Hej gott folk!
Jag är nybliven husägare, och nu gör vintern sitt intåg, tänkte höra hur folk tänker om vad man bör välja.
Mitt hus är 100 m2 boyta och lika stor källare med luft/vatten värmesystem.
Det rörliga ligger för närvarande på 39,25 öre/kWh och de fasta för vintern ligger på 120,50 öre/kWh

Vad tror vi 🥶😁

Rörligt är nästan alltid billigare, så har man inga problem med att en elräkning råkar bli dyrare så kör man med fördel med det.

Kommer man ha svårt att betala en extra dyr elräkning, alternativt att det gör en sova bättre så kan bundet vara en lösning.

• Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Rörligt är nästan alltid billigare, så har man inga problem med att en elräkning råkar bli dyrare så kör man med fördel med det.

Kommer man ha svårt att betala en extra dyr elräkning, alternativt att det gör en sova bättre så kan bundet vara en lösning.
Jag vet inte om jag håller med. Det beror på var i landet du bor, hur bra isolerat ditt hus är, vad du har för uppvärmning osv.

Om du skulle bo i ett dåligt isolerat hus i Norrland som värms uteslutande med direktverkande el så kommer du få en extremt ojämn årsförbrukning.

Det du eventuellt har tjänat in på att ha rörligt pris under sommaren kommer mer än väl ätas upp under vintern. Dels pga av att det rörliga priset är högre under vintern och dels pga att du får en så pass högre elförbrukning.

• Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Jag vet inte om jag håller med. Det beror på var i landet du bor, hur bra isolerat ditt hus är, vad du har för uppvärmning osv.

Om du skulle bo i ett dåligt isolerat hus i Norrland som värms uteslutande med direktverkande el så kommer du få en extremt ojämn årsförbrukning.

Det du eventuellt har tjänat in på att ha rörligt pris under sommaren kommer mer än väl ätas upp under vintern. Dels pga av att det rörliga priset är högre under vintern och dels pga att du får en så pass högre elförbrukning.
Notera att jag skrev "nästan alltid", givetvis kommer det finnas undantag då.

Den viktigaste parametern för att ha en chans att förutspå är: viket elområde bor du i?

E Einh skrev:

Fast det förutsätter ju att det rörliga priset blir högre än det fasta också....
Så är det ju ytterst sällan, eftersom elbolagen inte idkar välgörenhet, utan försöker få de fasta priserna en liten bit över vad de själva har för kostnader...

Edit: 120 öre per kWh låter ju som SE3 eller SE4?

När jag kollar mitt snitt så länge tillbaka som jag fört statistik (dvs from dec 2021, SE3) så ligger jag i snitt på 82,53 öre plus skatt, avgift, moms, moms på skatten och skatt på momsen. Så även med månaderna där staten gick in med stöd till oss stackars elkonsumenter når jag inte inte ens 120 öre... Kollade på Vattenfall nu, och där skulle jag få 91,25 på ett år, och 96,25 på 3 år....

Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast det förutsätter ju att det rörliga priset blir högre än det fasta också.
Ja så är det väl oftast under vintern? Att det rörliga priset blir högre än ett fast pris. Observera att jag med fast pris menar täckning över åtminstone ett år. Så kallad vintersäkring (alltså där du får ett fast pris enbart under vintermånaderna) är ren ocker i mina ögon. Så om du jämför rörligt med vintersäkrat elpris så vinner såklart det rörliga.

E Einh skrev:
Ja så är det väl oftast under vintern? Att det rörliga priset blir högre än ett fast pris. Observera att jag med fast pris menar täckning över åtminstone ett år. Så kallad vintersäkring (alltså där du får ett fast pris enbart under vintermånaderna) är ren ocker i mina ögon. Så om du jämför rörligt med vintersäkrat elpris så vinner såklart det rörliga.
Njä, det skulle jag inte säga att det är som nån regel... Jag har inte haft elpris på över 96 öre sen december 2022 ..

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Här är vad jag betalat per kWh sedan vi flyttade in i huset.
Priset rent elpris utan moms och liknande.
Blå är vad jag betalat, röd är vad elbolagets snittpris varit sedan vi skaffade timdebitering.
Graf över elpriser i öre per kWh från 2018 till 2024, med blå linje som visar eget betalat pris och röd linje elbolagets snittpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EDIT: Kan tillägga att det är SE4.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.