Hej. Som rubriken lyder så har jag problemet att jag får elda hela dagarna får att ha någon värme i tankarna överhuvudtaget. Bor i en villa på 143 kvm. Med hyfsat täta tvåglas fönster. Men det är väl inte själva problemet utan värmen byggs upp fruktansvärt långsamt. Har en panna från värmebaronen årsmodell -90. Den ligger på 30kw och har 2500 liter i tankvolym (en på 1500 och två på 500). Rökkanaler och dylikt rengör jag minst en gång i veckan. Eldar uteslutande med gran då jag får det gratis från jobbet. Fukthalten på veden ligger mellan 14-20%. Någon som kan ha nån tanke om vad sjutton jag gör fel?
Tack på förhand.
Andreas

• Gilla
Axxen80
  • Laddar…
Kanske nått eventuellt rökgasspjäll som inte håller tätt?

Har du ingen laddomat?

Vad har du för temp på rökgaserna? Du måste nog ligga runt 300-350grader om du inte har blålågepanna med fläkt.

Borde väl hålla tätt om det inte ryker ut nånstans när jag har luckan stängd? Tempen vet jag ej då termometern som sitter i rökkanalen har gett upp men den hade jag tänkt byta ikväll. Kanske ska tillägga att när jag öppnar luckan som sitter i "taket" på pannan för att stoppa in mer ved så ryker det in fruktansvärt mycket. Har öppnat och kollat suget i luckan till rökkanalerna och det är relativt bra sug där. Laddomat vet jag inte riktigt vad det är?

Jaha men sådana har jag ju.
Ska se till att kolla alla ventiler och dylikt. Och sätta dit en ny termometer så återkommer jag med resultat.

Du har säkert ett rökgasspjäll som du ska öppna när du lägger in ved. Brukar vara en spak på sidan av pannan. Spjället gör att det kan brinna uppåt, direkt upp i skorstenen istället för att bromsas nedåt i pannan. Är detta spjäll otätt när du har det stängt går mycket värme rakt upp i skorstenen.

Bilder på pannan tack! :)

Laddomaten gör att pannan först värms upp till en temperatur där den blir effektiv, öppnar sedan till tankarna som sedan fylls på. Eldar du utan laddomat tappar du mycket effekt.

Ja jag har ju ett spjäll på sidan som öppnar luckan till rökkanalerna som jag bara öppnar när jag stoppar in ved. Och det ryker in som fan även om jag har det öppet. Men den är lite kärv ibland. Antar att det är lite tjära och skit i vägen. Laddomat har jag iallafall. Har ju även ett spjäll bakom pannan mellan rökkanalerna och skorstenen men den är ju med öppet på full flås. Är även på denna luckan termometern sitter. Ska ta lite bilder på pannan och kringutrustning när jag kommer hem från jobbet och slänga upp.

Bilder

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Ja, du lär nog kolla rökgastempen samt att pannan verkligen kommer upp i runt 80 grader innan tankarna börjar laddas. Termostaten i laddomaten kan också vara trasig.

Hej.
Sitter med en liknande panna som du har. För det är väl en överförbränningspanna?
Spjället du har bak är rökgasspjället. Den brukar jag strypa så att jag ligger på mellan 250 och 300 grader i temp.
Vad har du för rökgastemperatur?
Hur ser röken ut?
Jag ser ingen kedja till nedre luckan ( primär). Finns den?
Hade också problem med att det tog tid att värma tankarna och det kom vatten i skvallerröret nästan hela tiden. Jag höjde farten på pumpen till 2, stod tidigare på 1.

Nu har jag monterat en ny rökkanalstermometer. Har eldat i drygt en timme nu med fullt flås i kanske 30 min. Tempen på rökgasen ligger på 220 grader, tempen på pannan 75 grader, laddometern till vänster på bild 4 står mätaren på 38 grader och översta mätaren på tank 1 står på 34 grader.
Står att det är en kombipanna (044/226320VX)
Någon kedja till nedre luckan har jag aldrig sett till. Vad fyller den för funktion?
Med pumpen antar jag att du menar laddometern och isåfall står den på 3.

Jag är osäker på din panna men 1 timme för att komma upp i temp låter lite mycket. Det tar 45 min. för min panna och då har den hyfsat mycket vatten i sig. Näst sista bilden syns det 2 gröna pumpar och jag tror att det är den till höger som för över till tankarna. Den till vänster är för värmen i huset?
Kedjan justerar primärluckan så att pannan får mycket luft i början och stänger sakta ju högre temp. det blir i pannan för att vid 85 grader stängas helt. Bimetallstyrt.
Sen ska det vara en sekundärlucka också.
Det står Värmebaronen längst upp på pannan men vad står det under som börjar på V?

Att ladda tankarna från 35-90 tar över 7 timmar med din panna då med medeleffekt på 22kW, det blir ju en del inlägg..

Nej den till höger går upp till elementen. Men nån kedja har jag inte sett till men ska kolla om det är någon annan lösning till det. Vedolux står det där med.

Blir tuberna metallrena när du sotar? Hur stor springa är det i öppningen på den nedre luckan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.