Byggahus.se
Kommunen har byggt ut VA i området där jag bor och vi är i färd med att ansluta avlopp och vatten.

Vi har idag en djupborrad brunn med pumpen nere på 75 meter eller så, där slangen (PEM) är tillgänglig om man lyfter på locket till brunnen - det sitter en koppling där redan idag. Trots att slangarna ligger ytligt (60-80 cm från brunnsringens ovankant) och det bara är lite 15 mm cellplastskivor som skyddar - och det gör de knappt ens det - så har det aldrig fryst på de 15 år jag bott i huset. Det är strax söder om Göteborg.

Ett förslag från en entreprenör var att vi ansluter det kommunala vattnet i brunnsringen, alltså att koppla bort pumpen och dra in kommunal VA-slangen i ringen och kopplar mot befintlig slang in mot huset, då slipper vi hålla på att bila upp ett nytt hål i grunden för huset osv. Om detta görs kommer det samtidigt att ses till att det är bättre isolerat ovanför och runt slangar och kopplingar.

MEN:
Det har varit torrt inte bara i år utan även tidigare år med bevattningsförbud så vi vill ha möjligheten att ta upp reservvatten på sommaren i framtiden.

Idag har vi en hydrofor inne i huset som vi vill bli av med. Strömbrytare för pumpen (3-fas) sitter i pannrummet där hydroforen idag. står.

Förslag från samma entreprenör var att skaffa en liten hydropress och ha den ute vid brunnen på sommaren när den behövs. Det låter som en bra lösning tycker jag, men hur det genomförs i praktiken är frågetecken.

1. Om man tänker att en hydropress med tryckströmbrytare står ute, på eller i befintlig brunnsring, bör jag då även ha strömbrytaren där? (Jag tänker att det är dumt om man råkar slå på strömmen till pumpen om inte hydropressen är inkopplad, t.ex. på vintern.)
2. Jag behöver koppla bort hydropressen när kylan kommer och koppla in den vid behov på sommaren - hur gör man det enkelt? Det allra smidigaste hade varit att dra upp en slang så att jag inte behöver hålla på att dra bort det tunga brunnslocket, men då måste jag rimligtvis kunna tömma slangen så att den inte fryser på vintern.

Någon som har förslag på hur man löser detta smidigt?
 
  • En öppen betongbrunn med kablar, omgiven av gräs och blad. Betonglocket är delvis förskjutet åt sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongbrunn med trasigt lock och växtlighet runt omkring. Nedstigning oscured, potentiell fara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En variant är att bygga en isolerad låda som hydropressen sitter i. Då kan du ha den uppvärmd till plusgrader på vintern.
 
Jag jade bara dragit in det kommunala i huset. Att ta hål i grunden går snabbt om den inte är av gråsten typ.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Jag jade bara dragit in det kommunala i huset. Att ta hål i grunden går snabbt om den inte är av gråsten typ.
Det är ungefär 5 meter från befintlig brunn till där slangen från brunnen i nuläget går in i huset. Det är en rejäl sockel att ta sig igenom och på insidan finns det golvvärmeslangar, dock ska de inte finnas precis runt där slangen kommer upp på insidan.

Huvudfrågan jag har är om hur man smidigt löser reservvattnet (oavsett var jag kopplar det kommunala vattnet).
 
A Avemo skrev:
En variant är att bygga en isolerad låda som hydropressen sitter i. Då kan du ha den uppvärmd till plusgrader på vintern.
På vintern ser jag inte något behov av vatten - det är i torrperioder med bevattningsförbud eller kanske rent av brist på kommunalt vatten generellt som jag vill kunna få upp vatten vid behov, så det är inget problem för mig att koppla bort och in runt sommaren - men vill såklart att det inte ska vara allt för bökigt.
 
P Prosit skrev:
På vintern ser jag inte något behov av vatten - det är i torrperioder med bevattningsförbud eller kanske rent av brist på kommunalt vatten generellt som jag vill kunna få upp vatten vid behov, så det är inget problem för mig att koppla bort och in runt sommaren - men vill såklart att det inte ska vara allt för bökigt.
Det går att lösa på ditt sätt också. Jag tänker mig att det kan bli en utmaning att skydda elanslutningar och tryckströmbrytare från fukt. PEM-slang tål att frysa. Så den biten blir inte ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.