Hej! Min sotare idag sade att det sprack ett par takpannor idag när han gick där. Dels för ålder, men dels för att stegen är fel storlek för pannorna.

Det var en annan sotare för 4 år sedan som både valde dessa och installerade.

Vad gör jag? Är det rätt eller fel taksteg till ett sådant tak? Jag har inte råd att köpa nytt..

/ A

• Takpannor med sprickor och monterade taksteg på ett tak, visar problem med takets skick och eventuell felaktig installation av stegen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med mörka takpannor, steg monterade. Flera pannor spruckna, antyder problem med stegens storlek och installation. Mossa växer i skarvarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Ja man ser tydligt att dina steg inte ligger i dalens lägsta punkt på pannan så därav är det en stor risk att pannorna spricker när man trampar på stegjärnen..

Spontant vill jag påstå att du inte kan kräva något av den senaste sotaren som enbart använde de taksteg som var monterade.

Men det är relativt lätt att byta. Nya "universalsteg" med justerbar bredd kostar en dryg 100 lapp per styck (byggmax). De går att byta rätt enkelt. De "hänger på överkanten av pannan de ligger på.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.