Hej
Jag tänkte köpa lite ljuskällor och kan då välja mellan en mängd färger, men jag har dålig koll på vad de olika färgerna betyder. Någon som vet?
6 SMD 5050 Pure White
6 SMD 5050 Warm White
9 SMD 5050 Pure White
9 SMD 5050 Warm White
12 SMD 5050 Pure White
12 SMD 5050 Warm White
24 SMD 1210 Pure White
24 SMD 1210 Warm White
Någon som kan avkoda?
För mig handlar det om LED med G4 anslutning och de ska sitta under väggskåpen i köket.
Jag vill ha ett varmt intryck, så Pure White går bort för min del denna gång, men jag är ändå intresserad av hur de skiljer sig.
Jag tänkte köpa lite ljuskällor och kan då välja mellan en mängd färger, men jag har dålig koll på vad de olika färgerna betyder. Någon som vet?
6 SMD 5050 Pure White
6 SMD 5050 Warm White
9 SMD 5050 Pure White
9 SMD 5050 Warm White
12 SMD 5050 Pure White
12 SMD 5050 Warm White
24 SMD 1210 Pure White
24 SMD 1210 Warm White
Någon som kan avkoda?
För mig handlar det om LED med G4 anslutning och de ska sitta under väggskåpen i köket.
Jag vill ha ett varmt intryck, så Pure White går bort för min del denna gång, men jag är ändå intresserad av hur de skiljer sig.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Att bara ge en gissning är är första siffran Spänningen. SMD är utförande. nästa siffra är ljusmängd? och sista är varmt eller kallt ljus.
5050 och 1210 är nog storleken / typen på själva LED-chippet
SMD = Surface Mounted Device. Lödanslutningarna är gjorda utan egentliga ben som går igenom mönsterkortet. Det moderna sättet att montera och löda elektronik.
5050 och 1210 är kapseltypen ( storlek ). 1210 ( imperial ) är 3.2 mm x 2.5 mm. 5050 ( metric ) är 5 mm x 5 mm.
En ytterligare skillnad är att SMD 5050 uteslutande är ett stackat chip med 3 LED i en kapsel även vid en färg. 1210 är alltid single chip.
5050 och 1210 är kapseltypen ( storlek ). 1210 ( imperial ) är 3.2 mm x 2.5 mm. 5050 ( metric ) är 5 mm x 5 mm.
En ytterligare skillnad är att SMD 5050 uteslutande är ett stackat chip med 3 LED i en kapsel även vid en färg. 1210 är alltid single chip.
Det är färgtemperaturen man ska titta på. Ikea Ledare, som är varmvit, ligger på 2700K. Högre färgtemperatur = kallare ljus.
Jag själv föredrar varmvit på LED. Egentligen hade jag velat ha ännu lägre färgtemperatur men sådana lampor verkar ovanliga. Jag tycker 3000K ger ett skarpt och obehagligt ljus.
Jag själv föredrar varmvit på LED. Egentligen hade jag velat ha ännu lägre färgtemperatur men sådana lampor verkar ovanliga. Jag tycker 3000K ger ett skarpt och obehagligt ljus.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det är lite kul att nästan alla man pratar om vill ha varmvitt ljus men trenden är på väg åt det motsatta hållet. Som elkonsult så efterfrågas mer och mer lösningar med kallvitt ljus. Speciellt när man använder sig av lite större lysande ytor där varmvitt lätt upplevs som "skitit". Eller "pissgult" som en kund uttryckte det...pelpet skrev:Det är färgtemperaturen man ska titta på. Ikea Ledare, som är varmvit, ligger på 2700K. Högre färgtemperatur = kallare ljus.
Personligen så gillar jag att leka lite med färgtemperaturer så hemma har jag lite blandat.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Ja, eller så ser det kallvita ljusblått ut. Lika illa det.Styrman_jansson skrev:
Dessa argument kommer uteslutande från folk som inte förstår hur naturen fungerar och den egna hjärnan uppfattar ljus och färg.
Konstigt att inte Ra inte diskuteras. Speciellt med LED och lysrör/lågenergi-ljuskällor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ra_(ljus)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ra_(ljus)
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det skulle jag då inte vilja påstå. Har gjorts en del forskning kring detta och man har bl.a. hittat samband mellan färgtemperatur och vakenhet. Finns fler exempel på armaturer som ändrar färgtemperatur beroende på vilken tid på dygnet det är för att på så sätt simulera naturens egna skiftningar i färgtemperatur. Varmare ljus morgon och kväll och kallare mitt på dagen.Johan Gunverth skrev:
Jag har själv exprimenterat en del och har idag en armatur på mitt kontor som har 6500k uppljus och 2700k nerljus. Dessa kan man blanda manuellt efter behag. Uppljuset märks knappt alls då man lätt misstar det från naturligt dagsljus från fönstret.
En annan bra tillämpning av kallare ljus är ju också att skapa artificiella ljusbrunnar med lite större lysande ytor. Många som misstar detta för riktiga ljusbrunnar.
Men för myspysljus på köksluckorna kanske det är trevligast med lite varmare ljus även om jag gott tycker att man själv kan testa lite för att själv bilda sig en egen uppfattning...
Generellt kan man säga att ju svagare ljus desto viktigare att det är varmvitt. På en arbetsplats där man vill ha väl upplyst går det bra med kallvitt ljus, men hemma på kvällen när man vill ha mysbelysning upplevs det som hemskt kallt och otrevligt.
Håller med.Micke64 skrev:
Nästan viktigare för ljuskvaliteten är det s.k. Ra eller CRI-värdet, som anger hur verkligt färger som träffas av ljuset återges. Under 80 kan ge riktigt sjuka färger och rekommenderas inte. Därför anger en del lågprisställen en ungefärlig siffra eller skriver "minst 80" när man egentligen inte vet (vanligt hos JULA t ex) - om de ens anger något. Undvik dessa. Det finns dock bra billiga LED, såg i ett test att några av IKEA:s lampor låg på minst 90.
Till skillnad från glödljus och solljus som har ett kontinuerligt spektra från rött till violett, skapas det vita ljuset från LED och i viss mån lysrör genom ett färre antal komponenter som tillsammans gör att ljuset ser vitt ut.
Exempel: En enskild röd, blå och grön LED ger tillsammans ett vitt ljus. Kan vara varmvitt och ha bra färgtemperatur o.s.v. Men om tröjan lampan lyser på t ex är gul kommer den se konstigt mörk ut, eftersom ljuset inte innehåller något gult. Detta är orsaken till att en del röda nyanser blir bruna i LED-ljus eller att man kan uppleva en grönstickig färgton.
Så färgtemperaturen må vara viktig för mått på vitheten, men som många upptäckt är det ingen synonym för ett bra ljus när det gäller LED (och i viss mån lysrör). För ännu viktigare är Ra-talet, tyvärr dock något som man inte lika ofta vill skylta med. För kontor och hem är riktlinjerna att Ra måste vara över 80, för t ex sjukhusmiljö måste det vara minst 90. 100 är "perfekt" och är så som färgerna anges naturligt. Vad som är "naturligt" är definierat i mätnormen och förenklat kan man väl säga att en bra metallhalogenlampa kommer mycket nära 100.
Så var en besvärlig konsument och fråga efter Ra-värdet !
Redigerat: