Byggahus.se
F
GK100 GK100 skrev:
Du får nog omvärdera det. Formellt har nog de flesta det rätt ordnat, sen vad det innebär för nytta i praktiken och tillför är en annan sak. Allt sänt här hamnar ju i vansinnigheter om man försöker se logiskt och vettigt på det inte mycket att bry sin hjärna med.
jag tror inte det formellt är som de bokstavstrogna säger att det skall vara. Däremot så är jag övertygad om att det inte är ett problem alls.
 
F fsn skrev:
Skulle tro att det är vanligast med delad entreprenör och jag vet exakt vem som ansvarar för vad. Det jag är ute efter är mer hur verkligheten ser ut och att elektrikerna inte har några synpunkter på det generellt.

det finns mängder av små prefableverentörer som förmonterar dosor och vertikaldrar slang rakt upp i vägg. Ingen skall försöka inbilla mig att det finns nån behörighet eller elektriker inblandad från prefabspikarens sida, ännu mindre nån kommunikation eller godkännande mellan prefableverantören och den utsedda elektrikern.

Ur ett elektriskt perspektiv så borde det vara känsligast på en prefabricerad vägg i trä och glasull jämfört med en gjuten betongvägg. det är slangens säkring och det faktum att den sitter kvar i dosan när man drar kablar och får friktion i slangen. En ingjuten slang sitter fan så fast i alla lägen.
Nja. Ofta har prefab tillverkaren en teknisk beskrivning som de själva gjort och som beställaren godkänt att elementen skall tillverkas efter. Sedan åligger det tillverkaren av elementen att se till så hans kravspec följs. Händer även att beställaren skickar över en ram som anger hur elelementen skall vara utförda och vilka kontroller som skall vara dokumenterade från tillverkningen.

Ex Älvsbyhus kan jag tänka mig har montörer som monterar på fabriken. Vet att ex byggbodstillverkare har montörer på sina fabriker som drar elen under tillverkarens EKP. Så jag tror inte det är så illa med efterlevnaden vid prefab tillverkning som många tror. Det skulle helt enkelt inte funkar att fuska om du är ISO cert och levererar till ex PEAB mfl.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Det här börjar ju bli absurt, om elbranschen får som den vill så ska man väl lämna fram en pärm med dokument o stämpla o allt när han beträder tröskeln, sedan han väl få hela skiten verifierat, ajaj bytt en brytare två år i finkan. Allt elmaterial finns att köpa på systembolaget om du har rätt legitimation. Knark, sprit o kvinnliga slavar kan man väl snart köpa i affären runt hörnet
 
  • Haha
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
F
R Robert-san01 skrev:
Nja. Ofta har prefab tillverkaren en teknisk beskrivning som de själva gjort och som beställaren godkänt att elementen skall tillverkas efter. Sedan åligger det tillverkaren av elementen att se till så hans kravspec följs. Händer även att beställaren skickar över en ram som anger hur elelementen skall vara utförda och vilka kontroller som skall vara dokumenterade från tillverkningen.

Ex Älvsbyhus kan jag tänka mig har montörer som monterar på fabriken. Vet att ex byggbodstillverkare har montörer på sina fabriker som drar elen under tillverkarens EKP. Så jag tror inte det är så illa med efterlevnaden vid prefab tillverkning som många tror. Det skulle helt enkelt inte funkar att fuska om du är ISO cert och levererar till ex PEAB mfl.
du är fan en mästare att inte kunna läsa innantill. Vad fan har Älsbyhus eller PEAB med en privatperson som köper ett hur med delad entreprenad och handlar upp alla delar separat?
 
F fsn skrev:
du är fan en mästare att inte kunna läsa innantill. Vad fan har Älsbyhus eller PEAB med en privatperson som köper ett hur med delad entreprenad och handlar upp alla delar separat?
Har du några exempel på såna lego/prefab-tillverkare av block, väggar mm och förberedd installation så kan vi kanske undersöka hur det ligger till med deras formella agerande?
 
S
Om man säger så här då:

Får en elektriker koppla in något som någon annan elektriker har monterat?
 
E
S StureS skrev:
Om man säger så här då:

Får en elektriker koppla in något som någon annan elektriker har monterat?
Givetvis.
 
  • Gilla
Ivrig och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
du är fan en mästare att inte kunna läsa innantill. Vad fan har Älsbyhus eller PEAB med en privatperson som köper ett hur med delad entreprenad och handlar upp alla delar separat?
Det gäller samma regler oavsett om det är en privatperson eller Skanska som beställer. Gäller bara att vara korrekt och tydlig när man beställer.

När jag beställde takstolar av Derome fick jag se till så de var beräknade och tillverkade enligt rätt standard. När de sedan levererades fick jag göra en leveranskontroll och snickarna fylla i en EK att det monterades enligt tillverkarens anvisningar.
 
S StureS skrev:
Du förstod frågan! Kan du svara?
Är man auktoriserad för jobbet så är man. Då är du också kapabel att avgöra om det är korrekt att koppla in eller om du skall avstå.

Så ja, en auktoriserad elektriker får koppla in något som en annan auktoriserad elektriker påbörjat.
 
S
R Robert-san01 skrev:
Är man auktoriserad för jobbet så är man. Då är du också kapabel att avgöra om det är korrekt att koppla in eller om du skall avstå.

Så ja, en auktoriserad elektriker får koppla in något som en annan auktoriserad elektriker påbörjat.
Alla auktorisationer är knappast likvärdiga. Kan jag som har en lägre auktorisation slutföra något som en elektriker med en högre auktorisation har påbörjat?
 
E
S StureS skrev:
Alla auktorisationer är knappast likvärdiga. Kan jag som har en lägre auktorisation slutföra något som en elektriker med en högre auktorisation har påbörjat?
Läs på om EKP - Egenkontrollprogrammet.
 
F
S StureS skrev:
Alla auktorisationer är knappast likvärdiga. Kan jag som har en lägre auktorisation slutföra något som en elektriker med en högre auktorisation har påbörjat?
ja det kan du om du är behörig för det arbetet. Det spelar ingen roll om elektrikern innan dig är El-Jedi. Är du behörig för jobbet så är du.
 
  • Gilla
Ivrig och 2 till
  • Laddar…
S
R Robert-san01 skrev:
Ja, om du har rätt auktorisation.

Det finns bara tre och det är väl knappast ett 40kV ställverk vi talar om?

[länk]
Märkligt svar. Om jag har B och hon har A ...
 
E
S StureS skrev:
Märkligt svar. Om jag har B och hon har A ...
Har du läst på om egenkontrollprogram än?
Så vet du att det är detta som reglerar, inte auktorisation.

Men om vi säger att elfirma A har ett egenkontrollprogram som tillåter installation upp till auktorisation B då kan den firman givetvis inte gå utöver detta oavsett om elfirma B med auktorisation A påbörjat jobbet.

Såvida detta nu inte är reglerat i elfirma Bs egenkontrollprogram och elfirma A tas in som UE.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
T
Det här är ju underbart att läsa! :D

Alla tycker olika men jag tycker rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.