6 476 läst · 27 svar
6k läst
27 svar
Får jag spela musik för mina grannar
För typ 20 år sedan hade jag samma problem. Efter att ha talat vänligt med grannen utan att det hjälpte bestämde jag mig för att jag behövde inte vara vänlig längre. Så jag grävde fram en gammal parabol ur bra-att-ha högen och köpte en mikrofon hos Kjell & Co. Monterade ihop mick och parabol och kopplade till mina tonårs förförstärkare,förstärkare och Cerwin-Vega högtalare som låg i förrådet. Justerade input från micken och vred upp eko-effekten på förförstärkaren till 300 ms och sedan var vi "in business". Höll grannarna ljudet på en acceptabel nivå hördes det inget men... låt mig bara säga att det tog bara 5 minuter efter att kvällens festande hade startat så ringde en högst irriterad granne på dörren och undrade vad f-n jag sysslade med. De tyckte visst att det var jobbigt att höra sig själva och musiken med 1/2 sekunds fördröjning. Jag förklarade att sänkte de volymen på sig själva och musiken skulle problemet försvinna av sig självt. Grannen dröp av och sedan flyttade festen inomhus. Problem solved.
Jag är normalt en tålmodig person och har bara erfarenhet av alltför hög musikvolym när tonårsgrannarna körde hög volym - när föräldrarna inte var hemma. Tonåringar växer upp och flyttar så jag accepterade detta.
Har däremot haft grannar som mycket ljudligt grälade stup i kvarten antingen i trädgården eller inomhus med öppna fönster. Det var verkligen inte roligt att lyssna på. Jag tog ut transistorradion och satte på klassisk musik på högsta volym för att markera. Då gick de in men glömde stänga fönstren. För min del blev deras separation mycket positiv.
Har däremot haft grannar som mycket ljudligt grälade stup i kvarten antingen i trädgården eller inomhus med öppna fönster. Det var verkligen inte roligt att lyssna på. Jag tog ut transistorradion och satte på klassisk musik på högsta volym för att markera. Då gick de in men glömde stänga fönstren. För min del blev deras separation mycket positiv.
K Kapsyl skrev:För typ 20 år sedan hade jag samma problem. Efter att ha talat vänligt med grannen utan att det hjälpte bestämde jag mig för att jag behövde inte vara vänlig längre. Så jag grävde fram en gammal parabol ur bra-att-ha högen och köpte en mikrofon hos Kjell & Co. Monterade ihop mick och parabol och kopplade till mina tonårs förförstärkare,förstärkare och Cerwin-Vega högtalare som låg i förrådet. Justerade input från micken och vred upp eko-effekten på förförstärkaren till 300 ms och sedan var vi "in business". Höll grannarna ljudet på en acceptabel nivå hördes det inget men... låt mig bara säga att det tog bara 5 minuter efter att kvällens festande hade startat så ringde en högst irriterad granne på dörren och undrade vad f-n jag sysslade med. De tyckte visst att det var jobbigt att höra sig själva och musiken med 1/2 sekunds fördröjning. Jag förklarade att sänkte de volymen på sig själva och musiken skulle problemet försvinna av sig självt. Grannen dröp av och sedan flyttade festen inomhus. Problem solved.
K Kapsyl skrev:För typ 20 år sedan hade jag samma problem. Efter att ha talat vänligt med grannen utan att det hjälpte bestämde jag mig för att jag behövde inte vara vänlig längre. Så jag grävde fram en gammal parabol ur bra-att-ha högen och köpte en mikrofon hos Kjell & Co. Monterade ihop mick och parabol och kopplade till mina tonårs förförstärkare,förstärkare och Cerwin-Vega högtalare som låg i förrådet. Justerade input från micken och vred upp eko-effekten på förförstärkaren till 300 ms och sedan var vi "in business". Höll grannarna ljudet på en acceptabel nivå hördes det inget men... låt mig bara säga att det tog bara 5 minuter efter att kvällens festande hade startat så ringde en högst irriterad granne på dörren och undrade vad f-n jag sysslade med. De tyckte visst att det var jobbigt att höra sig själva och musiken med 1/2 sekunds fördröjning. Jag förklarade att sänkte de volymen på sig själva och musiken skulle problemet försvinna av sig självt. Grannen dröp av och sedan flyttade festen inomhus. Problem solved.
Kanske kan slippa hundens bjäfsande på köpet, de måste ju finnas någon kurs de och jycken kan gå
Renoverare
· Kalmar
· 2 879 inlägg
Tänk på att en delay förmodligen triggar hunden att skälla ännu mer men dom kanske fattar vinken

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 316 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 316 inlägg

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 316 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 316 inlägg
Beror lite hur långt du har till ljudkällan och hur känslig micken är. Jag använde parabol för att jag hade en liggande men det det går nog bra om du har eller gör en tratt.i vilket fall är de till för att det skall bli lätt att justera mickens input. Har du en för enkel förstärkare utan möjlighet att justera input blir det lite besvärligare. Eller kanske inte. Jag skulle tippa att du kan koppla micken till en dator och använda någon enklare freeware för att justera input och delay om du så vill och sen skicka datorns ljud till förstärkaren.P PP99 skrev:Perfekt, har funderat i dom banorna men för dålig på elektronik, trodde inte det var så enkelt, har både 100 w förstärkare och högtalare liggande så då skaffar jag en mikrofon så är jag hemma, eller behöver jag något mer? Någon särskild mic som rekommenderas
Kanske kan slippa hundens bjäfsande på köpet, de måste ju finnas någon kurs de och jycken kan gå
Klicka här för att svara