Hej!
Jag skulle vilja sätta upp ett vindskydd på min altan mot grannen. Problemet är att jag inte vet hur jag ska fästa stolparna.

Tänkte bygga ett enklare plank med 2-3 stolpar. Altanen har legat länge och regeln som går närmast grannen kommer jag inte åt att fästa i!

Vågar jag använda stolphållare i endast altanen? Tror det kommer bli instabilt.

Vad hade ni gjort? Det behöver inte vara supersnyggt. Bara det håller för ett 2,5x2m plank.

• Altan i trä med en hörna nära grön vägg och delvis byggd plankstruktur, behov av vindskyddets fästanordning diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna typ av vindskydd tänkte jag sätta upp!

• Trädgårdsvindskydd i trä med horisontella lameller på stenlagd yta bredvid gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut som grannen redan har ett vindskydd, kan du inte få fästa dina stolpar i det?
Det gör både ditt och grannens stabilare.
En galvad eller rostfri gängstång och ett par muttrar borde räcka.

Hmm ok! Är inte helt med på vart i grannens skydd jag skulle kunna fästa mitt?
Bristfälliga kunskaper :(

J
Jag skulle skruvat upp trallen längst ut, längst in o i mitten för att komma åt regeln undertill. Sedan gjort stolpar i 2st 45x95 som du skruvar eller spikar ihop och låter den ena 45x95 gå ner på din sida om regeln. Du fäster sedan stolparna i regeln med franska träskruv + bricka eller ännu hellre Jumbo Jetting (finns lösvikt på XL-Bygg) så slipper du bricka och klä sedan stolparna med valfritt material.

Fråga grannen om du får stötta i hans regelverk också så har du ett vindskydd som håller för storm!

• Gilla
magnuspp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.