Byggahus.se

Feedback på planritning

1. J
    Medlem · 80 inlägg

Jhnaa

Medlem
  2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 869 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Det är väldigt viktigt att huset är anpassat till väderstreck och tomten med var det är insyn och utsikt. Eftersom sånt saknas går det inte att komma med sådana åsikter.

Jag tror det där allrummet är för litet för att fungera. Normalt vill man ju att när man har en annan barnfamilj på besök ska barnen kunna göra något tillsammans i allrummet men det där verkar inte kunna rymma mer än 3 st som sitter still i soffan.

Barnsovrummen har visserligen normalt antal kvm men eftersom de är så väldigt långsmala så blir det väldigt mycket golvyta som går bort i passageutrymme och lite som går att möblera. Det är även lämpligt att ett skrivbord får lite ljus utifrån i stället för att vara i ett mörkt hörn.

Om groventrén ska fungera måste där finnas gott om plats för kläder och skor inkl. sådana som är blöta och leriga. Det ser inte riktigt ut så här.

I klädvården bör det man använder mest, dvs. tvättmaskin, torktumlare och städskåp vara närmast dörren medan en ho används mer sällan och kan vara längre bort. Garderoberna ser små ut (liksom de i stora klädkammaren). Optimal bredd på ett klädvårdsrum är 60+130 + 60 cm, dvs. man kan ha maskiner och skåp på vardera sidan och får plats med en rullstolscirkel emellan.

Skjutdörrar är besvärligare att hantera än vanliga dörrar och blir oftare lämnade öppna, särskilt av barn.

Nu är ju inte mått utskriva så det bör dubbelkollas att det mindre badrummet uppfyller tillgänglighetskraven.

I närheten av diskmaskinen bör det finnas förvaring av tallrikar och glas så att det inte tar väldigt lång tid att tömma diskmaskinen. En fullstor diskho behövs men det kanske är en rittekniskt problem. I skafferiet är det mycket yta som går bort som gångyta pga. den långsmala formen. Är behovet av förvaring i skafferiet så stort att det ska vara motsvarande 4-5 högskåp?

Ont om förvaring av vinterkläder sommartid, av julsaker osv.

3. J
    Medlem · 80 inlägg

Jhnaa

Medlem
    Hej och tack för feedback! :)

Självklart har vi tagit hänsyn till väderstreck, utsikt och insyn.

Håller med om allrummet, det har jag förstorat nu. Samma sak med barnrummet, de är inte lika långsmala längre men ca samma storlek. Groventren är också förstorad. Vet inte hur mycket kläder vi tänkt ha där men..

Ang. tillgänglighetskravet på badrum har jag för mig att de räcker att ett badrum uppfyller det på samma plan?

Ska försöka få till lite bättre förvaring, men vi ska även bygga ett garage med förråd.

tack för att du tog dig tid! :)

4. BirgitS

Medlem
    Absolut att det räcker med ett anpassat badrum men uppfyller det stora badrummet kravet att det från mitten av toaletten är 1 m till väggen?
    Det ser mindre ut när jag jämför med storleken på frysen.

5. J
    Medlem · 80 inlägg

Jhnaa

Medlem
    Är det inte 0,5 m som gäller?

Är det inte 50 cm som gäller?

6. BirgitS

Medlem
  7. L
    Medlem · Skåne · 172 inlägg

lillanutten

Medlem
    Jag håller med BirgitS om mycket. Jag skulle säga att hela den rutan som inkluderar barnsovrum/klv/wc/allrum skulle behöva formas om medan resten av huset kanske bara behöver mindre justeringar.

T.ex. så är de små klädkamrarna till barnrummen dåligt utformade, i synnerhet med tanke på att dörrarna går inåt, så jag skulle säga att 2 vanliga garderober skulle rymma lika mycket men ta halva ytan ungefär.

Allrummet blir väldigt mycket som en mörk återvändsgränd.

• Laddar…
  8. J
    Medlem · 80 inlägg

Jhnaa

Medlem
    Bättre så här tro? :)

• Laddar…
  9. L

lillanutten

Medlem
    Ser bättre ut, men nu ser definitivt lilla toan inte ut att klara tillgänglighetskraven (vet inte om stora uppfyllde?). Kanske går lilla toan att placera i utrymmet där det är markerat förråd istället?

Skafferiet/städskrubb ser bättre fördelat ut såhär.

klädkammaren till stora sovrummet ser väldigt trång ut att gå in i och få en överblick över kläderna.

• Laddar…
  10. J
    Medlem · 80 inlägg

Jhnaa

Medlem
    Kommer fixa så att stora badrummet uppfyller tillgpnglighetskraven. Vill inte att man ska behöva gå in i ”barnavd” för att behöva gå på toa, därför vill jag ha den nära ”ingången” till barnavd.

håller med - ”gången i klk blev framförallt lite smal, behöver finslipas lite.

11. P
    Renoverare · 3 064 inlägg
    Om det är något jag hade ändrat så hade jag nog velat ha dörr till badrummet från sovrummet istället.
    Är ju ändå bara ni som ska använda det badrummet. Gäster och barn får ta den andra annars tycker jag planritningen är klockren. Gillar den skarpt :)

12. J
    Medlem · 80 inlägg

Jhnaa

Medlem
    tack snälla! :) Vi har funderat på det, och tror vi kommit fram till att vi inte vill göra nummer 2, medan den andra ligger i sängen och sover/hör. Men tål att tänkas på ett varv till! Tack!

• Laddar…
  13. P
    Renoverare · 3 064 inlägg
    Men ni har ju dörr in och vrid tvn ett hack så är det lugnt :p

14. L

lillanutten

Medlem
    Personligen hade jag inte velat ha dörren till stora badrummet från sovrummet, det brukar ju främst vara barnen som använder badkaret och det springet skulle jag gärna slippa genom mitt sovrum. I detta fallet verkar dessutom badrummet ha utgång, vilket jag förmodar kan vara tänkt till att komma ut till jaccuzzi eller liknande? Och i så fall blir det ju troligen även gäster som kommer använda det. Om det INTE är tänkt till det skulle jag ta bort dörren ut helt.

15. BirgitS

Medlem
    Övre vänstra hörnet i vardagsrummet:
    Här skulle jag se till att den lilla väggbiten mellan hörnet och fönstret är 40 cm så att det går att ställa bokhyllor (eller annan grund förvaring längs ytterväggen till vänster utan att de kommer framför fönstret.

Nu ser det ut som att innerväggarna är ritade som tunnare än vad de är i praktiken vilket kan leda till att man missbedömer hur det blir i verkligheten. Se också till att alla dörrar som måste vara tillgänglighetsanpassade har breddmått modul 9 (90 inkl. karm och drevutrymme, 76 cm öppning när dörren är öppen 90 grader), det gäller dörrar till ett tillgänglighetsanpassat sovrum, badrum, tvätt och uteplats (sen är det ju bra om en rullstolsburen förälder även kan komma in i barnsovrummen etc.).

När det gäller lilla badrummet så ser toaletten väldigt liten ut. En toalett är 70 cm djup och inte som en kommod, förutom när toalettcisternen är inbyggd i väggen men då behöver väggen vara väldigt mycket tjockare i stället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.