Fasadfärg, ett kanske uttjatat men ändå ständigt aktuellt ämne. Jag tänker dela mina gissningar kring akrylat, alkydoljefärg och hybridfärg och höra om någon har något att tillföra. Linoljefärg och slamfärg lämnar jag utanför, då de inte blandas i de kemiska mixar som de tre förstnämnda moderniteterna utgör:
Akrylat, plastfärg. Har väl alltid varit vattenburen.
Alkydoljefärg. Var förr i tiden lacknaftaburen, men är numer nästan alltid vattenburen.
Hybridfärg. Blandning mellan de två ovanstående.

Men, en vattenburen alkydoljefärg brukar benämnas som akrylatförstärkt. Hur stor del som är akrylat är oklart. Min killgissning (och jag GISSAR verkligen) är att en modern vattenburen alkydoljefärg innehåller mer alkyd och mindre akrylat och att en hybridfärg innehåller mer akrylat och mindre alkyd.
Vidare finns det nog inget som styr vad färgtillverkarna får kalla sina färger, jag köpte just en Midun fasadfärg på Byggmax som med stora bokstäver var märkt Oljefärg, men där det stod hybridfärg i det finstilta på burken.

En gammal sanning är ju att alkydoljefärg går att måla över med akrylat, men inte tvärt om. Men om en hybridfärg med större andel akrylat går att måla över med en som har större andel alkydolja…?
Jag har googlat en hel del utan att få svar, och troligen är svar svårt att få eftersom färgtillverkarna (fullt förståeligt) vill hålla sina recept för sig själva.

Det här var bara lite funderingar, kommentera den som vill eller den som vet intressanta fakta om dessa färger.

Själv har jag lite av varje på kåken, vilket är anledningen till att jag började försöka förstå detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.