Hejhopp!

Jag ska ge mig i kast med att montera en egenbyggd kommod på badrumsväggen och funderar på hur jag bäst går tillväga. Min ursprungstanke var att återanvända de gamla skruvhålen, men jag inser att det begränsar placeringen ganska mycket.

Kommoden är (tyvärr) helt rak på baksidan, till skillnad från exempelvis en IKEA-möbel där ytterkanterna går lite längre bak än baksidan för att dölja kunna fästa och samtidigt dölja glipor. Jag antar därför att fästanordningen behöver sitta på insidan i mitten bakom lådorna, så att möbeln inte bygger ut från väggen? Dessutom råkade jag ta upp hålet för blandaren mindre bra, så det hamnade ganska långt in i ena hörnet.

Hur hade ni gjort för att få till det på ett enkelt men robust sätt? Jag är ganska novis, men skulle man kunna tänka sig fyra vinkeljärn i varsitt hörn?

Ps. Jag undviker helst att limma/borra i toppsidan. Planen är att kexen och tyngden från stenhandfatet ska räcka för att hålla den på plats.

Tack på förhand :)

• IMG_1656.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Så här ser infästningen av vår kommod ut invändigt:
[bild]

Plåtregel och vinkeljärn.
Syns även i monteringsanvisningen: [länk]
Tack för svar! :)

Jag har ganska lös betong bakom kaklet (30-talslägenhet), så skulle tippa på att jag i vartfall behöver grövre skruvar.

BirgitS
En kommod blir tung när den är fylld och ska tåla att man ramlar på den eller sätter sig på den. Det är därför viktigt att infästningarna är riktigt bra. Lös betong från 30-talet låter antingen som att det är puts utanpå något annat eller slaggsten eller något liknande. Hör med föreningen om hur väggen är uppbyggd. Är det puts på plankvägg ska man väl ha träskruv som är tillräckligt långa för att fästa i planken, är det porös slaggsten eller liknade kan man väl behöva kemankare etc.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det puts på plankvägg ska man väl ha träskruv som är tillräckligt långa för att fästa i planken
I detta fall handlar det tydligen om betong.

BirgitS
F fribygg skrev:
I detta fall handlar det tydligen om betong.
Någon annan, som brukar veta vad som gäller, skrev en gång att lättbetong inte förekommer på 30-talet. Det är därför jag undrar om det kan vara ett missförstånd, det har ju förekommit i andra trådar där folk kallar putsen för betong.

Även lättbetong kan ju sägas vara betong, pust på plank vägg som du skrev om är inte betong på nått sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.