A
Är uppväxt med kor och de kan vara ganska nyfikna så risk för vi råkar ut för dom en del.
Jodå,flugor,bajs mm.
Har vi insett och detta har vi också påpekat och den där vi pratat med han säger bara ,näää inte är det nå problem.
Ignorerar känns det som och bryr sig blanka fan i oss när det är så enkelt och ta lite hänsyn till oss med när han tar hänsyn till odlingen och folket som rör sig där
 
  • Haha
  • Gilla
Destrier och 6 till
  • Laddar…
Gustawen skrev:
Är uppväxt med kor och de kan vara ganska nyfikna så risk för vi råkar ut för dom en del.
Jodå,flugor,bajs mm.
Det enda negativa jag kan se är att om det placeras en dryckesho nära, så kan det möjligen bli problem med bajslukt, men inte annars och att de är nyfikna är väl i sig inte ett problem? Flugor däremot kommer ju att vara ett problem. Känner ett par, som arrenderar ut 3 sidor av sin tomt, just till bete för ungnöt och ser inte problemen förutom flugor och bromsar. Det där med " m.m." kanske kan utvecklas en del?
M.a.o. så tror jag att det bara är att gilla läget eller föreslå att du får arrendera ett område mellan tomtgräns och t.ex. 50 m bort. Detta kostar naturligtvis en liten slant, men kanske är värt att försöka om det är så att de planerade antalet djur har tillräckligt med bete ändå.
 
  • Gilla
ami39 och 10 till
  • Laddar…
Myrstacken
Jag har kor eller rättare sagt 37st tjurar vid min tomtgräns på en äng mellan mig och båthamnen...
Jag har ingen stor tomt utan en vanlig villatomt på 1400m2
Dessa fromma djur tassar omkring på 2 av mina tomtsidor väster och norr.
Barnens studsmatta står precis vid tomtgränsen och jag tror inte korna stått en enda gång vid gränsen och tittat när dom hoppat där.
Lukten känner man endast om man går ner till dom vid gränsen..
Likadant med flugor och blinningar.
Men dessa störs man endast av om man lockat till sig tjurarna när tex barnen vill mata dom.
Bilden är tagen från mitt vardagsrum

GetAttachmentThumbnail
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
liran och 92 till
  • Laddar…
Du får väl flytta in altanen 30 meter på din egen tomt om du av någon märklig anledning vill ha avstånd till korna när du badar.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
JonEkstra och 60 till
  • Laddar…
Gustawen skrev:
Har ringt både kommun och miljöverket men ingen har något riktigt svar.
Vi har kopplat in en till som ska kolla om det finns lite gamla regler och så
Vad är miljöverket och hur kontaktar man dem?

Jag tänker att ni bör kontakta markägaren och försöka köpa eller arrendera den mark ni vill styra hur den brukas. Erbjud generös betalning i förskott och långt arendekontrakt om ni ska ha någon möjlighet att konkurrera ut nuvarande djurhållning.
 
  • Gilla
kjgu01 och 14 till
  • Laddar…
"Hej, jag har jordbruksmark på tre sidor av min tomt och nu har någon j**el börjat bedriva jordbruk där, finnas det några lagar mot det?!?"

Finns många bönder som djupt ångrar den där avstyckningen..

Som tidigare nämnt.
Vill du kontrollera marken bör du köpa eller arrendera den.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
JonEkstra och 156 till
  • Laddar…
H
Mark och miljö på kommunen som kan ge svar på det.
Vet också att förra året ändrades reglerna för djurhållning intill bostadshus.
Förr så var det flera hundra meter som man kunde kräva.
Men förra året så har man nu nya regler så nu kan man ha hagar ända in på grann tomt om det är jordbruksmark.
Vi har bara villatomt så vi sökte mark och miljö på kommunen och fick godkänt för det fanns inte någon allergi risk.

sen har det väl med vad många djurenheter som kommer vistas i hagen.
Men prata med kommunen, deras regler brukar att gå att googla på deras hemsida.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Vad är miljöverket och hur kontaktar man dem?

Jag tänker att ni bör kontakta markägaren och försöka köpa eller arrendera den mark ni vill styra hur den brukas. Erbjud generös betalning i förskott och långt arendekontrakt om ni ska ha någon möjlighet att konkurrera ut nuvarande djurhållning.
Förlåt.
Menade miljöförvaltningen.
 
  • Gilla
Dalbybo och 1 till
  • Laddar…
A
H Hallerudsbo skrev:
Mark och miljö på kommunen som kan ge svar på det.
Vet också att förra året ändrades reglerna för djurhållning intill bostadshus.
Förr så var det flera hundra meter som man kunde kräva.
Men förra året så har man nu nya regler så nu kan man ha hagar ända in på grann tomt om det är jordbruksmark.
Vi har bara villatomt så vi sökte mark och miljö på kommunen och fick godkänt för det fanns inte någon allergi risk.

sen har det väl med vad många djurenheter som kommer vistas i hagen.
Men prata med kommunen, deras regler brukar att gå att googla på deras hemsida.
Har ringt och talat med dom med men de kunde inte ge något riktigt svar. Med lite tur så kan vi få fram något av en som jobbat på kommunen i 30 år men är nu pensionerad.
Han hade sina åsikter om hur detta är skött från bonden och de som hyr ut marken och hur detta borde gått till.
Han ska tala med lite gamla kollegor mm och se om det finns någon gammal paragraf.
Bara hoppas att han hittar något.
Och bonden ifråga,ja,jag kan tycka han skött detta dåligt. Det är inget orimligt vi önskat av han.
Det är stoooor yta vi talar om så det lilla vi önskat är som en fis i rymden.
Risken är att dom kommer hålla sig runtom här då det finns bra skuggområden och skydd med lite träd mm.
Det gör det inte någon annanstans.
Och det vi bett om är ca 30x30m. Alltså 90m2 och gärna mer.
De 90m2 utgör inte mer än ca 1% av totalytan de har att röra sig på.
Så har en önskan att de flyttar stängslet 30m från oss utåt sett från vårt håll. På en sida. Och 30m brett. Men men…..
 
  • Gilla
  • Haha
Tombrittberg och 4 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Flytta in till stan skulle kunna vara en lösning…..
Det är inte säkert. Jag bor i stan men skulle gladeligen byta ut några av mina grannar mot en bunt lugna trivsamma kossor. :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Grundlös och 155 till
  • Laddar…
Se så olika vi är! Jag, storstadsmänscha, byggde nytt på landet för 16 år sedan. Gammal stenmur gränsar till kohage, husets långsida 4,5 m från muren, mot norr. De första 5 åren gick här kor vilket gladde oss mycket. Sedan fick bonden inte arrendera så hagen förslyades otroligt under 10 år. Ny bonde köpte marken och röjde och vi fick tillbaka våra kära kossor (inkl flugor) som nyfiket står å glor på andra sidan muren när vi tar vår kvällsdrink...
Nu har marken sålts till en storstadsbo, troligen som investering. Vi är 7 nybyggen längs muren och nu kämpar vi tappert för att få tillbaka korna som effektivt håller hagen/ängen vacker...

Så olika infallsvinklar har vi alltså avseende kor... :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sigge1960 och 115 till
  • Laddar…
Vit trädgårdsstol på träveranda med utsikt till kor vid vattenhoar på en äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pga torkan bidrar jag med vatten till de två hoarna via slang från min utkastare. Ytterligare ett sätt att locka kossorna hit!

Jag har inte upplevt att det luktar speciellt mycket. Flugproblem visserligen men jag kör med hederliga gamla klisterremsor som byts ofta.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
JonEkstra och 126 till
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
"Hej, jag har jordbruksmark på tre sidor av min tomt och nu har någon j**el börjat bedriva jordbruk där, finnas det några lagar mot det?!?"

Finns många bönder som djupt ångrar den där avstyckningen..

Som tidigare nämnt.
Vill du kontrollera marken bör du köpa eller arrendera den.
Grejen är att dom som styckade av detta hus och tomt för 12 år sedan sa att det inte vart någon beteshage här sen 30-talet och kommer inte bli heller.
Det ägs av en större herrgårdsförening eller nått liknande. och de bedriver inte jordbruk heller och har inte tänkt det.
 
  • Gilla
  • Haha
Ants och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Har du frågat om du får arrendera marken? Eller är du bara intresserad om det inte kostar dig något?
 
  • Gilla
  • Älska
Beagla och 25 till
  • Laddar…
A
yonna yonna skrev:
Se så olika vi är! Jag, storstadsmänscha, byggde nytt på landet för 16 år sedan. Gammal stenmur gränsar till kohage, husetss långsida 4,5 m från muren, mot norr. De första 5 åren gick här kor vilket gladde oss mycket. Sedan fick bonden inte arrendera så hagen förslyades otroligt under 10 år. Ny bonde köpte marken och röjde och vi fick tillbaka våra kära kossor (inkl flugor) som nyfiket står å glor på andra sidan muren när vi tar vår kvällsdrink...
Nu har marken sålts till en storstadsbo, troligen som investering. Vi är 7 nybyggen längs muren och nu kämpar vi tappert för att få tillbaka korna som effektivt håller hagen/ängen vacker...

Så olika infallsvinklar har vi alltså avseende kor... :cool:
Ja,alla är vi olika.
Vi älskar landet och så. Det är inte det.
Men när man grillar,umgås med folk,sitter ute en kväll i spabadet och njuter vill vi ha mer än 2,5-3m från altanen fram till en bunt kossor,bajs,flugor mm.
 
  • Gilla
  • Haha
Ants och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.