Ja det haltar. Det är just det jag undrar över;

Du vill ha hjälp av forumet, men vill inte lägga 2 strån i kors för att hjälpa de som vill ha hjälp av dig.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Om vi säger att TS fick prylarna hemlevererade och det stod två paket på trappan när han kom hem. Hade det varit ett annat läge då?
Eller om TS inte hade beställt något alls, men det stod ett paket på trappan helt plötsligt adresserat till honom?
 
K
Om man drar det till till ytterligheter.
Tänk ett scenario där jag inte hade bil, utan hyrde en när jag verkligen behövde frakta skrymmande saker. Vore det självklart att jag skulle hyra bil igen och lämna in paketet utan minsta tack/ursäkt/kompensation från företaget?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K klippor skrev:
Om man drar det till till ytterligheter.
Tänk ett scenario där jag inte hade bil, utan hyrde en när jag verkligen behövde frakta skrymmande saker. Vore det självklart att jag skulle hyra bil igen och lämna in paketet utan minsta tack/ursäkt/kompensation från företaget?
Nej, jag kan inte tycka att det vore rimligt. Däremot tycker jag det vore rimligt att påpeka detta för företaget när man ändå kontaktar dem för att tala om att de levererat fel/för mycket.
"Hej!
Ni har felaktigt levererat ett paket med [vara/artikel] till mig. Jag har inte möjlighet att själv transportera detta till något inlämningsställe. Hur vill ni lösa detta?"
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Är det inte bara en extra bonusgåva? Typ som godispåsen som kommer i vissa paket
 
  • Gilla
dadgom och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Även om man vet vem som äger en pryl så kan det vara hittegods.
Om det är hittegods har den som återbördar egendomen rätt till skälig ersättning, både för omkostnader och hittelön.
https://lagen.nu/1938:121
 
useless useless skrev:
Om vi säger att TS fick prylarna hemlevererade och det stod två paket på trappan när han kom hem. Hade det varit ett annat läge då?
Eller om TS inte hade beställt något alls, men det stod ett paket på trappan helt plötsligt adresserat till honom?
På fråga ett, nej, avtalet gäller ett paket och han kan anta att det är en extra levererad eftersom avtalet (ordern) bara är en.

På fråga två kan man anta att mottagaren kan se det som hittegods istället och då kan man få ev. hittelön samt ersättning för förvaring/transporter som uppstår.

K klippor skrev:
Om man drar det till till ytterligheter.
Tänk ett scenario där jag inte hade bil, utan hyrde en när jag verkligen behövde frakta skrymmande saker. Vore det självklart att jag skulle hyra bil igen och lämna in paketet utan minsta tack/ursäkt/kompensation från företaget?
Som sagt tidigare så har du inte någon skyldighet att göra något annat än att göra det möjligt för säljaren att hämta upp paketet hos dig (eller där paketet finns).
De kan inte begära att du ska lämna det till Posten utan ska beställa upphämtning från dig på en tidpunkt som passar dig. Du ska alltså inte behöva utsättas för något "extra jobb" för att returnera paketet enligt lagen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.