Så såg det ut efter jag dragit av spetsen på borren. Är det värt köra plugg eller ska man bara köra med skruv?

• Skadad yta på ljus träpanel efter borttagning av borrspets med synliga träflisor och borrspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör med vanliga träskruv. Skulle det mot förmodan inte vara träreglar så lär du märka det när du drar i första skruven!

V vectrex skrev:
Kör med vanliga träskruv. Skulle det mot förmodan inte vara träreglar så lär du märka det när du drar i första skruven!
Tänkte så. Insåg att jag hade lite dåligt med träskruv hemma också . Har stora jävlar med 5.5x70 osv. Hade däremot 4.5x50 och har då utstick på 30mm bakom profilen vilket jag tycker är precis. Har slut på den dimension som jag anser varit bättre dvs 5x60.

Borrade som sagt och visade sig vara träreglar med fint fäste.
Så efter ett extra varv för att inhandla skruv så var det igång med vattenpass och laser. Mycket nöjd med resultatet. Elfa kändes som mycket stabila konsoler och väggskenor (jämförde med Biltema och Jula samt Ikea).

• Nyinstallerade trähyllor på väggskenor med vattenpass för räta linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara 30mm bakom skenan är inte så mycket. Gips är 13mm tjock så då är det var 17mm i träregeln. Kollar du de yttersta 17mm på skruven är det inte mycket att hurra för. 70mm låter klart bättre då, 50mm i väggen varav 37 i regeln låter stadigare!

Dock finns ju risken att den 5mm tjocka skruvens skalle sticker utanför skenans försänkning. Jag tror att jag brukar använda 4,5-skruv på ELFA skenor så att skallen ligger jämnt med skenan.

Ah, där var jag en minut för sen med mitt inlägg. Vilken längd blev det?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ah, där var jag en minut för sen med mitt inlägg. Vilken längd blev det?
Blev 60mm skruv. Tyckte det skulle räcka med över 30mm i regeln (precis som du räknat). Tyckte de andra var lite väl långa samt 5.5. Satt alla skruvhål i väggfästena (tror det blev 5 i varje) och de drog rejält i väggen så jag är övertygad om att det sitter. Hade nog varit bra med 70mm och men sitter som berget.

Ja, klart bättre än 50! Inte så djupa hyllor så det håller nog galant!

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, klart bättre än 50! Inte så djupa hyllor så det håller nog galant!
Gick efter regeln att 50/50 dvs mer än hälften av skruven in i regeln. Så här är det 13mm plus 15mm utanför regeln så 32mm in i materialet ska utan tvekan räcka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.