidigare gjort en grind till trädgården bestående av reglar 45x95 och 45x70 och nu skall jag göra flera. Den ursprungliga grinden gjordes med fogningar halvt-i-halvt men eftersom jag numera har en Domino funderar jag på om det inte går att göra lite fortare med den. Har dock några funderingar...

* Hur förkastligt är det att inte används SIPO utan de vanliga domino-brickorna utomhus, grinden skall ju ändå målas...?

* Räcker det med två st 8x50 eller 10x50 i varje fog för hållfastheten? Grinden blir ju inte tung som en dörr kanske men den väger ju några kilo... Halvt-i-halvt fogar är ju ganska starka om man jämför.

* Det känns som att det blir lite slappt när man provmonterar stående regel mot liggande med två 8x50mm Domino men när man limmade kändes det ju bra mycket mer stabilt - antar attdet är "limmån" och att Dominosen sväller, korrekt?

Grattis, dominon är en kul grej och väldigt användbar.

Spontant blir nog en halvt i halvt starkare en dominon, men om du vill använda dominon till detta skull jag satt fyra 8x50 i varje fog och sen limma med ett bra vattenfast lim. (två från varje 95 sida på virket)

Om det blir slappt så låter det som du måste ställa in maskinen, den kan göra tre olika stora hål med samma stål, vredet sitter på ovan sidan (liten grönt vred) sätt den på minsta, då sitter dominon brickan med sugpassning i hålet, med lim blir det sen än bättre förstås

Jag använder bok domino till det mesta, har inte köpt några sipo, om det målas och dessutom täcks i lim har jag svårt att tro att det ska vara några problem.

• Gilla
badtastex
  • Laddar…
Tack för svar, det fick bli halvt i halvt igen så det blir nog starkt nog. Dessvärre har jag tröttnat på djupinställningen på min gamla kap&ger och börjat snegla på en Kapex så det kanske blir dyrt. ;)

Det var i minsta inställningen som jag nog tyckte att det var lite slappt men när man fick lim på och dominon svällde något så passade det exakt.

Har jag flera Dominos i samma fog så brukar jag göra en av dem med smalaste läget för styrningen. När jag fräser dessa hål så anstränger jag mig lite extra med avseende på exakt placering. Sedan gör jag de andra med mellanläget så det finns lite glidmån om placeringen inte blir exakt.

Skall jag foga t.ex. två skivor med många domino så kör jag alla med mellanläget, då kan jag glida skivorna i sidled så passningen blir perfekt i kanterna. Då gör det inget om hålen skulle bli aningen förskjutna mot varandra.

Hoppas det blev begripligt...

badtastex skrev:
Det var i minsta inställningen som jag nog tyckte att det var lite slappt men när man fick lim på och dominon svällde något så passade det exakt.
Det låter lite konstigt, när jag kör med minsta hålbredden så brukar jag ofta behöva anstränga mig lite för att pressa in Dominon. Men det kan förstås variera lite med fuktigheten. Å andra sidan är det väl som fuktigast så här års så då borde brickorna vara som störst.

Jo jag tänkte också på fukten i luften som ju är som"värst" så här års.

Om det skulle vara så att min domino gör för breda hål - är detta något som kan ställas in av mig? Jag skruvade inte åt stålet med överdriven kraft (efter att ha sett lite filmer om domino) men detta är ju något som skulle kunna påverka hålbredden något.

Mina domino har sån passform att de brukar vara svåra att få ut utan polygrip... Dum fråga, men har du rätt diameter till rätt bricka? Tänkte om du har 6 mm fräs och 5 mm brickor? Bara en dum teori/ påstående.

Sipo känns overkill för nästan alla applikationer, man limmar sannolikt med vattenfast lim ändå utomhus. Bara min åsikt

Samma här faktiskt. Även vintertid brukar jag oftast slå lätt med klubba för att få in brickorna och en tång för att dra ut dem igen efter torrpassning.

Jag får testa lite till, har bara hunnit prova 5 och 8mm hittills och med två 8mm efter varandra för att foga samman två 45x70 till ett T så var det faktiskt möjligt att vrida fogen något. Med (ohärdat) lim i fogen satt det dock relativt stabilt.

Det känns dock som att man med just reglar som ju har en avrundad kant så får man vara lite försiktig så att inte dominon rör sig under tiden man gör hålen. Det hade kanske inte varit så dumt med lite antihalktejp på själva anhållet som tipsades om i en annan tråd.

Gjorde en enkel test med alla storlekarna nu ikväll. Kanske var det utförandet som spökade trots allt för nu satt brickorna bättre. Det var bara 10mm som jag kunde få ur med fingrarna efter montering och de hålen gjorde jag med ett inbördes avstånd som var alldeles för kort (5mm). Vet dock inte om det är orsaken till att de sitter lite sådär.

dominotest.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok nu förstår jag glappet till viss del, jag mest bara jobbat med helt plana, vinkelräta och hyvlade ytor, bara i ett fall fogade jag ihop vanliga reglar till en enkel port och då blev det lite hur som helst eftersom Dominon inte får högre precision än stycket man jobbar med. Jag tycker maskinen är tung, klumpig och har dåliga sikten, så det krävs väldigt mycket handhavande för att få till optimal precision. Färdig sammanfogning brukar slå +/-0,1 mm för mig när jag lagt ner lite tid på kapning, hyvling, mätning och inpassning, så det blir eventuellt bara en lite efterputsning om det är viktigt med att delarna ligger helt i nivå med varandra.

För mig blir det en del snickrande med det som Byggmax erbjuder, har i och för sig skaffat mig en bordssåg så nu kan jag i alla fall få till lite snyggare kanter men en plan/rikthyvel vore inte fel...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.