2 434 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Fast pris ny elcentral?
Hej,
Jag behöver byta elcentral i mitt sommar hus. 3 rum plus kök, bad och källare.
Bild på elcentralen är bifogad. Inga ledningar ska dras om och centralen ska vara på samma ställe. Den nya centralen måste dock ha plats för ytterligare 5-6 säkringar för utbyggnad.
Hur mycket ska en ny central kosta? Jag fick ett ungefär pris på 12 000 kr inkl. moms från en elektriker. Är detta rimligt?
MVH
Niklas
Jag behöver byta elcentral i mitt sommar hus. 3 rum plus kök, bad och källare.
Bild på elcentralen är bifogad. Inga ledningar ska dras om och centralen ska vara på samma ställe. Den nya centralen måste dock ha plats för ytterligare 5-6 säkringar för utbyggnad.
Hur mycket ska en ny central kosta? Jag fick ett ungefär pris på 12 000 kr inkl. moms från en elektriker. Är detta rimligt?
MVH
Niklas
ska du verkligen inte byta ut dom gamla otäcka trådarna.nlindman skrev:
Redigerat:
gav vi 5000:- för arbete och material för byte till Hager normcentral med 2 jordfelsbrytare och 22 automatsäkringar. Då tyckte jag det lät rimligt, för det var lite pyssel för honom!
Var ju snart 4 år sen, så jämförelsen kanske haltar lite men ändå. Men lite dyrt tycker jag nog det låter... Det var fast pris dessutom vi fick.
Redigerat:
Materialet kan kosta 2500 + hans påslag, så 4000. Då ingår JFB. Lite högt räknat.
Vet inte hur många timmar det kan ta, men för 8000 får man ganska många timmar så alldeles för dyrt tycker jag. Tar det en dag, 8h + 500-600 så blir det ändå "bara" 9000:-, vilket fortfarande är alldeles för högt. Hör med en annan elektriker.
Vet inte hur många timmar det kan ta, men för 8000 får man ganska många timmar så alldeles för dyrt tycker jag. Tar det en dag, 8h + 500-600 så blir det ändå "bara" 9000:-, vilket fortfarande är alldeles för högt. Hör med en annan elektriker.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Låter som att han tagit i lite för mycket. Men det blir väl lätt så om man ska ha fast pris?
Jag brukar säga 5000-7000kr inkl moms för byte "normal" elcentral. Men efter att ha sett den dära bilden så skulle jag också lägga på en del för "strul" 
Kan hända att tjärtrådarna MÅSTE bytas.. kanske de han räknat med
Kan hända att tjärtrådarna MÅSTE bytas.. kanske de han räknat med
Klicka här för att svara