Hej!
Jag tänkte sätta upp Elfa system under trappen med väggfästen samt konsoler med hyllplan. Bor i ett nybyggt Boklok radhus. Lyckades med lite släpljus se var de skruvat gipsskivorna i väggen för att se var reglarna är. Så där var ett problem ur världen.
Däremot så började jag fundera om det är gips med stålregel eller om det är träreglar i väggen?
Hur tar jag lättast reda på det?
Vad ska jag ha för sorts skruv om det är gips plus metall? Elfas egna expanderande?

Skulle det vara trä så har jag en bra uppsättning 4,5x50mm träskruv som jag tänkte använda.

Skitkass på det här så ber om råd?

• Hörn av ett rum under en trätrappa med en vit medicinskåp och en väggmonterad korg, väggytor redo för Elfa-hyllsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tunga saker ska du ha på hyllan?

Tror bästa alternativet är molly i gipsen och skippa reglarna för dom är inte mycket att skruva i.

Tänkte ha diverse förvaring samt köksprylar.
Planen är 3 st 1910mm väggfästen med 600mm mellan varandra samt 5 hyllor. Ska väl inte kasta tegelstenar men vill de ska tåla skapligt.
Tänkte först bara prova hur det drog med skruvarna men började sedan fundera vad det var för vägg och hur den är gjord. Vet inte ifall det är med träregel eller stålregel. Bäst är ju trä för då sitter det utan problem.

Då jag har några mil till järnaffären så vill jag inte missa att ha rätt saker hemma.

Vet inte hur jag lättast tar reda på väggens uppbyggnad heller?

Borra ett hål är en lätt lösning men då får du ju laga det sen.

Elfa har ju sina ”egna” för gipsväggar.

• Pack med fem Elfa skruvexpanderare för gipsvägg, bestående av vita plastdowels och skruvar.
    Skapa konto
Tanken är detta. Med 4 stora hyllplan på 1500mm samt ett mindre på 900mm och då ska det bäras av 3st väggskenor.

• Handritad skiss av hyllplan med måttangivelser, planerad att bäras av väggskenor.
    Skapa konto
Dom pluggarna bär 30 kg per skruv. Så räkna på hur många skruvar du behöver och strunta i reglarna.

H huggan skrev:
Dom pluggarna bär 30 kg per skruv. Så räkna på hur många skruvar du behöver och strunta i reglarna.
Ok! Men är de bra? Tänker 4 per väggskena så det borde sitta hyggligt. Är ju 12 skruv i vilket fall.

Aldrig provat dom, men ELFA håller bra kvalite på sina andra produkter så hade nog inte varit orolig.

H huggan skrev:
Aldrig provat dom, men ELFA håller bra kvalite på sina andra produkter så hade nog inte varit orolig.
Tackar för svar.
Ska ev provborra för att se ifall jag får ut lite trä dvs om det är träreglar.
Överväger köra med Elfas egna expanderande. Tänkte undvika Molly då de kan vara jävliga ifall det ska bli snyggt vid ändring (blir så fula hål) samt att de kan vara lynniga. Provar nog hellre någon svampande plugg om det är så.
Vet inte ens om det är enkel eller dubbelgips så måste ta ett gem eller spik och kontrollera.

Trä och skruv vore kanon så man kan bli nöjd och lugn igen.

Med en magnet kanske du kan avgöra om det är träreglar eller stål bakom gipsen. Får ju vara en hyfsat stark magnet och om den bara hugger fast här och där längs regeln är det gipsskruvarna (och träregel), hugger den längs hela regeln är det ju stål.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
T tmpolice skrev:
Tackar för svar.
Ska ev provborra för att se ifall jag får ut lite trä dvs om det är träreglar.
Överväger köra med Elfas egna expanderande. Tänkte undvika Molly då de kan vara jävliga ifall det ska bli snyggt vid ändring (blir så fula hål) samt att de kan vara lynniga. Provar nog hellre någon svampande plugg om det är så.
Vet inte ens om det är enkel eller dubbelgips så måste ta ett gem eller spik och kontrollera.

Trä och skruv vore kanon så man kan bli nöjd och lugn igen.
Du får precis lika stora hål med Molly som Elfas pluggar. Skillnaden möjligen att Molly ger de små pigg-hålen när du bankar in vingarna. Men eftersom du oavsett måste laga ett ekvivalent hål med spackel och färg oavsett så spelar det ju mindre roll. Ska du fästa i gipset hade jag valt Molly (med mollytång) framför Elfas. Eller toggler ännu hellre.

Men givetvis först provskruva för att se om det är träreglar.

N noupe skrev:
Du får precis lika stora hål med Molly som Elfas pluggar. Skillnaden möjligen att Molly ger de små pigg-hålen när du bankar in vingarna. Men eftersom du oavsett måste laga ett ekvivalent hål med spackel och färg oavsett så spelar det ju mindre roll. Ska du fästa i gipset hade jag valt Molly (med mollytång) framför Elfas. Eller toggler ännu hellre.

Men givetvis först provskruva för att se om det är träreglar.
Tror att det är metall men vad vet jag? Hoppas på trä. Tänkte slippa Molly pga att de kan bråka men är det metall så finns väl en bättre sorts Molly för metall också.
Tänkte att det skulle bli enkelt men icke.

BirgitS
T tmpolice skrev:
Däremot så började jag fundera om det är gips med stålregel eller om det är träreglar i väggen?
Styrelsen borde ha tillgång till konstruktionsritningar och -beskrivningar.

BirgitS BirgitS skrev:
Styrelsen borde ha tillgång till konstruktionsritningar och -beskrivningar.
Det har det säkert men så komplicerat borde det inte bli att få upp Elfa hyllor. Borrade nyss i väggen och fick ut vad som jag tycker är spån på botten så börjar tro att det faktiskt är träreglar vilket glädjer mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.