Precis. Och det mexitegel skrev är att det är inte ägaren (d.v.s. hyrbilsföretaget) som är ansvarig, underförstått det är föraren (du) som är ansvarig.

Att hyrbilsföretaget talade om vem som är föraren beror antagligen att de har som policy att samarbeta med polisen. Många hyrbilsföretag har ju som villkor i kontraktet att alla som ska köra bilen måste skriva på hyresavtalet.
 
richardtenggren
Ville bara flika in med ett urklipp ur TSFS angående felmarginalen på hastighetsmätaren:
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nerre skrev:
Precis. Och det mexitegel skrev är att det är inte ägaren (d.v.s. hyrbilsföretaget) som är ansvarig, underförstått det är föraren (du) som är ansvarig.

Att hyrbilsföretaget talade om vem som är föraren beror antagligen att de har som policy att samarbeta med polisen. Många hyrbilsföretag har ju som villkor i kontraktet att alla som ska köra bilen måste skriva på hyresavtalet.
Hmm. Men då måste Norge göra annorlunda. Där åkte vi på en bot från kamera. Boten var utställd på företaget då den var ägaren.
 
evojenza skrev:
KAn du bevisa det?
Jag har åkt på böter från kamera i hyrbil.
Firman fick böter och kollade vem som körde. Dom skulle ju kunna blåneka till allt och säga att dom "har glömt"
Hastighetsböteslappen som du fick kom den från polisen eller från uthyrningsföretaget?
Var den utställd på dig eller på uthyrningsföretaget?

Edit: du svarade delvis på frågorna medan jag läste tråden.
 
Redigerat:
I Norge kan det mycket väl vara annorlunda. Norge är att annat land. Olika länder har olika lagstiftning.
 
evojenza skrev:
Hmm. Men då måste Norge göra annorlunda. Där åkte vi på en bot från kamera. Boten var utställd på företaget då den var ägaren.
I Norge får man ju bla. mäta tiden mellan 2 kameror och på så sätt avgöra om du kört för fort.
Det är inte tillåtet i Sverige (än)
 
FredrikR skrev:
Trams... tack och lov.

Fotot från kameran matchas mot regnumret och andra med körkort i samma hushållet får dom ingen träff så är det kört.
Nästan.
Ibland skickas en förfrågan ut till den registrerade ägaren vem som körde bilen vid det aktuella tillfället. Inget foto bifogas, utan bara tid och plats för fortkörningen och man ombeds att höra av sig till Polisen om vem som körde. De skickar till och med ut ett frankerat svarskuvert har jag för mig.
 
FredrikR skrev:
Trams... tack och lov.

Fotot från kameran matchas mot regnumret och andra med körkort i samma hushållet får dom ingen träff så är det kört.
Nja... ja kom ut från ett hus samtidigt som en polisbil åkte förbi, dom stannande, kom tillbaka och vill att jag skulle komma upp på stationen för att prata om en sak. Åkte dit och då började han fråga om jag varit borta på jobb för 1 månad sen, det hade jag inte, då visade han ett foto från en kamera och frågade det inte var jag...
Bilen var hemmahörande i min kommun, men föraren var inte ägaren och inte jag heller, men det var väldigt likt :)

Nu kan det ha varit ett foto från en Norsk kamera så det var därför det hamnade på "vår" polis skrivbord
Så helt säker bara för att man har en lånad bil ska man kanske inte vara?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ok, såg att de stod nå sånt på Polisens sida också.
Man lär sig. :)

Dock har vi ingen angiverilag, än ;) Och det kan inte vara brottsligt att inte veta som kör bilen vid ett visst tillfälle.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Nja, det är knappast brottsligt att lämna bilen med nycklarna i. Så det där låter mest som skrämselpropaganda :).
I Sverige är det än så länge inte bilägaren som är ansvarig för fortkörningsböterna, till skillnad mot parkeringsböter.
Det är viktigt att skilja på fakta. Det är brottsligt att lämna bil med nycklarna i och man kan få böter om det upptäcks.
Likaså som med tillåtande till olovlig körning eller medhjälp till rattfylleri som det kan vara om man låter någon låna ens bil. Men så länge det inte upptäcks så blir ingen fälld.
Det är riktig att i Sverige straffas inte bilägaren för fortkörning som någon annan har gjort. Du är inte heller skyldig att tala om vem som har kört bilen.

I Norge kan man mäta mellan fartkamerasträckorna och förslag finns att det även kan ska införas i Sverige. De kan även se direkt om föraren skymmer sitt ansikte. De ropar/skickar då ut registreringsnummer till polisbilar i området för att stoppa och få föraren identifierad.
 
Skaffa en fart- och kameravarnare folk! Det finns sådana som håller koll på aktuell hastighetsbegränsning, kameror och snitthastighet mellan kameror, och som har gratis uppdatering av databasen.

art81.png
 
Angående regler i andra länder och hyrbilar så skiftar det givetvis.
I vissa hyrbilskontrakt står det att du är skyldig att betala merkostnad som kommer som du som hyrestagare har orsakat. Som exempelvis parkeringsböter, fortkörning et c plus en administrativ handläggningsavgift från företaget.
 
I Norge är ägaren till bilen som får böteslappen och är ansvarig för att betala (alternativet att gå i fängelse finns också på lappen - men det är praktiken bara de som inte har råd att betala som kan välja det alternativet. Man kan gå in på närmsta polisstation för att få se fotot (i vart fall var det så för några år sedan). Om bilen varit utlånad kan den föraren ringa in och erkänna sitt brott varpå en ny bot skrivs ut till rätt person. Men huvudregeln är alltså att böter tillfaller ägaren av bilen.

slurppe99 skrev:
De ropar/skickar då ut registreringsnummer till polisbilar i området för att stoppa och få föraren identifierad.
Gällde detta i Norge eller Sverige?
 
mexitegel skrev:
I Norge är ägaren till bilen som får böteslappen och är ansvarig för att betala (alternativet att gå i fängelse finns också på lappen - men det är praktiken bara de som inte har råd att betala som kan välja det alternativet. Man kan gå in på närmsta polisstation för att få se fotot (i vart fall var det så för några år sedan). Om bilen varit utlånad kan den föraren ringa in och erkänna sitt brott varpå en ny bot skrivs ut till rätt person. Men huvudregeln är alltså att böter tillfaller ägaren av bilen.


Gällde detta i Norge eller Sverige?
Norge när jag fick uppgifter om det. Maten är bättre i fängelse än i skolan. Gratis boende och man kanske har frigång på dagar så då kan det bli som en liten semestertripp där de även bjuder på fickpengar. Eller så får man jobba lite där och få mer pengar. Det blir då verkligen billigt att vara i Norge. Eller har Norge verkligen fängelser för den som ska sitta några dagar/veckor. I Sverige skulle liknande system krascha då de inte har plats.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.