Byggahus.se
Hej!
Är mitt uppe i att sälja huset och klart som korvspad är det att det ska börja strula.

Har led-spottar inbyggda i trappen som slutat fungera plötsligt.
Det finns 230v in till trafon och 10v ut. Mäter man på varje del på ”sockerbiten” där varje kabel från spottarna sitter direkt efter trafon så ligger dom på ~9v och mäter jag på stiften innan sista spotten i trappen så ligger den på 21v däremot så om jag trycker på brytaren så förändras inte spänningen utan den är konstant på alla punkter oavsett om jag trycker av eller på.
men borde det inte lysa konstant istället för att vara dött om det skulle vara brytaren?

känner mig riktigt lost så skulle någon vilja hjälpa mig hade det varit otroligt uppskattat.
 
Lägga gärna ut lite bilder så vi ser vad det är för grejer du har. Om alla ligger direkt på trafon så tolkar jag det som konstantspännings-LED. Prova då att bara ansluta en armatur till trafon. Det låter som att det är trafon/drivdonet som är kass. Men det kan också vara så att en armatur gått sönder och resterande är för få för att nå trafons mineffekt. Lägg ut bilder.
 
Såhär ser trafo och kablar ut. Vet inte om något annat kan vara intressant och se?
 
  • LED-transformator med tekniska specifikationer och anslutna kablar på en matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trafo med etikett 'Allabergs' och oorganiserade kablar på golv nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trafo med rör och flera buntade kablar som löper längs en vit vägg i ett hörn, nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har konstant spänning ut från brytaren oavsett den är på eller av känns det spontant som att brytaren är kass men att den inte släpper igenom tillräckligt med spänning för att det ska lysa
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om du har konstant spänning ut från brytaren oavsett den är på eller av känns det spontant som att brytaren är kass men att den inte släpper igenom tillräckligt med spänning för att det ska lysa
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om du har konstant spänning ut från brytaren oavsett den är på eller av känns det spontant som att brytaren är kass men att den inte släpper igenom tillräckligt med spänning för att det ska lysa
Fast från brytaren till trafon ligger det 230v konstant så den släpper ju igenom rätt.. märkligt
 
J Jonny Andersson1 skrev:
Fast från brytaren till trafon ligger det 230v konstant så den släpper ju igenom rätt.. märkligt
Men brytaren ska väll inte släppa igenom oavsett den är på eller av?
 
Drivern har inbyggd dimmer, och brytaren (återfjädrande) ger styrspänning till drivern anslutet till "switch dim".
Sedan är det grejor av konstantströmstyp och då ligger spottarna kopplade i serie. Går en spott sönder så kan det påverka de resterande.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E etompau skrev:
Drivern har inbyggd dimmer, och brytaren (återfjädrande) ger styrspänning till drivern anslutet till "switch dim".
Sedan är det grejor av konstantströmstyp och då ligger spottarna kopplade i serie. Går en spott sönder så kan det påverka de resterande.
Tack för info! Kan jag koppla ur en och en för att testa eller blir det samma princip som om en är trasig? Hur kollar jag enklast om det är någon som är trasig?
 
J Jonny Andersson1 skrev:
Tack för info! Kan jag koppla ur en och en för att testa eller blir det samma princip som om en är trasig? Hur kollar jag enklast om det är någon som är trasig?
Koppla ur genom att förbikoppla en spott med en kabelbit borde vara möjligt.
 
Har du en multimeter så kan vi hjälpa dig att mäta dig fram till felet.
 
H hempularen skrev:
Har du en multimeter så kan vi hjälpa dig att mäta dig fram till felet.
Det har jag! Det hade varit toppen :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.