9 570 läst ·
117 svar
10k läst
117 svar
Felsöka elementuttag
Jag har oxå en såndär enkelt multimeter och har löst en hel del med den, felsökt strömförbrukare i bilen m.m. inte dåligt för 99kr fast man fick köpa nya testkablar för samma pris.
Säkringen har jag blåst ett antal ggr då jag glömt att ställa om den och förbrukningen har varit straxt över 200ma tar en tag innan man märker det genom att den visar 0.
I ditt fall vart du varse om det.
Så du är inte den första eller sista att råka ut för det.
Säkringen har jag blåst ett antal ggr då jag glömt att ställa om den och förbrukningen har varit straxt över 200ma tar en tag innan man märker det genom att den visar 0.
I ditt fall vart du varse om det.
Så du är inte den första eller sista att råka ut för det.
Det ÖB som du tänker på är ett minne blott , dom fans i Solna och sålde allt som kronan/staten ville bli av med. det var ett företag som kallade sig överskottslagret. Nu finns dom inte längre som namn och heter fordonskammaren, tror det är lite av bara bilar nu. Jag har köpt mycket av dom i tidigare år, då dom sålde allt som gick att sälja, samt gjort en del bra klipp.
Som PS jag känner han som äger det personligen, då i alla fall om det inte skett någon förändring i ägarskapet
Nuvarande ÖB trålar marknaden inom och utom Sverige på konkurser och förtag på obestånd och ger dom ett bud ( lite av skam ) på varor kontant betalning och går hem vinst,
Som PS jag känner han som äger det personligen, då i alla fall om det inte skett någon förändring i ägarskapet
Nuvarande ÖB trålar marknaden inom och utom Sverige på konkurser och förtag på obestånd och ger dom ett bud ( lite av skam ) på varor kontant betalning och går hem vinst,
Bårebo har lite allt möjligt, bla fästelement http://www.barebo.com/katalog/IboxServlet?p=STARTtommib skrev:
Nej, tittar man på bilderna i första posten så har den inget mätområde för ACA (växelström), den kan bara mäta likström.
Märket är Bårebo, dvs något som säljs på ÖB. Utförandet med glassäkringarna och mätområdena talar för att detta är billigaste billigaste. Inte värt att reparera och inte något man ska mäta på nätspänning med alls. Om det ska mätas på nätspänning rekommenderar jag betydligt bättre grejer. Det behöver inte vara Fluke men man kanske ska lägga lite mer pengar på det än vad denna kostade.
Så här säger Wikipedia:J jonaserik skrev:Det ÖB som du tänker på är ett minne blott , dom fans i Solna och sålde allt som kronan/staten ville bli av med. det var ett företag som kallade sig överskottslagret. Nu finns dom inte längre som namn och heter fordonskammaren, tror det är lite av bara bilar nu. Jag har köpt mycket av dom i tidigare år, då dom sålde allt som gick att sälja, samt gjort en del bra klipp.
ÖoB AB,[2] tidigare Överskottsbolaget, är en svensk affärskedja med cirka 100 lågprisbutiker. Företaget har cirka 1 650 anställda. ÖoB saluför artiklar inom bland annat områdena hygien, husgeråd, fritidsartiklar, verktyg, förpackade matvaror och konfektyr.[1]
https://sv.wikipedia.org/wiki/ÖoB
Gamla statliga Överskottsbolaget köptes av Runsvenkoncernen och blev en del i deras kinalågpriskoncept.
"Statligt ägda ÖoB Överskottsbolaget AB var 1992 nära konkurs. Detta företag var skyldiga pengar till Runsven. Ett sätt att få tillbaka pengarna var att köpa Överskottsbolaget. Nio varuhus fanns med i köpet."
https://www.xn--ob-eka.se/information/om-oob/var-historia
"Statligt ägda ÖoB Överskottsbolaget AB var 1992 nära konkurs. Detta företag var skyldiga pengar till Runsven. Ett sätt att få tillbaka pengarna var att köpa Överskottsbolaget. Nio varuhus fanns med i köpet."
https://www.xn--ob-eka.se/information/om-oob/var-historia
Ja, alltså, det är ju i fleråriga utbildningar man lär sig sånt här., det är inte säkert att det är gjort i en handvändning. @hempularen har redan förklarat.
Kort sagt: När man mäter ström (det övre uttaget) så går strömmen genom mätverktyget. Eftersom strömmen du försökte mäta var flera 100 gånger högre än säkringen klarar av så smällde den. Hade du mätt spänning som bara är några tiotals procent mer än vad verktyget är konstruerat för så hade det hållit.
Strömmen blev så stor för att du kortslöt polerna. Det du gjorde var i princip samma sak som att koppla ihop + och -.
Edit: Det tar ett tag för en säkring att gå sönder. Den ström som hann gå igenom har sannolikt skadat andra delar av instrumentet.
Kort sagt: När man mäter ström (det övre uttaget) så går strömmen genom mätverktyget. Eftersom strömmen du försökte mäta var flera 100 gånger högre än säkringen klarar av så smällde den. Hade du mätt spänning som bara är några tiotals procent mer än vad verktyget är konstruerat för så hade det hållit.
Strömmen blev så stor för att du kortslöt polerna. Det du gjorde var i princip samma sak som att koppla ihop + och -.
Edit: Det tar ett tag för en säkring att gå sönder. Den ström som hann gå igenom har sannolikt skadat andra delar av instrumentet.
Ska du mäta ström i dessa sammanhang behöver du någon form av ström tång, typ en Rogowskispole.Nyfniken skrev:
Ja, alltså, det är ju i fleråriga utbildningar man lär sig sånt här., det är inte säkert att det är gjort i en handvändning. @hempularen har redan förklarat.
Edit: Det tar ett tag för en säkring att gå sönder. Den ström som han gå igenom har sannolikt skadat andra delar av instrumentet.
Därav att du behöver en spänningsprovare, isolationsprovare, ström tång, läckströmtång, jordfelsbrytartestare samt en riktig multimeter.
Det finns multimetrar vilka är möjliga att mäta växelström med genom att lägga den i serie med lasten. Det fungerar även om det är 400V över lasten. Men det är kanske mindre lämpligt att göra om man inte har full koll på vad man gör.E El-Löken66 skrev:
Länka gärna Avemo, detta har jag aldrig stött på. Då kommer ju strömmen gå genom instrumentet som brukar vara begränsat till 10A och så verkar det väldigt bökigt också.A Avemo skrev:
I min värld är detta något man gör för elektronikapplikationer, ska man jobba säkert är det som jag beskriver men du får gärna överbevisa mig.
@El-Löken66 förstår vi varandra rätt nu? Ja strömmen går genom instrumentet. Ja det är vanligen begränsat till 10A. Ja det verkar väldigt bökigt. Ja det är en metod som passar bättre för elektronikapplikationer. Ja det är säkrare att använda en tångamperemeter. Men det är fortfarande något som går att göra med många (de flesta?) multimetrar. Den här till exempel:
https://www.fluke.com/sv-se/produkt/elektrisk-testning/digitala-multimetrar/fluke-117
https://www.fluke.com/sv-se/produkt/elektrisk-testning/digitala-multimetrar/fluke-117