1 496 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Fastighet ej med i deklaration
Äger några fastigheter och ser nu att en av dem saknas i deklarationens "underlag för fastighetsavgift". När jag går bakåt i gamla deklarationer så saknas den även där. Fastigheten är bebyggd och har fått taxeringsvärde vid fastighetsdeklarationen. Vad bör man göra och vilka konsekvenser får det?
Hej
Du kan rätta dina deklarationer bakåt i tiden. Tror det är upp till 5 år. Då bör det inte bli någon straffavgift eller annan påföljd.
Väntar du tills skatteverket kommer på dig får du betala in den skatt du skulle betala + en straffavgift oftast en % sats på skatten som skulle varit betald . Handlar det om riktigt stora belopp samt uppenbart fusk finns även risk för fängelse med i straffet
Jag hade ringt till skatteverket och pratat med dem.( du kan ju vara anonym och bara ställa frågor om du vill ) De gånger jag haft problem har de varit väldigt hjälpsamma och måna om att lösa situationen.
Sen kan du fundera på om du behöver hjälp av någon skattejurist.
Du kan rätta dina deklarationer bakåt i tiden. Tror det är upp till 5 år. Då bör det inte bli någon straffavgift eller annan påföljd.
Väntar du tills skatteverket kommer på dig får du betala in den skatt du skulle betala + en straffavgift oftast en % sats på skatten som skulle varit betald . Handlar det om riktigt stora belopp samt uppenbart fusk finns även risk för fängelse med i straffet
Jag hade ringt till skatteverket och pratat med dem.( du kan ju vara anonym och bara ställa frågor om du vill ) De gånger jag haft problem har de varit väldigt hjälpsamma och måna om att lösa situationen.
Sen kan du fundera på om du behöver hjälp av någon skattejurist.
Är det möjligen en lite nyare fastighet? 15 år är ju undantagna.F Frågan skrev:
Blandar du ihop byggnader och fastigheter nu? Saknas en byggnad på en fastighet?F Frågan skrev:
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag var precis på väg att skriva att du borde kolla med lantmäteriet så inte någon har "stulit" fastigheten. Tror det är omöjligt att inte skatteverket vet om vilka fastigheter du har lagfart på. Men jag antar att mysteriet är löst nu.
Klicka här för att svara
