För 50 år sedan köpte jag mitt körkort i Belgien för 70 belgerfranc ... kört mycket, väldigt mycket, sedan dess. Lagligt! Men så hände det: fartkameraflash på 80-väg utanför Lund den 20 januari. Jag låg väl omkring 90 skulle jag tro.

Hur länge ska jag vänta på den där irriterande inbetalningslappen - eller kan jag hoppas på att den försvinner bara så där ...:banghead:
 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
Det beror bla på om du körde din egna bil eller någon annans, bla på om reg.plåten är läslig eller inte, bla på om föraren kan identifieras eller inte.
 
Många bilder är för dåliga , du kan ha tur .
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
P
Köpa körkort?? Det var tider det....
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det brukar ta mellan 2 och 4 veckor.
 
Har du inte Svenskt körkort så har de inget att jämföra bilden med om det är du som är reg ägare på bilen. De kan komma att skicka en fråga om vem det var som körde, men jag tror inte de kommer att göra det om de inte har en bra bild att jämföra mot.
 
Skaffa en kameravarnare, det blir bara fler o fler kameror.
 
Appropå kameravarnare som ju ofta finns inbyggt i modernare GPS:er så läste jag igår att detta är förbjudet i en rad länder, bland annat Norge. Kom som en nyhet för mig :eek:

Undras vad böterna är, det kanske är lönsamt ändå :)
 
Bo.Siltberg skrev:
Skaffa en kameravarnare, det blir bara fler o fler kameror.
Vet hur man kan åka över allt utan att bry sig om kameror och det är helt gratis .
Åk inte för fort svårare än så är det inte
 
  • Gilla
Real7 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan köra med en mask på huvudet också.
Nästan gratis, men lite obekvämt dock, tror jag ... ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Sedan man införde hastighetsgränserna 60 och 80 km/h så tycker jag det är helt hopplöst hålla hastighetsgränserna. Innan såg man lätt utifrån vägens standard vilken hastighet som gällde. Nu är det mest en gissningslek. I och för sig så är hastigheten oftast skyltad framför en kamera, men det hjälper föga på sträckorna där emellan.
 
  • Gilla
bjoar564 och 5 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Sedan man införde hastighetsgränserna 60 och 80 km/h så tycker jag det är helt hopplöst hålla hastighetsgränserna. Innan såg man lätt utifrån vägens standard vilken hastighet som gällde. Nu är det mest en gissningslek. I och för sig så är hastigheten oftast skyltad framför en kamera, men det hjälper föga på sträckorna där emellan.
Finns skyltar men då måste man titta och vara uppmärksamm och alla är tyvärr inte det på vägarna .
Men om man inte kan hålla reda på hastigheten när man kör ute på vägarna så ska man nog fundera om man är lämplig som förare.
 
  • Gilla
Strip och 5 till
  • Laddar…
Kameravarnare finns inbyggt i Googleägda navigationsappen som heter Waze och är gratis.
 
Polos skrev:
Finns skyltar men då måste man titta och vara uppmärksamm och alla är tyvärr inte det på vägarna .
Men om man inte kan hålla reda på hastigheten när man kör ute på vägarna så ska man nog fundera om man är lämplig som förare.
Det är sant. Problemet är att det blir ett för stort fokus på att hålla rätt hastighet inom ett snävt 10 km/h intervall från att anpassa hastigheten till situationen och alla andra "faror" såsom utfartsvägar, vilda djur, cyklister, snö och halka, andra bilister och you name it. Nu på vintern är det heller inte ovanligt med skyltar som inte är läsbara på grund av snö och stänk från bilar. För egen del tycker jag informationen om aktuell hastighetsbegränsning på GPS:en är till stor hjälp.

Jag kör väldigt mycket bil och det är mer än en gång man ser någon som håller hastighetsgränsen på pricken, oavsett om det är 2+1 väg eller korsningar med bilar och skymd sikt eller andra potentiella faror.

Nå, nu ska vi inte låta det här bli ännu en tråd om trafikmoral. Det brukar alltid sluta med att den låses :D
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vilken hastighet på pricken? Den enligt mätaren eller den enligt gps som visar mer rätt? Elektroniska bilmätare visar oftast 3-5 km för lite på 80 väg. Jag upplever att den nya 80 vägarna med lite mer trafik ligger snarare ner mot 70 km/h. Så vissa tidigare 90 vägar har i princip blivit 70 vägar. Vilken är numera bashastigheten som ska användas när skyltar inte syns 60 70 eller 80? Visa sträckor med 70 vägar Har ju numera blivit 80 vägar.

Ni som förlitar er på gps och farkameravarnare har glömt att de även har kärror med fartkamera som de ställer ut på olika ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.