30% av bilderna är för dåliga för att kunna användas. På 30% av resterande kan man inte identifiera föraren. Sedan vill jag minnas att det fanns ytterliggare en bortsållning. Så du kan alltid hoppas att den inte dyker upp.
Bästa skyddet mot fartkameror är just ett skydd, bara att fälla ner, finns redan installerat i alla bilar när de lämnar fabriken - för kallades det Solskyddet, numera mer känt som fartkameraskyddet 😉
Bästa skyddet mot fartkameror är just ett skydd, bara att fälla ner, finns redan installerat i alla bilar när de lämnar fabriken - för kallades det Solskyddet, numera mer känt som fartkameraskyddet 😉
Produkter som diskuteras: "prickfri"
Prick-Fri 1 liter Jape
För mögel/påväxt på ytor utomhus
281 kr inkl moms
Läs mer
Du menar väll "för mycket" istället för "för lite"?slurppe99 skrev:
Om hastighetsmätaren visar "för lite" så kör man fortare än vad visaren visar.
Om man monterar fabriksnya däck med den absolut största ytterstorlek som bilen får ha så visar hastighetsmätaren som mest riktigt, ju mer slitna däcken blir ju mer fel visar hastighetsmätaren.
Med rätt utrustad bil blir det enklare att hålla rätt hastighet utan att för den delen tappa koncentrationen över annan trafik, djur, mm.mexitegel skrev:Det är sant. Problemet är att det blir ett för stort fokus på att hålla rätt hastighet inom ett snävt 10 km/h intervall från att anpassa hastigheten till situationen och alla andra "faror" såsom utfartsvägar, vilda djur, cyklister, snö och halka, andra bilister och you name it. Nu på vintern är det heller inte ovanligt med skyltar som inte är läsbara på grund av snö och stänk från bilar. För egen del tycker jag informationen om aktuell hastighetsbegränsning på GPS:en är till stor hjälp.
Jag kör väldigt mycket bil och det är mer än en gång man ser någon som håller hastighetsgränsen på pricken, oavsett om det är 2+1 väg eller korsningar med bilar och skymd sikt eller andra potentiella faror.
Om bilen har automatlåda, adaptiv farthållare (justerar hastigheten & avstånd till framförvarande fordon), kamera i vindrutan som läser av hastighets-/motortrafiks-/motorvägsskyltar och presenterar det vid hastighetsmätaren & om man ligger över skyltad hastighet blinkar skylten i displayen, körfältsvarnare, döda-vinkeln-kamera/varnare så är det enklare att hålla rätt hastighet, rätt avstånd, döda-vinkeln mm.
Du glömde permanent fyrhjulsdriftDemmpa skrev:Med rätt utrustad bil blir det enklare att hålla rätt hastighet utan att för den delen tappa koncentrationen över annan trafik, djur, mm.
Om bilen har automatlåda, adaptiv farthållare (justerar hastigheten & avstånd till framförvarande fordon), kamera i vindrutan som läser av hastighets-/motortrafiks-/motorvägsskyltar och presenterar det vid hastighetsmätaren & om man ligger över skyltad hastighet blinkar skylten i displayen, körfältsvarnare, döda-vinkeln-kamera/varnare så är det enklare att hålla rätt hastighet, rätt avstånd, döda-vinkeln mm.
Du har rätt det ska var för mycket.Demmpa skrev:Du menar väll "för mycket" istället för "för lite"?
Om hastighetsmätaren visar "för lite" så kör man fortare än vad visaren visar.
Om man monterar fabriksnya däck med den absolut största ytterstorlek som bilen får ha så visar hastighetsmätaren som mest riktigt, ju mer slitna däcken blir ju mer fel visar hastighetsmätaren.
Som sagt inte säkert att det kommer någon lapp, omkring hälften av bilderna kasseras.
Syftet med fartkamerorna är inte att maximera bötesuttaget (då hade de varit på konstant), utan att få folk att köra i rimlig hastighet där kamerorna står. Ur trafiksäkerhetspunkt så är det hyfsat okej att folk bromsar ner till laglig fart där kameran står och sen gasar på igen.
Syftet med fartkamerorna är inte att maximera bötesuttaget (då hade de varit på konstant), utan att få folk att köra i rimlig hastighet där kamerorna står. Ur trafiksäkerhetspunkt så är det hyfsat okej att folk bromsar ner till laglig fart där kameran står och sen gasar på igen.
Farthållare fungerar jättebra för mig. Många moderna bilar har dessutom fartbegränsare som man kan ställa in om man vet med sig att man är lite tung i foten.mexitegel skrev:
Ja, poängen är ju att de flesta förare efter hand börjar tröttna på jojo-körandet och istället håller samma fart hela tiden. En del kommer alltid att vara ögontjänare, men de flesta är bekväma av sig och håller hellre än jämn fart och slipper fundera äver om det dyker upp kameror eller andra hastighetskontroller.pelpet skrev:
Det funkar bra för mig också, problemet är att det är 80 en bit, 100 nästa och sedan 60 osv. Nå, den nyligen beställda bilen ska visst läsa av hastighetsskyltarna själv så då kan man släppa det 
Brukar i princip ligga +10 km/h på 60 väg och uppåt (lite mer på motorväg) givetvis beroende på väglag/trafik etc.
När kameraskylten kommer så trycker jag 2ggr med tummen och när jag passerat blir det 2 tryck igen.
Har funkat utmärkt hittills
När kameraskylten kommer så trycker jag 2ggr med tummen och när jag passerat blir det 2 tryck igen.
Har funkat utmärkt hittills