Byggahus.se
hsd hsd skrev:
Aldrig hört talas om fogning, man använder foderlist
Hålla på att kladda med fogmassa är helt fel runt fönster
Men till tegel och stenfasad ska det väl fogas/muras runt fönstren och inte vara någon ful trälist eller plåt?
 
Det där är inte på långa vägar fackmannamässigt. Jag anser att latexfog är för amatörer, då de snickare jag anlitade för att bygga vårat hus inte använde ett gram latexfog. Man sågade så att saker och ting passade helt enkelt, utan springor. Och man använde rätt blad på klingan när man kapade folierade lister. Det där ser ut att vara kapat av ett slött grovtandat biltema-blad.

Håll inne med så mycket pengar som går tills dess att de åtgärdar det hela. Det kan ju vara så att de helt enkelt inte kan bättre, och då får du använda pengarna för att anlita riktiga snickare eller göra det själv.

Idag finns det tyvärr alldeles för många lyckosökare i branschen. NI verkar tyvärr ha stött på en sån.

Det kan dock finnas amatörer även bland de stora firmorna, vi anlitade byns största målarfirma till att måla ett sovrum. Gud var denne kladdade, vi hade färg i nästan hela huset, köket, badrummet, skoavtryck i hallen osv. Slarvigt spacklat, dåligt slipat och sparmålningen var bedrövlig, listerna nedkladdade, garderoberna, ja överallt.

Chefen kom dagen efter, när jag ringde och berättade vad jag tyckte om jobbet de gjort, och han kom ut till oss, drog en djup suck, sen hade vi två andra målare som fick göra om allt, samt tvätta det som gick att tvätta och byta det andra (lister, foder). Någon faktura fick vi givetvis inte heller. Så gör ett företag som är rädda om sitt rykte.

/S
 
  • Gilla
Porsibygg och 6 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Har fått satt in 16 fönster och 3 helglasade altandörrar. Vi har varit hemma under arbetets gång och klart man går o inspekterar o kikar, har sett fram emot detta projektet.
Sett en del saker längst vägens gång när de börjat sätta upp karmar o sånt, haft hjälp av en vän som kommenterat lite så jag har kunnat säga till om saker vart efter. Nu är de då klara o jag är bara nyfiken på era åsikter. Jag kommer säga till om vissa saker men jag vet inte om jag är för petig och nogrann? Jag är ingen snickare så jag vet inte hur gängse jobb ska skötas och vad som är standard o vart jag är för petig eller vart de SKA rätta till saker.




[bild] En tjockare planka har dom satt där, sticket ut utanför panelen, ser inte så snyggt ut men kanske gängse standard? Slippa kapa?

[bild] Lösa flisor efter kapning, en redig glipa som de fogat igen men det var/har blivit lite hål i fogen..

[bild] Samma som förra, redig glipa mellan fönster och träbit så de har fogat. Detta gjorde dom inte förrän jag sa till, att det var stora glipor på vissa bitar. Då sa dom att det är svårt med gamla hus för dom är inte raka osv.. Jag tänker bara att deras jobb är typ snickare - kan man inte fixa det då?

[bild] Här ser man isoleringen - det bör dom väl fixa på nått sätt? Vad händer om fukt kommer in?
Det finns även glipor nere vid altandörrarna på höger/vänster sida där man kan se eller känna långt in, till tröskeln på insidan. Man ser det inte vid första anblick men det är iaf hål in, jag är rädd att det ska tränga in fukt där..eller om det blir mycket snö kommer dom täckas för och fukt ligger där länge.

[bild] Mellanrum mellan karm o husvägg, man ser in till underliggande material - får man själv foga igen sånt här? Det var lite hål på vissa delar av huset, alltså i fogen mellan teglet - men inte överallt.

[bild] Glipa mellan vägg o karm, den går o trycka in och den sitter fast uppe/nere men inte i mitten. Gipsskiva bakom så antar att de bara skjutit i den o det inte fäster ordentligt.

[bild] Här ser man glipan igen och tittar ni högst upp så är det rätt mycket hål o glipor vid mittenkarmen så att säga.

[bild] Här har de fogat hålen på förra bilden. En gubbe sa att alla använder fog och det betyder inte det är fuskbygge. Jag tänker "Nä, inte fuskbygge, men ni är snickare - ska det se ut så??"

[bild] Snygg karm o kapning eller? Bara jag som är för petig och vill att det ska vara en rak karm hela vägen ut? Finns 3 större fönster till vänster om och sen kommer denna altandörren, så det syns rätt tydligt.

[bild] Snyggt??

[bild] Här har dom satt en bit trä i mitten bakom plankan, det är alltså mellanrum uppe vid en bra bit och nere vid en bra bit. Finns även på nått annat fönster fast uppe vid taket lixom, fattas trälist i mitten av fönsterna och det finns en bit in på sidorna bara. Så ska det väl inte se ut?

[bild] På nästan varje fönster, träflisor o färg har lossnat -. ska man själv måla i eller dom fixa? Ser inga snyggt ut o barnens fingrar gillar inte det heller.
Tittade på bilderna men tyckte det var svårt att bedöma, tills jag kom till de invändiga foderna som inte är gerade. Då visste jag direkt att de är klåpare :D
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
H
H Hildor skrev:
Startat 2017, tror att VDn är killen som har företaget o det verkar som han själv är med ute o gräver o jobbar.
Dom har f-skatt och är momsreggade.
Jag tänkte att dom här skulle vara seriösa så om jag ska ta ut en "seriös" byggfirma för bedömning - hur vet jag dom är OK?

Sen innan jag anlitade dom så har jag tagit offert från 3 företag, googlat efter recensioner, de har kommit hit och tittat allihopa för o bedöma jobbet. Alla har varit lika trevliga, verkat kunniga osv. 1 lämnade en bra mycket dyrare offert och 2 lämnade ganska så lik offert, var hugget som stucket vem man skulle ta men just dom här har man sett på en del ställen i stan. Kollat dom på alla bolag och det såg ok ut i mina novisögon. Inga skumma saker med något av företagen vad jag kunnat se.

Tack för alla tips o råd och rättslig hjälp osv. Tror som du att det blir bara dyrt och skit i rätten..
Vi ska ha ut dom nu i veckan då de ska göra en slutlig besiktning på jobbet.
Men så som jag uppfattat de flesta svaren här - ska man göra om allt? Tänker att de ska ju ha rätt att göra det men tror att de kommer vilja quickfix på det mesta, dvs foga igen glipor, måla igen där trät syns osv osv.
Jag tänkte be dom säga hur de vill fixa och att jag sen vill fundera till nästa dag om det är ok, så jag har möjlighet att höra mig för med er här inne bl.a.
Nöjd dig inte med någon tillrättning, det måste göras om. Du kan ju fråga dem om de skulle hävda att det är fackmannamässigt gjort om de vill ha bilderna publicerade med deras företagsnamn på nätet. Vi håller tummarna för att VD ser att det är ett dålig arbete som de har utfört och säger att detta måste de göra om från grunden.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Detta är nog det värsta fönstermontage jag har sett, även om allt lutar och är snett, så blir inte slutresultatet så här fruktansvärt dåligt
 
  • Gilla
Ingo Engler och 5 till
  • Laddar…
S simonnorrman skrev:
Det där ser inte bra ut. Men av bilderna att döma så verkar resten av huset hålla samma standard. Så du får nock vara nöjd ka.
Vilken lirare. Taskigt skrivet om huset.

Tänk dig att du har en skruttig bil, typ Volvo 740 GLE och beställer fina 19” aluminiumfälgar med premium-gummi (typ Pirelli, Michelin, Nokian.

Bara för att du har en skrotfärdig bil så ska inte däckfirman leverera stålfälgar med budget-gummi.

Du ska få det du betalar för! Oavsett skick på din automobil.

En ursäkt till TS vore på sin plats!!
 
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Bara jag som funderar om man satt fönstren i lod istället för att följa väggen?
Har precis samma tanke, de har satt fönsterna med vattenpass.
Först o främst följer man innerväggen, det är ju den man ser mest och där det ska vara snyggast.
Stämmer sen inte ytterväggen får man trolla lite, men man trollar inte med fogmassa.
 
  • Gilla
Grumsaren och 1 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Det är sånna här fönsterbleck/plåtar nertill (upptill bara trä eftersom taket går ut en liten bit o skyddar). Det är inga hela lister nånstans tror jag, lagt ovanpå varandra när det behövts längre list, syns på helhetsbilden om man zoomar.
Är det dom som snesågat din bruna panel under fönsterbläcket? Tyvärr lär obehandlat ändträ ruttna på nolltid där. Fönsterbleket är för kort och fodret kan inte ligga kloss ann mot fönsterbläcket, då kommer det också ruttna.
Insidan är "bara" estetiskt men utsidan är jätteviktig för att skydda ditt hus och dina nya fönster mot fukt.

Dom eller en annan firma måste byta alla utvändiga och invändiga foder och såga dom med skarpa kanter utan att det flisar och montera så det passar och inte glipar. Har man snickrat lite tidigare och inte har tummen mitt i handen ska detta inte vara någon större utmaning om man är noggrann.

Det är lustigt att dom skyller på att gamla hus inte är raka, dels tycker jag inte ditt hus ser så pass gammalt ut så att det skulle vara extra krångligt utan ser snarare ut som ett väldigt vanligt hus. Och dels så att dessa snickare byggt ett hus idag så hade det inte blivit rakt kan jag lova.
 
  • Gilla
Niklas401 och 1 till
  • Laddar…
S simonnorrman skrev:
Det där ser inte bra ut. Men av bilderna att döma så verkar resten av huset hålla samma standard. Så du får nock vara nöjd ka.
Nu är det så att vårt hus faktiskt är ganska så fint i basen, dvs ingen fukt i grund, på vind, gediget byggt etc. Det vi har att göra är att rusta upp huset och det har vi inte råd att göra allt på en gång..
Sen vi flyttade in har vi bytt radonfläkt, nu fönster, tilläggsisolerat, bytt alla rör under huset och lite annat, allt kostar och vi är tyvärr inga miljonärer. Vi är medvetna om att panelen är sliten så planen är att den med ska bytas ut i framtiden, samt målas. Så det kommer nog se bättre ut sen, en sak i taget..
Beaktningsvärt att du lyckats se hela vårt hus standard genom det lilla man såg på bilderna :D
 
  • Gilla
MONTREAL och 13 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Är det dom som snesågat din bruna panel under fönsterbläcket? Tyvärr lär obehandlat ändträ ruttna på nolltid där. Fönsterbleket är för kort och fodret kan inte ligga kloss ann mot fönsterbläcket, då kommer det också ruttna.
Insidan är "bara" estetiskt men utsidan är jätteviktig för att skydda ditt hus och dina nya fönster mot fukt.

Dom eller en annan firma måste byta alla utvändiga och invändiga foder och såga dom med skarpa kanter utan att det flisar och montera så det passar och inte glipar. Har man snickrat lite tidigare och inte har tummen mitt i handen ska detta inte vara någon större utmaning om man är noggrann.

Det är lustigt att dom skyller på att gamla hus inte är raka, dels tycker jag inte ditt hus ser så pass gammalt ut så att det skulle vara extra krångligt utan ser snarare ut som ett väldigt vanligt hus. Och dels så att dessa snickare byggt ett hus idag så hade det inte blivit rakt kan jag lova.
Japp! Sågat vet jag inte men han satt o karvade med kniv för att den gamla listen skulle passa in på ett ställe iaf.
Huset är från -67 och ganska så gediget byggt, verkar inte vara nått special på nått sätt, utan som du säger ganska så standard.
 
Lite uppdatering!
Jag sände 6 bilder imorse till företaget och bad VD'n skulle ringa upp så vi kunde få en slutbesiktning eller vad de nu ville göra.
Han sa direkt att han sett bilderna och att det där inte alls såg bra ut, vissa avslut var inte okej gjorda osv - ungefär samma stuk som ni här inne sagt. Så han ska komma ut imorgon bitti med deras byggchef och kolla över detta så att det ska bli bra, de kommer sända ut nya gubbar. Så det lär komma ny rapport imorrn om vad som sades.
Det känns iaf skönt att han själv direkt sa att det inte såg bra ut och att det ska fixas, det är en start iaf.

Däremot kom jag på en till sak jag skulle vilja ha input om, på altandörrarna på utsidan nere vid tröskeln är det en jätteglipa, ska det vara så?
Det är ju innertröskeln man ser där? De gamla dörrarna hade ju lister/foder runt om hela altandörren så att när man stängde så slöt den tätt - denna gör inte det på nederdelen vid tröskeln, känns som det måste vara fel det oxå?
 
  • Närbild på altandörrens tröskel med stor glipa under dörren som visar en innertröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
H
H Hildor skrev:
Lite uppdatering!
Jag sände 6 bilder imorse till företaget och bad VD'n skulle ringa upp så vi kunde få en slutbesiktning
eller vad de nu ville göra.
Han sa direkt att han sett bilderna och att det där inte alls såg bra ut, vissa avslut var inte okej gjorda osv - ungefär samma stuk som ni här inne sagt. Så han ska komma ut imorgon bitti med deras byggchef och kolla över detta så att det ska bli bra, de kommer sända ut nya gubbar. Så det lär komma ny rapport imorrn om vad som sades.
Det känns iaf skönt att han själv direkt sa att det inte såg bra ut och att det ska fixas, det är en start iaf.



Däremot kom jag på en till sak jag skulle vilja ha input om, på altandörrarna på utsidan nere vid tröskeln är det en jätteglipa, ska det vara så?
Det är ju innertröskeln man ser där? De gamla dörrarna hade ju lister/foder runt om hela altandörren så att när man stängde så slöt den tätt - denna gör inte det på nederdelen vid tröskeln, känns som det måste vara fel det oxå?
Visserligen ska dörren inte gå ända ner för då blir det fukt ståendes men det verkar ju vara väldigt högt, ta upp detta med dem i morgon. Säkert någon annan i denna tråden som vet exakt hur högt som är normalt.
Så bra, det verkar ju som de är seriösa än så länge, ska bli spännande att få veta vad de säger och vad de tänker att göra. Tittade på min egen altandörr, den slutar ca 1 cm över blecket som ligger på tröskeln.

får inte isär bilderna, men jag tror att du ser att bild 2 börjar med en vit dörr, denna dörr sitter på altan under en balkong om det har någon betydelse för måtten mellan dörr och tröskeln.
Bild på tröskel och bleck och nedersta bilden stängd dörr.

Visa bilaga 650320


Altandörrtröskel med bleck och synligt avstånd mellan dörr och tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vit altandörrs nederkant som slutar ovanför ett mörkt tröskelbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
scanmar och 1 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Lite uppdatering!
Jag sände 6 bilder imorse till företaget och bad VD'n skulle ringa upp så vi kunde få en slutbesiktning eller vad de nu ville göra.
Han sa direkt att han sett bilderna och att det där inte alls såg bra ut, vissa avslut var inte okej gjorda osv - ungefär samma stuk som ni här inne sagt. Så han ska komma ut imorgon bitti med deras byggchef och kolla över detta så att det ska bli bra, de kommer sända ut nya gubbar. Så det lär komma ny rapport imorrn om vad som sades.
Det känns iaf skönt att han själv direkt sa att det inte såg bra ut och att det ska fixas, det är en start iaf.

Däremot kom jag på en till sak jag skulle vilja ha input om, på altandörrarna på utsidan nere vid tröskeln är det en jätteglipa, ska det vara så?
Det är ju innertröskeln man ser där? De gamla dörrarna hade ju lister/foder runt om hela altandörren så att när man stängde så slöt den tätt - denna gör inte det på nederdelen vid tröskeln, känns som det måste vara fel det oxå?
Tröskeln kan jag inte uttala mig om, men däremot så ligger din panel även här för tätt mot plåten. Sen borde dom ha tvättat bort strecket på plåten när dom var färdiga och inte använt en spik utan lämplig skruv för att fästa den. Den där spiken lär nog rosta på nolltid tyvärr.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Lite uppdatering!
Jag sände 6 bilder imorse till företaget och bad VD'n skulle ringa upp så vi kunde få en slutbesiktning eller vad de nu ville göra.
Han sa direkt att han sett bilderna och att det där inte alls såg bra ut, vissa avslut var inte okej gjorda osv - ungefär samma stuk som ni här inne sagt. Så han ska komma ut imorgon bitti med deras byggchef och kolla över detta så att det ska bli bra, de kommer sända ut nya gubbar. Så det lär komma ny rapport imorrn om vad som sades.
Det känns iaf skönt att han själv direkt sa att det inte såg bra ut och att det ska fixas, det är en start iaf.

Däremot kom jag på en till sak jag skulle vilja ha input om, på altandörrarna på utsidan nere vid tröskeln är det en jätteglipa, ska det vara så?
Det är ju innertröskeln man ser där? De gamla dörrarna hade ju lister/foder runt om hela altandörren så att när man stängde så slöt den tätt - denna gör inte det på nederdelen vid tröskeln, känns som det måste vara fel det oxå?
Nedre aluminiuinklädnaden på dörren verkar ha fått en smäll. Den linjerar ju inte med delen på sidan. Om det nu är Sunnerbofönster du fått så borde det väl vara bättre passform. Enligt deras katalog skall dörren ha en ektröskel med aluminiumkant längst ut.
 
När man trodde att man sett det mesta....det där är ju inte ens amatörmässsigt, det är ju bara......hjärndött.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.