@Dan_Johansson har ju en poäng här. Eftersom frågan handlar om något man öht inte har beställt så har man ju inte ingått i något avtal rörande den försändelsen (även om jag kan tänka mig att ett försäljningsvillkor skulle kunna inkludera "felaktig leverans") å andra sidan är ju 6 levererade lika fel som fyra om man skulle ha 5 så det kanske är att vara lite för principfast.

Tycker det luktar som att man kan göra lite som man vill. Dvs, man får ju inte göra sig omöjlig, men att utföra gratistjänster är man knappast skyldig till.

harry73
S Stadsfiskalen skrev:
Skulle innehållet vara trasigt kan man bli betalningsansvarig
Det extra paketet borde falla utanför avtalet man har med företaget och då borde skadeståndslagen gälla. Hade du inget uppsåt eller var du inte oaktsam, är du inte skadeståndsskyldig.
Skulle det komma en extra faktura för den extra försändelsen, kan man bara bestrida den (och eventuella påminnelser) och skriva att man inte beställde varan.

S
harry73 harry73 skrev:
Det extra paketet borde falla utanför avtalet man har med företaget och då borde skadeståndslagen gälla. Hade du inget uppsåt eller var du inte oaktsam, är du inte skadeståndsskyldig.
Skulle det komma en extra faktura för den extra försändelsen, kan man bara bestrida den (och eventuella påminnelser) och skriva att man inte beställde varan.
Självklart kan man göra det. Men helt plötsligt så har man en massa bekymmer och jobb framför sig, som man inte bett om. Därför har jag slutat vara snäll :geek:

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är nästan samma sak som att få en okänd betalning in på sitt konto, vad skall man göra?
På 80-90 talet hade jag ett dataföretag och en dag kom det in 76000:- kr på mitt bankgiro !!:surprised:
Jag ringde min bank och frågade vad jag skulle göra, svaret var, gör ingenting dom hittar felet om någon dag och för tillbaka summan.
Efter en vecka ringde en sur Dam på en bank i Åmål och frågade om jag fått in den summan, och jag svarade jag skall kolla, efter en stund ringde jag upp och sa att det stämmer.

Det visade sig att det slumpades så att min firma hade samma BG nummer som Åmåls kommun hade PG nummer, på den tiden gick alla statliga och kommunala transaktioner via PostGirot. När någon skulle betala till Åmåls kommun PostGiro men skrev in siffrorna på en BankGiro bankett hamnade pengarna hos mig! Det var bara skillnaden var strecket var. xxx-xxx. xxxxx-x.
Det slutade med att min revisor rekommenderade att jag skulle ha ett skuld konto i min bokföring som hette ÅMÅLS KOMMUN. Ett par gånger per år kom det in pengar från Åmål. :D

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Stadsfiskalen: Ursäkta, jag rörde till ditt användarnamn.

Om du behåller en pryl som inte är din så är det att se som olovligt förfogande. Det är definitivt inte lagligt. Men du får inte förpliktelser av att du meddelar felet. De ber dig sannolikt att skicka tillbaka det. Men de kan inte kräva just någon ansträngning från dig. Du kan säga att de kan hämta det när det passar dig. Personligen skulle inte ha något problem med att ta med det till en speditör när jag har ärenden förbi. Du blir inte ansvarig om du inte skadat godset avsiktligt eller varit vårdslös. De är de som gjort fel och har ansvaret.

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
S
Har kollit blivit en dublett av den första kan företaget aldrig spåra den som två kolli. Har det däremot skrivits ut två olika kollin med olika kollinr kan företaget se att det skickats två. Så egentligen kan man låtsas som att det regnar men det är ju inte rätt. Är det ett stort värde kan man säkert få någon kompensation är det av mindre värde tror jag hellre företaget struntar i att få tillbaka det än att betala :)

Så det är okej att behålla något om det är svårt att spåra? Vissa verkar ha tappat bort moralen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
Jag skrev att man kan men att det inte är rätt :) jag själv skulle skickat tillbaka det utan att ens fundera på att försöka ta betalt av företaget

harry73
Även om normalfallet är att jag skickar tillbaka varan, är det inte självklart att jag gör det. Skulle jag t ex ringa företaget och hamna i en lång telefonkö, då skulle jag efter några försök sluta anstränga mig. Är jag av annan anledning missnöjd med företaget, är jag inte heller sugen att anstränga mig alltför mycket.
Men det kan också finnas andra anledningar.

Jag fick en pussel i julklapp och när den var nästan färdig, upptäckte jag att det saknades några bitar och en bit var en dublett.
Jag skickade ett mejl till producenten (hade inget kvitto), förklarade saken och berättade vilken pussel det var.
Efter några veckor fick jac en ersättningspussel med samma motiv och veckan efter en till med samma motiv.
Väldigt tydligt att de ville ersätta mig med en pussel med samma motiv. Det tyckte jag var lite tråkigt, för jag hade ju redan lagt den pussel förutom 3 bitar.
Så jag tog med båda ersättningspussel till en affär och lyckades byta mot 2 nya.
Med tanke på den faktiska kostnaden för producenten tyckte jag inte det var särskild omoraliskt. Hade det handlat om en ny tv hade jag troligtvis agerat annorlunda

Ha rätt att behålla och ha åtagande om att återföra är två helt skilda saker här menar jag. Eftersom TS inte köpt ex 2, har han inte rätt att behålla då företaget äger saken.

Jag menar dock att TS rimligen inte kan ha något ansvar återföra saken, förutom att göra den tillgänglig för företaget, typ om någon kommer och hämtar den eller TS och företaget kommer överens om något annat, kanske mot viss kompensation till TS.

Jag hade meddelat företaget att saken finns att hämta, så får de göra det på bästa sätt. Har det inte skett efter ett par år, hade jag nog ansett att de inte har sådant intresse.

Om det är opraktiskt att lämna in hos ombud: Be företaget att boka returfrakt med upphämtning, ange att speditören ska ringa dig x minuter innan de kommer och ta med grejerna till jobbet.

Är det verkligen så här långt man ska dra varenda skit grej? Lämna tillbaka grejerna och ta det på karmakontot och gå vidare med livet.

• Gilla
Christer Bill och 2 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Är det verkligen så här långt man ska dra varenda skit grej? Lämna tillbaka grejerna och ta det på karmakontot och gå vidare med livet.
Nej det är det inte, och det var därför ni som inte kan hantera en teoretisk diskussion ombads lämna tråden en stund, tills teorin var utredd.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Om du behåller en pryl som inte är din så är det att se som olovligt förfogande. Det är definitivt inte lagligt. Men du får inte förpliktelser av att du meddelar felet. De ber dig sannolikt att skicka tillbaka det. Men de kan inte kräva just någon ansträngning från dig. Du kan säga att de kan hämta det när det passar dig. Personligen skulle inte ha något problem med att ta med det till en speditör när jag har ärenden förbi. Du blir inte ansvarig om du inte skadat godset avsiktligt eller varit vårdslös. De är de som gjort fel och har ansvaret.
Allt det där lät bra.

Men var regleras det?

Kan jag säga till företaget som kommer med en massa krav "Nej, se § si och så, så ser ni att det är ni som måste ombesörja allt!"

Jag har väl ingen direkt koll. Men om det juridiskt ses som att du har någon annans egendom i din hand, så tror jag att man inte blir fri alla förpliktelser eller ansvar bara för att den kommit i min hand genom misstag.

I en lite vidare syn på det hela spelar det kanske ingen roll att företaget har skickat dig två ex.
Det kanske är samma ifall posten har råkat dela ut något fel, Hells Angels har ställt det utanför din dörr, eller en hund har kommit och lämnat av det hos dig, dvs något föremål som inte är värdelöst, men inte ditt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.