22 027 läst ·
3 svar
22k läst
3 svar
Fått fastighet som gåva. Vinstskatt vid försäljning?
Min fru och hennes bror fick deras fars fastighet som gåva (hälften var) i vintras. Nu ska fastigheten säljas för 1490000. Taxeringsvärdet är 1250000. Huset byggt av fadern 1959.
Vad gäller angåeende vinstskatten? Går den att räkna ut?

Vad gäller angåeende vinstskatten? Går den att räkna ut?
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Som ingångsvärde räknas kostnaden vid bygget eller senaste försäljning, gåva räknas inte som försäljning. Dvs. om fadern byggde det så skall kostnaderna för tomt och bygge dras av från dagens försäljningspris.
Vinstskatten är antingen 30% eller 22% (osäker på exakta siffran), för att få den lägre skatten har jag för mig att man måste ha bott en tid i huset.
Vinstskatten är antingen 30% eller 22% (osäker på exakta siffran), för att få den lägre skatten har jag för mig att man måste ha bott en tid i huset.
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 452 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 452 inlägg
Försäljningspris
minus
försäljningskostnader
minus
anskaffningspris (det gåvogivaren betalt vid köp/byggnation) och anskaffningskostnader (typ lagfart, pantbrev)
minus
renoveringar och/eller om-ny-tillbyggnader (även gjorda av gåvogivaren)
= Vinst
På vinsten betalar du 22% i skatt. Spelar ingen roll om du bott i huset eller ej. Däremot har det betydelse om du ska söka uppskov, då måste du ha bott i huset en viss tid...
minus
försäljningskostnader
minus
anskaffningspris (det gåvogivaren betalt vid köp/byggnation) och anskaffningskostnader (typ lagfart, pantbrev)
minus
renoveringar och/eller om-ny-tillbyggnader (även gjorda av gåvogivaren)
= Vinst
På vinsten betalar du 22% i skatt. Spelar ingen roll om du bott i huset eller ej. Däremot har det betydelse om du ska söka uppskov, då måste du ha bott i huset en viss tid...
Klicka här för att svara