Byggahus.se
Istället för att köpa dyra aluminium burkar till alla spotlights som skall in i taket så kan man köpa tomma färgburkar för en spottstyver, borra ett litet hål för sladden och vips är den i stort sett likadan som specialburkarna.

Eller va tror ni andra om det??

Hälsar Ingvar
 
Akta dig för vassa kanter som kan skada kabeln.
 
Hur gör man med plasten i taket så att det blir tätt kring dessa plåtburkar, viker in och tejpar med någon åldersbeständig tejp, eller, lossanr inte tejpen/plasten av värmen eller till och med smälter?

/Jonathan
 
Jag tog av plasten som var över och gjorde bitar som var cirka 75 cm i fyrkant, la dem över burkarna och tejpade sedan med åldersbeständig tejp. Provade två typer varav den första en genomskinlig sak som kostade skjortan på Ekesiöö var fullständigt värdelös då den lossnade efter ett tag. (Ja jag hade gjort rent och tejpade plant....) Den andra var en gul typ som var mer elastisk, dock både åldringsbeständig och godkänd för tejpning av ångspärrar, den fungerade som en dröm.
Genom att lägga över en större bit plast så var det kanonenkelt att få det tätt och gick dessutom mycket snabbare än att hålla på och försöka få det tätt på och vid burken.

/Calle
 
Klart du kan plasta först och sedan trycka upp burkarna. I vårt fall så satte snickarna först upp plasten i taket i hela huset sedan ströläkten så för min del så var plasten på plats och välspänd. Det var i varje fall inga problem att få det tätt när jag tejpade sedan.
När det gäller nyttan med burkar så blir det varmt ovanför spot:en så det behövs utrymme. Gå bara inte på att sätta upp burkar i plast. De blir spröda med tiden så det enda som duger är metallburkar.

/Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.