Hej,

Jag är nybliven ägare till hus med golvvärme i betongplatta som enda värmelösning. Med andra ord är jag totalt nollställd på allt vad gäller golvvärme och hur det tekniskt fungerar.

Jag lyfte nyss på en lucka bredvid frånluftsvärmepumpen (IVT 490), och där hittade jag kopplingar som jag förmodar hör till golvvärmen. Kan någon kort förklara vad vi ser på bilden och, framför allt, om det finns någon rimlig förklaring till varför två kontakter hänger lösa, medan bara en (tvätt – det rum vi befinner oss i på bilden) är inkopplad? Borde de två lösa kopplas på? Är det i så fall helt riskfritt att bara göra det? Och hur kan det finnas fyra "portar" men bara tre kontakter?

Tacksam för hjälp!

• Installation för golvvärme med synliga kopplingar och termostater, där två ledningar hänger lösa och en är ansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är elektriska styrdon som öppnar och stänger för varmvattnet till golvvärmeslingan.
Varför någon har ryckt lös själva styrdonet vet nog bara föregående ägare. Kanske har dom tyckt att relegeringen inte fungerade tillfredsställande och därför ryckt loss donet.

Ah, tack. Någon aning om vad effekten blir av att koppla från styrdonen?

Ingen temperaturreglering. Sannolikt full flöde ut i slingan.

Det verkar rimligt. Har testat att reglera med termostaterna, men effekten har varit högst oklar, så det här kan ju var den förklaring. Värmekurvan på pumpen var inställd på 4,1, och normalt (enligt manualen) för värmeslinga i betongplatta ska vara 1–2. Kanske därför de upplevde att regleringen inte fungerade tillfredställande...

Stämmer det att styrdonen styrs av termostaten i respektive rum? Vad är i så fall syftet med att ha 7 termostater, men bara tre styrdon? En koppling i bilden är ju märkt "Rum", men det finns flera rum (bortsett från "tvätt", "sov" och "kök") med termostater som borde svara mot den kopplingen – som inte ens har ett styrdon? Vad är det jag missar?

Svårt att svara så här på distans. Finns det ingen dokumentation över anläggningen?

Jo, ska kolla nästa gång jag är på plats. Återkommer då!

Om du har 7 termostater, men bara 3 styrdon här, du har inte möjligen en fördelare till någonstans?

Termostaterna är kopplade till en reglercentral, utifrån den går kablarna till styrdonen du ser. Det finns trådlösa system där termostaterna inte har kablar till sig, och det finns system med kablar mellan termostat och central.

Styrdonen fungerar så att när de aktiveras så trycker en "klump" i donet upp delen som trycker mot piggen. Klumpen reagerar på värme, och värms av ett litet element som drivs av kabeln.

Donen reagerar alltså rätt långsamt, kan ta flera minuter att öppna eller stänga.

Det kan absolut stämma att det finns en till fördelare, vet att det finns en anonym lucka på ett ställe i huset (mellan de "rum" som inte är "kök", "tvätt" eller "sov" (åtminstone inte sov 1)). Kanske går då röret märkt "Rum" vidare till nästa fördelare, får kolla det när jag är på plats i helgen.

K kalash skrev:
Det kan absolut stämma att det finns en till fördelare, vet att det finns en anonym lucka på ett ställe i huset (mellan de "rum" som inte är "kök", "tvätt" eller "sov" (åtminstone inte sov 1)). Kanske går då röret märkt "Rum" vidare till nästa fördelare, får kolla det när jag är på plats i helgen.
Du har ju 5 slingor på den fördelaren på bilden så teoretiskt borde du ha 5 ställdon. (en av slingorna verkar inte ha haft ställdon monterat och agerar säkert by-pas, kanske i ett badrum) men på de andra fyra förväntar jag mig ett ställdon... Troligen är dom trasiga eller så har någon förväxlar NC och NO ställdon och därför inte fått funktion.
Lite bakgrundsinformation om ställdon kan man läsa här:
https://golvvarmekungen.se/2018/stalldon/

Mycket riktigt fanns en till fördelare bakom lucka 2. Med fler ställdon.

Men nu till ett potentiellt större problem. Vred på det vita vredet över ”Rum”, dom jag förmodar går vidare till nästa fördelare (eller?). Vred motsols för ”+”, den var helt stängd mot ”-”. Det som hände då var att det började komma vatten ur slangen framför, alltså inte direkt nedanför vredet. Den verkar ha spruckit på något sätt, eller?!

Vad gör man? Stort problem? Eller litet?

• Vitt rör med text "SBO-PEX 20x2" och en synlig spricka med vattenläckage vid anslutningen.
    Skapa konto
  • Värmeledningssystem med flera fördelare och ställdon där vatten läcker från en slang.
    Skapa konto
MultiMan
Gjorde du ingen form av besiktning innan köp? Att köpa/äga ett hus är ett stort åtagande där man måste vara förberedd och läsa på innan man flyttar in.

Det ser ut som att en av golvärmeslangarna har spruckit, kanske pga frysning. Hela systemet måste gås igenom av någon kunnig, provtryckas osv.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jo, självklart gjorde vi en besiktning. Även på avloppet - men inte uppvärmningen (som uppenbarligen fungerade).

K kalash skrev:
Det som hände då var att det började komma vatten ur slangen framför, alltså inte direkt nedanför vredet. Den verkar ha spruckit på något sätt, eller?!

Vad gör man? Stort problem? Eller litet?
Den ena fördelardelen är tillopp och den andra retur, och den ena slingan är ju bortkopplad frå n ena och ventilen då stängd på andra sidan. Någon har jubippenbarligen varit medveten om skadan på slangen. Hur skadan uppstått är lite av ett mysterium för mig... kan det ha frusit någon gång??

Det kommer nog vara svårt att åtgärda detta då skadan är så nära plattan. Men du måste klippa av slangen och koppla en skarvkoppling. Jag är osäker på om det kan lyckas men du har samtidigt inget att förlora på att göra ett försök.

Spontant tänker jag dolt fel men det är ju inte det tråden handlar om...

Din fråga om felkopplat känns dock besvarad. Enligt följande:
Nej, inte felkopplat men bortkopplat pga skada.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.