Jag kan inte lista ut hur jag justerar golvvärmen hemma. Golven är inte kalla men inte så varma som jag önskar. Elementen får jag bra temperatur på och jag har golvvärme på övervåningen som går separat som det också är bra temp på.
Det enda jag kan finna för att justera golvvärmen är i källaren och ser ut som på bilden. Men jag är lite osäker på vad jag ska göra med det. Någon som har någon idé?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det borde finnas en golvvärmefördelare och shunt någonstans också.

Iom. att du har både radiatorer och golvärme så har man en shunt som sänker temperaturen på vattnet till golvet, annars blir golvet för varmt (med sprickor som följd). Shunten som har en egen cirk pump kör runt vattnet i golvslingan, och släpper in en mindre mängd färskt varmvatten i slingan via termostatstyrning.

Det finns lösningar utant pump också, men de är oftast bara för ett enstaka rum.

Men du bör också ha en golvärmecentral någonstans, där de olika slingorna fördelas, och stryps in till rätt flöde, och där sitter ev. också reglerutrustning om du har rumstermostater.

Tack för svaret. Ja rören går upp i ett skåp i hallen men det är inget uppenbart hur man kan justera dem. Inget som för att skruva på utan verktyg åtminstone. Det är två slingor. En för hall+kök och en för badrum och i badrummet är det varmare så någonstans måste det ju gå att justera.

Så här ser det ut i hallen:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser inte ut att vara så mycket att reglera där.

Den översta ser ut som om du lyfter bort en vanlig radiatortermostat. Du ska då kunna lyfta ringen och snurra på den (=justera flödet/värmen).

Det låter ju lovande. Ska prova! Tack

Ringen gick mycket riktigt att lyfta men jag lyckas inte vrida den. Vet inte hur mycket våld jag vågar använda? Ska den andra gå att vrida på något sätt också?

Krilleman
Vad står din Danfoss ventil på vid strecket? (den med ringen) Alltså direkt till vänster i bild.

N = fullt öppen
Siffra = strypt

Den undre tvivlar jag på att den går att injustera.

Kolla så piggarna fjädrar ut fint när du trycker dom i botten.

Den ser ut att stå på N. Då är det inte så mycket att göra där?

Den översta är en Danfoss RA ventil, klassiskt fel att dom inte funkar.
Även om den står på N så behöver du få den vriden/motionerade lite då kommer säkert flödet igång.

Får nog ta hjälp av en rörmokare ändå. Lyckades tillslut snurra på reglaget och har motionerat den nu så att den här att snurra lätt. Ingen förändring av värmen. Vet inte om det är fel på den för det tar liksom inte stopp när jag snurrar på den, går att snurra hur mänga varv spm helst.

När jag ändå är inne på dumma frågor. I den första bilden, de två rören längst till höger har vad jag antar är luftningsventiler. Den vänstra av de två kommer det vatten ur när man vrider på men den högra kommer det bara lite droppar. Ska det vara så?

P
Skulle kört en klassisk bonnluftning på radd kopplingarna. Lossa dom lekande muttrarna lite så det kommer vatten och förhoppningsvis spottar ur sig lite luft stäng ena ventilen nere i källaren före.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.