Hej!

Byter bänkskivor. Två frågor:

1) Fäster silikon på oljad bänkskiva? Det är en faner-skiva från IKEA där jag (kanske dumt) oljade in sågade ytor med Stockaryd Träolja (tungolja + linolja). Ytan upplevs som fet. Ska jag rugga upp med sandpapper där jag lägger fogen eller kommer silikonet fästa ändå?

2) Vilken färg på fogen blir snyggast? Se bild. Fogen måste läggas mellan bänkskiva och diskbänk liksom mellan bänkskiva och kakel och jag tänkte även fortsätta och lägga fogen mellan diskbänk och kakel.

Hörnet där träbänkskivan möter metallisk diskbänk och vita kakelplattor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mats-S
1. Testa med en kort provsträcka, Funkar det (troligen) så är det bara att köra på.
2. Ljus ljusgrå färg ger nog bästa helhetsintrycket.

• Gilla
Björkman
  • Laddar…
Ska göra precis likadant som du har gjort! Hur blev resultatet för dig? Jag är lite skeptisk om fogen är kompatibel med linoljan...

Om det är linolja/tungolja så ska den ned i träet, inte ligga ovanpå. Den brukar om det inte är helt mättat försvinna in så att det känns ganska torrt på någon dag, Då kan man innan man oljan har oxiderat/härdat torka av ordentligt med T-röd på ytan så att man får bort eventuellt överflöd av olja.

Där efter kan man gärna avvakta några dagar så att oljan oxiderar och blir mindre "fet". Torka ytan igen innan montering och fogning.

Om det är olja som inte tränger in så djupt, eller blir en tjock hinna ovan på träytan och har härdat, så kan man dra av det med en skarp sickel ned till träytan i kanten vid fogen, och sedan torka innan fogning, olja när det är torr fog. Jag brukar med glesa mellanrum dra av matfett, damm och annat från träskivor i köket, samt skärbrädor vid behov, lätt med sickel. Sedan rå kallpressad linolja ett par varv, låta det dra in, och torka av. Som nya, sickel typ:
https://www.bauhaus.se/sickel-bahco...LKE9fm0_EaCoPhS6AmbCffHuyL_Tmp0hoCaEsQAvD_BwE

Om silikonet ändå släpper från det oljade träet så finns det på t ex båttillbehörsbutikerna "nåtmassa" som fungerar på liknande vis för fogning (t ex mellan träribbor på trädäck, täta mellan plast och beslag). Vissa märken klarar feta träslag (teak t ex, bättre dessutom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.