1 187 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Får hyresgästen bidrag till den ökade elpriser
Hej
Jag har hyrt ut min källare sista månaden, el ingår i hyran.
Jag beräknade runt 1500:- i extra elförbrukning men med den högre elpriser det kommer att bli 4500:-
Hyresgästen körde 24timmar golvvärme och en extra el element förutom den vattenburen element.
Vad får jag göra? får jag prata med hyresgästen om det och byta kontrakt till kallhyra nu? jag vill inte säga-upp
avtalet för att få ett annat hyresgäst med nytt kallhyra avtal, det känns inte bra. Med ökade räkningar
och skatten på hyran, jag blir kvar med 20% av intäkter som gör att det inte värt det att hyra ut ett utrymme
som man kan utnyttja istället
Jag har hyrt ut min källare sista månaden, el ingår i hyran.
Jag beräknade runt 1500:- i extra elförbrukning men med den högre elpriser det kommer att bli 4500:-
Hyresgästen körde 24timmar golvvärme och en extra el element förutom den vattenburen element.
Vad får jag göra? får jag prata med hyresgästen om det och byta kontrakt till kallhyra nu? jag vill inte säga-upp
avtalet för att få ett annat hyresgäst med nytt kallhyra avtal, det känns inte bra. Med ökade räkningar
och skatten på hyran, jag blir kvar med 20% av intäkter som gör att det inte värt det att hyra ut ett utrymme
som man kan utnyttja istället
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Du kommer ju ändå inte att kunna säga upp avtalet innan vi är igenom den kalla perioden. Du har 3 månaders uppsgäningstid vid privatuthyrning oavsett vad ni skrivit i avtalet (1 månad om hyresgästen säger upp avtalet).
Men ÄR förbrukningen verkligen så hög, hur har du mätt?
Men ÄR förbrukningen verkligen så hög, hur har du mätt?
Beroende på hur avtalet ser ut så kan du nog hävda att elen som ingår inte får användas till extra uppvärmning. Under förutsättning att den vattenburna värmen räcker.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Får en vägförening med bidrag ta ut slitagekostnad?
Juridik -
Erfarenhet av att söka bidrag för kulturhistorisk renovering
Övrigt husrelaterat -
Britter får bidrag för att installera värmepump
Artikelkommentarer -
Solceller - får jag bidrag?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Vad får man i solvärmebidrag på nybygge ?
Solceller, Solfångare, Solenergi