Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Haha Yxis, men sluta.. 
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Sådan kabel heter t.ex EKKL och förbjöds 1973 i KFS 1971:2 (dvs att använda biledaren som skyddsjord till annat än manteln).
Moderator
· Stockholm
· 57 956 inlägg
Normalt sett så gäller ett förbud inte befintlig kabel, men vid ett centralbyte är det lite krystat att hävda att en 70 cm lång kabel är befintlig, även om den var lite strulig att byta. Kändes självklart att den skulle bytas.
Föreskrifter är aldrig retroaktiva.yxis skrev:
Däremot om Elsäkerhetsverket (eller tillverkaren) hittar att en produkt är direkt farlig så kan den återtas från kunder osv..
Om det är en anläggning som besiktas av en EN besiktningsman så kan också denna kräva att vissa befintliga gamla installationer åtgärdas (ett ständigt återkommande exempel är byte Semko 17 uttag). Har sett att besiktningsmän skriver detta som en anmärkning som måste åtgärdas, fastän uttaget har suttit monterat i 50år
Det går väl kanske under kravet på att anläggningsinnehavaren ska se till att elanläggningen är säker.
Huff, just så ser det ut hemma hos oss.Rrrrr skrev:
Och jag som tog hem elektriker för att jag inte ville pilla i centralen själv, när vi drog ny el :@ Jag tom frågade honom efter avslutat arbete om det var lämpligt att göra så..
Stor installationsfirma i Malmö som gjorde jobbet, elektriker i 30-års åldern.
Nu blir det alltså att köpa ny skena, kapa den på rätt sätt och hempula för att fixa proffsets misstag.
Jaja, jag är också okoncentrerad på jobb ibland
Rent lagtekniskt innebär väl detta då att min elcentral blir olaglig, fast säkrare:wow:
/ Fredrik
Tycker att du ska ringa och få dit elektriker för att fixa till så det blir rätt. Utan kostnad för dig såklart.
Ska väl säga att man måste ju inte kapa skenorna på olika ställen. Om de är kapade på samma ställe fast en bit in i plasten så är det ju lugnt (man bör ju dock ta bort ev metallspån).
Ska väl säga att man måste ju inte kapa skenorna på olika ställen. Om de är kapade på samma ställe fast en bit in i plasten så är det ju lugnt (man bör ju dock ta bort ev metallspån).
Jo, men då måste jag ta ledigt från jobbet och vara hemma för att låsa upp, samt visa när-var-hur.Rrrrr skrev:
1 timmes körning, enkel resa, samt femton minuter för jobbet (om han lyckas få med sig rätt skena (fast det är kanske standard?), sedan femton minuter för att prata med hundarna och låsa huset => 2 1/2 h förlorad arbetstid, dvs knappast kostnadsfritt
Blir nog hemmapul..
/ Fredrik
Så här illa kan det gå när fukt börjar krypa i faskenan (om den var illa kapad framgår iofs inte)

Här är lite läsning för den som vill veta lite mer om elrelaterade bränder och se lite smaskiga bilder. OBS! Inget för dig som har el-noja.
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/24918.pdf

Här är lite läsning för den som vill veta lite mer om elrelaterade bränder och se lite smaskiga bilder. OBS! Inget för dig som har el-noja.
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/24918.pdf
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, jag kan ärligt erkänna att jag brukar kapa skenan med minitigersåg jämnsmed och sedan plocka bort spånet och skjuta in dem lite i plasten osv. Det har jag ansett varit tillräckligt. Har testat en gång att kapa dem på olika ställen.
//Patrik
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 956 inlägg