4 998 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Fästa Elfa i vägg under trapp
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Tänkte så. Insåg att jag hade lite dåligt med träskruv hemma också . Har stora jävlar med 5.5x70 osv. Hade däremot 4.5x50 och har då utstick på 30mm bakom profilen vilket jag tycker är precis. Har slut på den dimension som jag anser varit bättre dvs 5x60.V vectrex skrev:
Borrade som sagt och visade sig vara träreglar med fint fäste.
Så efter ett extra varv för att inhandla skruv så var det igång med vattenpass och laser. Mycket nöjd med resultatet. Elfa kändes som mycket stabila konsoler och väggskenor (jämförde med Biltema och Jula samt Ikea).
Så efter ett extra varv för att inhandla skruv så var det igång med vattenpass och laser. Mycket nöjd med resultatet. Elfa kändes som mycket stabila konsoler och väggskenor (jämförde med Biltema och Jula samt Ikea).
Bara 30mm bakom skenan är inte så mycket. Gips är 13mm tjock så då är det var 17mm i träregeln. Kollar du de yttersta 17mm på skruven är det inte mycket att hurra för. 70mm låter klart bättre då, 50mm i väggen varav 37 i regeln låter stadigare!
Dock finns ju risken att den 5mm tjocka skruvens skalle sticker utanför skenans försänkning. Jag tror att jag brukar använda 4,5-skruv på ELFA skenor så att skallen ligger jämnt med skenan.
Dock finns ju risken att den 5mm tjocka skruvens skalle sticker utanför skenans försänkning. Jag tror att jag brukar använda 4,5-skruv på ELFA skenor så att skallen ligger jämnt med skenan.
Blev 60mm skruv. Tyckte det skulle räcka med över 30mm i regeln (precis som du räknat). Tyckte de andra var lite väl långa samt 5.5. Satt alla skruvhål i väggfästena (tror det blev 5 i varje) och de drog rejält i väggen så jag är övertygad om att det sitter. Hade nog varit bra med 70mm och men sitter som berget.Tomtom79 skrev:
Klicka här för att svara