Det jag tänkte, och påpekat men byggarna hävdar ju såklartinget fel.FredrikR skrev:
Tänkte mer vilka konsekvenser kan det ha att set samlas vatten i groparna på sikt?
Det är precis såna här saker som gör att jag drar mig för att använda hantverkare, du har nog rätt i att om man påpekar felet så hamnar man någonstans mellan axelryckning och symboliskt prisavdrag, sen ska man dras med eländet år ut och år in.FredrikR skrev:
Om det vore en normal bransch så skulle såklart åtgärden varit att de gjorde om tills det blev rätt.
Å andra sidan framgår det tydligt i texten att det är lärkträ. Jag tycker att det framgår tydligt på bilden att det definitivt inte är tryckt trallvirke…klaskarlsson skrev:
Om det är vanligtryckt trall eller inte framgår inte av bilden tycker jag (riktiga färger är svåra att se på sådana här bilder)
Men jag kan hålla med om att det ser tätt ut, även för tryckt trall.
Å andra sidan: Lägger man den när den är färsk så brukar den torka isär, så det beror lite på hur länge den legat opch hur fuktigt virket var...jag har lagt det i princip dikt an någon gång när det var "purfärskt" tryckt virke - så blev det ca 4-5mm glipor sedan efter ngn säsong...
Eller så får man efterdra de som krupit upp efter ett par månader. Drar man med lite marginal från början så slipper man det, men det gäller att det inte blir för mycket marginal för då blir det en källa för fuktintrång.T topmount skrev:
Är dom i linje bör man ju inte slå i några tår/fötter?T topmount skrev:
Däremot kan man behöva efterdra skruvarna när träet torkat och krympt efter tid ute.
Brädorna ruttnar fortare så livslängden på trallen blir kortare. Hur mycket kan jag inte svara på. Ett prisavdrag ska stå i proportion till skadan så hur mycket det borde vara är lite oklart, nog en fråga för diskussion.N NicholasM skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Det ser märkligt svart ut kring skruvskallarna.
Vad är det för skruv och vilken kvalite?
Vad är det för skruv och vilken kvalite?