F
Äger några fastigheter och ser nu att en av dem saknas i deklarationens "underlag för fastighetsavgift". När jag går bakåt i gamla deklarationer så saknas den även där. Fastigheten är bebyggd och har fått taxeringsvärde vid fastighetsdeklarationen. Vad bör man göra och vilka konsekvenser får det?
 
Hej

Du kan rätta dina deklarationer bakåt i tiden. Tror det är upp till 5 år. Då bör det inte bli någon straffavgift eller annan påföljd.

Väntar du tills skatteverket kommer på dig får du betala in den skatt du skulle betala + en straffavgift oftast en % sats på skatten som skulle varit betald . Handlar det om riktigt stora belopp samt uppenbart fusk finns även risk för fängelse med i straffet

Jag hade ringt till skatteverket och pratat med dem.( du kan ju vara anonym och bara ställa frågor om du vill ) De gånger jag haft problem har de varit väldigt hjälpsamma och måna om att lösa situationen.
Sen kan du fundera på om du behöver hjälp av någon skattejurist.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Ja jag inser att det är mitt ansvar att kolla men märkligt när SKV skickar en komplett fastighetstaxering med samtliga fastigheter men i vanliga deklarationen missat en fastighet.
 
Cheesen
F Frågan skrev:
Äger några fastigheter och ser nu att en av dem saknas i deklarationens "underlag för fastighetsavgift". När jag går bakåt i gamla deklarationer så saknas den även där. Fastigheten är bebyggd och har fått taxeringsvärde vid fastighetsdeklarationen. Vad bör man göra och vilka konsekvenser får det?
Är det möjligen en lite nyare fastighet? 15 år är ju undantagna.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Äger några fastigheter och ser nu att en av dem saknas i deklarationens "underlag för fastighetsavgift". När jag går bakåt i gamla deklarationer så saknas den även där. Fastigheten är bebyggd och har fått taxeringsvärde vid fastighetsdeklarationen. Vad bör man göra och vilka konsekvenser får det?
Blandar du ihop byggnader och fastigheter nu? Saknas en byggnad på en fastighet?
 
Redigerat:
F
Struten på mig... Så är det ju så klart. Tack!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
F
Dvs byggnaden är ca 6 år gammal.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag var precis på väg att skriva att du borde kolla med lantmäteriet så inte någon har "stulit" fastigheten. Tror det är omöjligt att inte skatteverket vet om vilka fastigheter du har lagfart på. Men jag antar att mysteriet är löst nu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.