3 111 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Får fönster från Trafikverket, tips på fönster
Vi får möjligheten att byta fönster av Trafikverket, men de har vissa krav på att fönstren ska klara en viss bullerdämpning.
De har upphandlat fönsterleverantören Skaala, dock kunde de inte leverera fönster som liknar de vi har. Så det faller på oss att hitta någon som kan. Vi bor i ett skeleskifteshus med flaggfönster. Jag har hittat sparfönster som verkar kunna leverera flaggfönster 3 glas med bullerdämpande som liknar våra fönster. Någon som har tips på andra leverantörer som har sekelskiftes looken? (Obs) vi vill inte ha nya moderna vridhantag på insidan som många leverantörer har idag utan klassiskt utseende med hakar på insidan.
https://www.sparfonster.se/flaggfonster/2-luft-4-rutor-db/
Tacksam för tips!
De har upphandlat fönsterleverantören Skaala, dock kunde de inte leverera fönster som liknar de vi har. Så det faller på oss att hitta någon som kan. Vi bor i ett skeleskifteshus med flaggfönster. Jag har hittat sparfönster som verkar kunna leverera flaggfönster 3 glas med bullerdämpande som liknar våra fönster. Någon som har tips på andra leverantörer som har sekelskiftes looken? (Obs) vi vill inte ha nya moderna vridhantag på insidan som många leverantörer har idag utan klassiskt utseende med hakar på insidan.
https://www.sparfonster.se/flaggfonster/2-luft-4-rutor-db/
Tacksam för tips!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Nordan Kultur
Hej! Hur gick det för er? Hittade ni fönster? Vi har precis haft besök av företaget som ska byta fönster hos oss och angett Skaala som det enda alternativet. Dom menar på att vi ska byta ut våra 2 delade sekelskiftes fönster mot 1 stort fönster som öppnas inåt och fyller ut mer än hälften av fönsterdjupet. Efter många om och men har jag fått alternativet att sätta en extra innerbåge innanför dom befintliga fönstrena... Dom menar på att det är dom alternativen som finns och att vi annars har möjlighet att avstå åtgärder helt och hållet.Fredrik1976 skrev:
Vi får möjligheten att byta fönster av Trafikverket, men de har vissa krav på att fönstren ska klara en viss bullerdämpning.
[länk]
Tacksam för tips!
Är det ljud från järnvägen som besvärar? Även om man byter till ljuddämpande fönster kommer ytterväggar och ventilation fortfarande släppa in visst ljud. Det går att förbättra äldre fönster rätt mycket i ljudavseende också om man hellre vill behålla sina originalfönster.S Solan79 skrev:Hej! Hur gick det för er? Hittade ni fönster? Vi har precis haft besök av företaget som ska byta fönster hos oss och angett Skaala som det enda alternativet. Dom menar på att vi ska byta ut våra 2 delade sekelskiftes fönster mot 1 stort fönster som öppnas inåt och fyller ut mer än hälften av fönsterdjupet. Efter många om och men har jag fått alternativet att sätta en extra innerbåge innanför dom befintliga fönstrena... Dom menar på att det är dom alternativen som finns och att vi annars har möjlighet att avstå åtgärder helt och hållet.
Nu vet jag inte vad för dämpning som behövs men Elitfönster har iaf sidohängt fönster med äldre typ av beslag.
https://www.elitfonsterpaplats.se/v...lerluft-och-kombinationer/#productinformation
https://www.elitfonsterpaplats.se/v...lerluft-och-kombinationer/#productinformation
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad finns det för erfarenheter av Naturdörren från Naturfönster här?
Fönster & Dörrar -
Hur får jag bort tejp från fönster från 1850?
Byggnadsvård -
Hur ta bort plåtfärg från laserade fönster?
Fasad -
Lösningsmedelburen färg, få bort från fönster
Färg, Måla & Tapetsera -
Fönsterfärg på hus från sent 1920-tal.
Fönster & Dörrar