Byggahus.se
Har nyligen köpt ett hus som behöver total renoveras. insidan är snart klar och det är dax räkna ut virkesåtgång till fasaden. Egentligen var inte ett sådant här 40tals hus mitt största hopp men vi hade sålt vårt andra hus och stod i behov av bostad. Då det är få objekt som kommer ut i byn jag bor i så fanns det "inget" val.

Fasaden är hemsk just nu och jag behöver inspiration hur man kan få huset att se relativt modernt ut och snyggt. Jag har helt idé torka ang fasaden då jag måste hålla tankarna på hur vi tänkt oss med källaren.

Så hur anser ni vi ska göra och vilken form av panel ska jag rikta mina tankar mot? Färgen på fasaden kommer vi antagligen gå vitt eller ljus grå. Jag är öppen för all form av panel som kan passa till huset. Taket kommer också att läggas om och iom jag jobbar inom en stor stenleverantör så har jag bra pris på pannor i valfri färg.
 
  • Ett tvåvånings 40-talshus med ljusgröna fasadpaneler och mörk tegeltak, omgivet av träd och en garagebyggnad till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Alt: 1940-tals hus i behov av renovering med gammal panel och omläggning av taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle snarare vilja datera huset till 1920-talet med så tydliga drag av klassicism. Vad är det för fasadmaterial mellan takfoten och gesimsen (den vågräta grå listen)? I vilket avseende är fasaden dålig? Det är svårt att se något på bilderna i alla fall.

Det enkupiga lerteglet behöver inte bytas vid en takomläggning. Det har mycket längre kvarvarande hållbarhetstid än nya betongpannor. Spruta lite algtvätt på det så regnar mycket av beläggningen bort.
 
Har ni en bild eller ritning på hur huset såg ut när det byggdes?
 
Jag tycker mest att det är fönstren som stör, tycker storleken ser fel ut på flera av dem. Fasaden ser bra ut, bara skrapa, byt ut det som är skadat och måla om.

Och så kan du bygga en lite rejälare förstutrapp, bredare och med taket lite högre upp, dra ut den lite så att källardörren skyddas åt ena hållet och nästan till hörnet på andra hållet.
 
Huset har en viss charm, även om det är någon sorts amatörarkitektur. Jag håller med Anna_H när det gäller fönstren. Det obefintliga avståndet mellan fönster och gesims verkar konstigt. Jag tycker dock man skall vara lite försiktig med stora förändringar.
 
J justusandersson skrev:
Jag håller med Anna_H när det gäller fönstren. Det obefintliga avståndet mellan fönster och gesims verkar konstigt.
Ja, så har vi på vår 70-talsvilla, det "luktar ombyggt" särskild i kombination med den mystiska kanten upp till takfoten sedan.

Proportionerna för övrigt på huset är väldigt likt många egnahem i min hemort, ta en google street view i Skoghall på tex Hagavägen 61 (orginalutförande) erller Skoghemsvägen 17 (likadant men utbyggt och renoverat). Finns också många andra liknande hus om du vill kika runt i områdena Haga, Gunnarsskär och Götetorp, både fina och mindre lyckade exempel :)
 
  • Gilla
mickeenberg
  • Laddar…
Ja, Google street view är en häpnadsväckande möjlighet. men man blir lite skrämd samtidigt. Tänk vad många förstörda hus det finns i Sverige. Just många 20-talshus hade behövt en mer kunnig renovering. Men de är ändå ofta bättre än många moderna kataloghusorgier.
 
Huset är byggt 1946 och jag träffa en kvinna häromdagen som berättade det var hennes barndoms hem och hon är glad att vi kommer fråscha upp det ordentligt. Fasaden är bytt 2002 och då var det tidigare etternit, jag har fått foto på när han gjorde om fasaden och tilläggs isolerade o det är felaktigt gjort utan vindpapp eller vindfolie men med luftspalt. Jag har bra budget o gits inte skrapa fasaden eller tvätta den då träden runt kring har satt grova spår i fasaden. Ser det enklare då att byta ut allt som vi vill ha det. De platta fasad plattorna är målad plywood och ser hemskt ut! Detta är mäklar foto så allt går o få snyggt på avstånd
 
Redigerat:
Då har vi fått en bra förklaring till varför det ser ut som det gör och att det inte finns några historiska band till den nuvarande utformningen. Då tycker jag du skall ta bort de historieimiterande detaljerna i form av hörnmarkeringarna och gesimsen. Fasadsidorna är ändå ganska höga så att det är inte fel med några horisontella brädor högst upp som hjälper till att ta ner höjdintrycket. Sedan är det inte fel med lockläkt som du har nu, även om brädorna borde vara något bredare.

När du skall måla så bör du välja färger som har samma mättnadsgrad, även om de har olika färgton. Undvik klarvitt, det passar bara ihop med karamellfärger.
 
Jo jag har funderat på 145 brädor med fasad lock. Men även liggande z spontad panel men oroar mig att huset blir för platt o dött..

Hur tänker du med de horisontella brädorna för få ner höjdintrycket? Det är just det som bekymrar mig med höjden..
 
När du plockar bort det gamla bör det gå att se hur stora orginalfönstren var. Om du byter till rätt storlek kommer resten också att få bättre proportioner.
 
M Major_D skrev:
Hur tänker du med de horisontella brädorna för få ner höjdintrycket?
Några skift med liggande panel som avslutas med en plåt som också täcker övre ändarna på den stående panelen. De lämpliga måtten beror på fasadens höjd. Kan du mäta den? Det behöver inte vara på mm.
 
Nu är jag inte allt med på hur du menar. Jag kanske tänker för enkellt? Det är 3,8m till takfot sen ca 5m till nock skulle jag tro. har ej mätt gavel sidan.
 
Det var 3,8 m till takfot jag syftade på. En normal fasadhöjd är ca 3 m, så jag skulle föreslå 3 m stående panel och därefter 0,8 m liggande. På gaveln fortsätter du med den liggande upp till nock. Innan du bestämmer dig för det, tycker jag du skall kolla hur högt upp fönstren sitter. Det ligger mycket i Anna_H s påpekande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.