29 486 läst ·
29 svar
29k läst
29 svar
Får man mer värme ut om man har fläkt?
Sida 1 av 2
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, det är riktigt som säljaren säger, kaminen genererar inte mer värme, däremot sprids den bättre, hur stor effekt det har kan man fundera över. Själv tror jag att en takfläkt är det bästa, ty värmen stiger, så det som behövs är att blåsa ner den varma luften från taket.
Möjligen skulle fläkten kunna ha någon inverkan på rökgastempen, så att denna sänks och lite mindre värme går till kråkorna, då får man i praktiken ut mer värme, men om det är så och hur stor effekt det kan tänkas ha kan man fundera över, jag tror inte att det har någon märkbar effekt.
Möjligen skulle fläkten kunna ha någon inverkan på rökgastempen, så att denna sänks och lite mindre värme går till kråkorna, då får man i praktiken ut mer värme, men om det är så och hur stor effekt det kan tänkas ha kan man fundera över, jag tror inte att det har någon märkbar effekt.
Det ger lite mer värme. Hur mycket kan jag inte säga men inte så mycket. Det kommer sig av att när luften närmast kaminen är kallare så kommer värmeövergången till luften att öka lite. Att luften är kallare beror på att du ersätter den uppvärmda luften med sådan som håller närmare rumstemperatur.
Man borde väl kunna jämföra det med en L/Luftvärmepump som går på olika fläktlägen...småfiser den ut värmen (=ingen fläkt) blir det ingen speciell spridning, och mer ineffektiv, jämfört med blåsläge (=med fläkt) och då du får ut värmen till andra rum.
Det beror ju på syftet med kaminen.MatthewR skrev:
Myseldning = Onödigt. Förmodligen svagt ljud dessutom, kanske störande vid mys-stunderna. (kanske en av/på-knapp löser just det problemet...)
Som värmekälla (sekundär/primär) = Då skulle jag gärna ha en fläkt.
Kanske inte för att det blir (lite) bättre effekt ut men främst för att värmen kommer så mycket snabbare.
Värmeöverföringen från en kamin sker i huvudsak som strålningsvärme och konvektionsvärme.
Påtvingad/forcerad konvektion med hjälp av fläkt överför värmen snabbare ut i rummet än så kallad egenkonvektion.
Egenkonvektion bygger på att det varmare mediet (luften) cirkulerar "av egen kraft". Tafflig beskrivning, jag vet. Google/wikipedia är din vän, inte jag. Uppenbarligen.
Är du ute efter värmen från kamin så köp en fläkt.
Är du ute efter att spara pengar på kort sikt köp ingen fläkt.
Är du ute efter långsiktigt sparande köp fläkt räkna hem den på 10 år = billig investering
Fläkten sprider värmen fortare i huset oavsett husets utformning därmed mer värme avgivning.
Är du ute efter att spara pengar på kort sikt köp ingen fläkt.
Är du ute efter långsiktigt sparande köp fläkt räkna hem den på 10 år = billig investering
Fläkten sprider värmen fortare i huset oavsett husets utformning därmed mer värme avgivning.
Jag har aldrig sett någon braskamin från Contura som har annat en fläkt för att öka värmespridningen när man eldar,därmed så påverkas inte någon verkningsgrad för kaminen. Men nu vet inte jag vilken kamin det handlar om.
Fast nu var det inte ändringar av planlösningen TS undrade över.MathiasS skrev:
Givetvis finns det andra faktorer med större påverkan. (isolering, ventilation (inkl. takfläkt) osv)
sorry, klickade på svarsknappen innan bli klar med meningen
Jag har en Contura 650 och en enplansvilla med öppen planlösning. Jag har en IVT490 installerad och då min tanke är att använda kaminen som sekundär värmekälla. I så fall IVT:n skulle ta vara på värmen och pumpa in det tillbaks till huset eller hur? Alltså mindre direkt el.
Jag har en Contura 650 och en enplansvilla med öppen planlösning. Jag har en IVT490 installerad och då min tanke är att använda kaminen som sekundär värmekälla. I så fall IVT:n skulle ta vara på värmen och pumpa in det tillbaks till huset eller hur? Alltså mindre direkt el.
Min poäng var att, för att göra det lite svartvitt, om man har kaminen i en skrubb på tio kvm så spelar det ingen roll om man har fläkten. Placering av kamin och planlösning är relevant för frågan om fläkten tillför något eller ej.llehs skrev:
Det är kanske inte så stor vinst i pengar om man ser till att fläkten drar en del el och att den endast möjliggör en något snabbare transport av värmen till frånluftsdonen. Samma värme kommer ju förr eller senare till VP i alla fall.