Jag får inte igång klipparen efter vinterförvaringen. En grundlig felsökning är gjord och jag börjar misstänka att det är kretskortet i laddstationen som gått sönder för den blinkar blått oavsett vad jag gör. Följande är kontrollerat:

Ohmmätning
Ar-Al ca 9 ohm
Ar-G1 ca 4 ohm
Al-G1 ca 9 ohm

MV-Radio fångar upp signal från slingan.

Jag har kopplat ihop Ar-AL med en kort kabel som är ca 3 meter, fortfarande blått blink. Måste g1 anslutas för att få grönt ?Jag kom på nu att jag vid testet inte kopplade in g1.

Jag öppnade laddstationen för att kolla på kretskortet då jag misstänkte att det kunde vara myror som ställt till det. Allt såg dock fint ut och inga uppenbara problem kunde ses. Det jag la märke till var dock att kretskortet inte var förankrat på något sätt utan låg löst bakom en lucka.

Har någon nån ide om vad mer jag kan testa? Vill inte lägga pengar på ett kretskort om jag inte uteslutit allt annat först.

G1 behöver du inte koppla in. Den påverkar inte grönt alls. Laddstationen kontrollerar bara AR-AL.

• Gilla
Specialsson
  • Laddar…
Låter som en kass laddstation. Inte allt för ovanligt tyvärr. Har du dock möjlighet att testa med annan strömadapter till den så kan det vara värt i första hand. Transformatorerna går ganska ofta också sönder, en del kan då ge för lite kräm och bl a detta problem uppstå (vanligaste är dock att klipparen klagar på för låg laddström).

• Gilla
holmsson
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Låter som en kass laddstation. Inte allt för ovanligt tyvärr. Har du dock möjlighet att testa med annan strömadapter till den så kan det vara värt i första hand. Transformatorerna går ganska ofta också sönder, en del kan då ge för lite kräm och bl a detta problem uppstå (vanligaste är dock att klipparen klagar på för låg laddström).
Jag har nog svårt att hitta en annan transformator att testa med. Jag mätte dock upp den och utan belastning så visar den rätt spänning. Jag försökte mäta på kretskortet när allt var inkopplat men mätpunkterna sitter så nära varandra så var rädd att kortsluta med mätinstrumentet.

H holmsson skrev:
Jag har nog svårt att hitta en annan transformator att testa med. Jag mätte dock upp den och utan belastning så visar den rätt spänning. Jag försökte mäta på kretskortet när allt var inkopplat men mätpunkterna sitter så nära varandra så var rädd att kortsluta med mätinstrumentet.
När jag lastade ner syrrans mer än ~100mA så vek den helt.
På Husqvarna tror jag dock att laddstationen är vanligare. Gardena har en ännu uslare trafo.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.