P
P PP99 skrev:
En vägförening får faktiskt hantera mer än vägar om majoriteten av medlemmarna beslutar så. Det har dock inte med frågeställningen att göra
Fast vägföreningen kan inte själv utöka sitt ansvarsområde (ändra stadgarna) utan att få det godkänt av Länsstyrelsen

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
P
P PP99 skrev:
Kul ide, risken är dock att jag blir alkolist på kuppen då det spelas hela tiden
Drick lättöl. :beer:

Hur har det gått? Har du haft nån mer kontakt med grannen om ljudproblemet?

Jag gissar att det kanske inte har varit så mycket utomhuslyssnande på musik den senaste tiden.

För typ 20 år sedan hade jag samma problem. Efter att ha talat vänligt med grannen utan att det hjälpte bestämde jag mig för att jag behövde inte vara vänlig längre. Så jag grävde fram en gammal parabol ur bra-att-ha högen och köpte en mikrofon hos Kjell & Co. Monterade ihop mick och parabol och kopplade till mina tonårs förförstärkare,förstärkare och Cerwin-Vega högtalare som låg i förrådet. Justerade input från micken och vred upp eko-effekten på förförstärkaren till 300 ms och sedan var vi "in business". Höll grannarna ljudet på en acceptabel nivå hördes det inget men... låt mig bara säga att det tog bara 5 minuter efter att kvällens festande hade startat så ringde en högst irriterad granne på dörren och undrade vad f-n jag sysslade med. De tyckte visst att det var jobbigt att höra sig själva och musiken med 1/2 sekunds fördröjning. Jag förklarade att sänkte de volymen på sig själva och musiken skulle problemet försvinna av sig självt. Grannen dröp av och sedan flyttade festen inomhus. Problem solved.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dortmunder DAB och 23 till
  • Laddar…
Jag är normalt en tålmodig person och har bara erfarenhet av alltför hög musikvolym när tonårsgrannarna körde hög volym - när föräldrarna inte var hemma. Tonåringar växer upp och flyttar så jag accepterade detta.

Har däremot haft grannar som mycket ljudligt grälade stup i kvarten antingen i trädgården eller inomhus med öppna fönster. Det var verkligen inte roligt att lyssna på. Jag tog ut transistorradion och satte på klassisk musik på högsta volym för att markera. Då gick de in men glömde stänga fönstren. För min del blev deras separation mycket positiv.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
För typ 20 år sedan hade jag samma problem. Efter att ha talat vänligt med grannen utan att det hjälpte bestämde jag mig för att jag behövde inte vara vänlig längre. Så jag grävde fram en gammal parabol ur bra-att-ha högen och köpte en mikrofon hos Kjell & Co. Monterade ihop mick och parabol och kopplade till mina tonårs förförstärkare,förstärkare och Cerwin-Vega högtalare som låg i förrådet. Justerade input från micken och vred upp eko-effekten på förförstärkaren till 300 ms och sedan var vi "in business". Höll grannarna ljudet på en acceptabel nivå hördes det inget men... låt mig bara säga att det tog bara 5 minuter efter att kvällens festande hade startat så ringde en högst irriterad granne på dörren och undrade vad f-n jag sysslade med. De tyckte visst att det var jobbigt att höra sig själva och musiken med 1/2 sekunds fördröjning. Jag förklarade att sänkte de volymen på sig själva och musiken skulle problemet försvinna av sig självt. Grannen dröp av och sedan flyttade festen inomhus. Problem solved.
K Kapsyl skrev:
:DPerfekt, har funderat i dom banorna men för dålig på elektronik, trodde inte det var så enkelt, har både 100 w förstärkare och högtalare liggande så då skaffar jag en mikrofon så är jag hemma, eller behöver jag något mer? Någon särskild mic som rekommenderas
Kanske kan slippa hundens bjäfsande på köpet, de måste ju finnas någon kurs de och jycken kan gå

• Gilla
Carcoza och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att en delay förmodligen triggar hunden att skälla ännu mer men dom kanske fattar vinken

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Tänk på att en delay förmodligen triggar hunden att skälla ännu mer men dom kanske fattar vinken
Sant, men den kanske bryter ihop till slut

Claes Sörmland
P PP99 skrev:
En vägförening får faktiskt hantera mer än vägar om majoriteten av medlemmarna beslutar så. Det har dock inte med frågeställningen att göra
Nope. Samfällighetslagen har ett direkt förbud mot detta:

Svensk lagtext om samfällighetsförenings ändamål och verksamhetsbegränsningar, urklipp från lagboken.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nope. Samfällighetslagen har ett direkt förbud mot detta:

[bild]
Jomenvisst får den det, har erfarenhet i denna fråga

Claes Sörmland
P PP99 skrev:
Vet inte vad det innebär. Att ni helt enkelt bröt mot lagen? I så fall är en hel del möjligt i vägföreningen.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P PP99 skrev:
:DPerfekt, har funderat i dom banorna men för dålig på elektronik, trodde inte det var så enkelt, har både 100 w förstärkare och högtalare liggande så då skaffar jag en mikrofon så är jag hemma, eller behöver jag något mer? Någon särskild mic som rekommenderas
Kanske kan slippa hundens bjäfsande på köpet, de måste ju finnas någon kurs de och jycken kan gå
Beror lite hur långt du har till ljudkällan och hur känslig micken är. Jag använde parabol för att jag hade en liggande men det det går nog bra om du har eller gör en tratt.i vilket fall är de till för att det skall bli lätt att justera mickens input. Har du en för enkel förstärkare utan möjlighet att justera input blir det lite besvärligare. Eller kanske inte. Jag skulle tippa att du kan koppla micken till en dator och använda någon enklare freeware för att justera input och delay om du så vill och sen skicka datorns ljud till förstärkaren.

• Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
F
P Peter787 skrev:
Fast vägföreningen kan inte själv utöka sitt ansvarsområde (ändra stadgarna) utan att få det godkänt av Länsstyrelsen
Länstyrelsen har inte mycket med det att göra. Prova med Lantmäteriet.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F
P PP99 skrev:
Då gjorde ni fel….. trots att du har erfarenhet.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.