Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är det inte, och det var därför ni som inte kan hantera en teoretisk diskussion ombads lämna tråden en stund, tills teorin var utredd.
Tråden ligger inte under "juridik", så jag tror att det blir svårt att stenhårt driva att vi bara "får" diskutera den juridiska aspekten.

Men jag håller med dig att det är själva det juridiska är intressant.

Men även det moraliska, men mest i formen av; om det är moraliskt av företaget att kräva en massa utav den som är utan skuld till situationen.

Har hänt mig också. Fick två par dyra skor. Meddelade företaget och de skulle skicka hämtning men de kom aldrig. Efter ett år sålde jag skorna på Tradera.

När jag nu mera får grejer jag inte beställt, sparar jag dem och ser om de hör av sig, efter en tid ger jag bort dem.

Det SKA medelas avsändaren att det blivit fel. Om de sedan inte agerar är det en annan sak. Men att inte säja något är inte okej.

Det faller helt klart under olovligt förfogande (10 kap. 4 § Brottsbalken).

När du beställt varan har du ingått ett avtal om en vara och betalat för den. Skickar företaget två och du löser ut den andra (eller om det är två i samma paket) är det fortfarande säljaren som äger den andra varan (som du inte betalt för).
Rent juridiskt blir det så att säljaren lagrar varan hos dig och det är säljarens skyldighet att hålla reda på sina varor så du har ingen skyldighet att meddela dem om att du "lagrar" den extra varan åt dem.
Om de kontaktar dig och vill ha den tillbaka har du ingen laglig skyldighet att skicka tillbaka den men du måste ändå göra den "tillgänglig" (t.ex. om en budfirma kommer hem till dig måste du ge den (eller ge möjlighet för dem) att hämta varan).

Det viktigaste av allt då är att du inte får nyttja varan. Det gäller egentligen för "all framtid" då det alltid kommer att vara företaget som sålde varan som är ägare av den...

EDIT: Innan någon frågar om ersättnings för lagring, eftersom du inte har något avtal med säljaren om lagring men du tagit hem varan med dig har du "accepterat" att lagra den... Du borde ha lämnat den kvar på postombudet annars...

D Daniel 109 skrev:
Det SKA medelas avsändaren att det blivit fel. Om de sedan inte agerar är det en annan sak. Men att inte säja något är inte okej.
Lagligt har du ingen skyldighet att meddela säljaren... bara moraliskt i så fall...

MathiasS MathiasS skrev:
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Är det verkligen så här långt man ska dra varenda skit grej? Lämna tillbaka grejerna och ta det på karmakontot och gå vidare med livet.
Nej det är det inte, och det var därför ni som inte kan hantera en teoretisk diskussion ombads lämna tråden en stund, tills teorin var utredd.
Fast det hänger ju ändå ihop. Exempelvis är en av mina personliga käpphästar att juridik är ett reservförfarande. Små, vardagliga frågor måste vi kunna lösa utan inblandning av ett offentligt regelsystem.

Då vi rimligen kan anta att rättsmedel aldrig kommer att användas i frågan blir den moraliska aspekten högst relevant. Att säga att man inte kan hantera en teoretisk diskussion för att man avfärdar hårklyverier tycker jag är feltänkt. Även en teoretisk diskussion mår bra av att vi omgärdar den med rimliga gränser.

Personligen skulle jag dra gränsen vid någon tusenlapp. Varor av större värde än så skulle jag lägga några minuter på att återlämna, men mer för att det känns rätt än för att jag har några eventuella legala förpliktelser. Mindre värde, då skulle jag bara låta det bero.

Vid tiotusentals kronor (förmodligen lite tidigare än så) skulle jag börja känna att jag olovligen förfogade över något som inte var mitt.

Givetvis är det så, jag bad bara om möjligheten att få reda ut det juridiska utan inblandning av sunt förnuft, moral och annat. När man vet vad som egentligen gäller kan man själv välja hur man agerar och jag gissar att de flesta av oss hanterar en situation som denna på ungefär samma sätt.

Och min poäng var att det inte går att helt skilja de två. Rättssystemet är beroende av rättsmedvetandet, eller moralen om man så vill. Reglerna lever inte i ett vakuum, utan är beroende av vår moral.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Att behålla något som man vet att man inte är rättmätig ägare till inte tillåtet. Nu kan jag inte hänvisa till lämpligt lagrum, men att inte meddela att varan finns hos dig är i sig olovligt förfogande.

D Daniel 109 skrev:
Att behålla något som man vet att man inte är rättmätig ägare till inte tillåtet. Nu kan jag inte hänvisa till lämpligt lagrum, men att inte meddela att varan finns hos dig är i sig olovligt förfogande.
Se https://www.byggahus.se/forum/threads/fatt-dubbla-paket.340794/page-4#post-3270862

Du har inte laglig skyldighet att meddela att du fått en extra vara, eftersom det är säljarens vara (rent juridiskt) är det hans skyldighet att hålla reda på den!

_Om_ det kan jämställas med hittegods så ska man 'utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet'.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
useless useless skrev:
_Om_ det kan jämställas med hittegods så ska man 'utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet'.
Ja, det är sant, men här kan det inte röra sig om hittegods då ingen "tappat" något. Säljaren kan förvisso ha snubblat och tappat ner en extra vara i samma låda men det är inte oklart vem som är ägare av varan och därför kan det inte bli tal om hittegods.
Köparen vet ju mycket väl vem som äger varan...

Även om man vet vem som äger en pryl så kan det vara hittegods.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
K klippor skrev:
Vad det är för något spelar ingen roll. Jag förklarade läget i ett mail och meddelade att jag finns hemma kvällstid för upphämtning av paketet.

Fick ett "Oj vad tokigt, jag skickar en retursedel som du klistrar på innan du lämnar in det hos postombudet." till svar.

Får nog förklara att jag tar ut en avgift för lagerhållning och transport till Postombudet.
Hur kommer det sig att du vill ha gratis råd på ett forum, när du själv inte kan tänka dig att bära företagets sak till postombudet utan ersättning?

K
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Hur kommer det sig att du vill ha gratis råd på ett forum, när du själv inte kan tänka dig att bära företagets sak till postombudet utan ersättning?
Eh, det där tycker jag haltar lite...

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.