nizzehult
Mitt garage på 72 kvm som är senarebyggt efter husets uppförande har platta på mark med vattenburen golvvärme. Själva värmen kommer från en jordvärmepump som också förser resten av huset med värme via radiatorer.
Det finns också en elpatron men den har aldrig använts enligt husets tidigare ägare då den drog enorma mängder el. Det finns tydligen tre sammankopplade slingor i golvet och två cirkulationspumpar men det är bara den ena som används, den andra sitter vid värmepatronen och den är avstängd. Ett expansionskärl finns också.

Nu till problemet. Förre ägaren plockade bort termostaten då han sa att den med ojämna mellanrum "stod och slog hela tiden som en hammare" och så att det hördes i hela rörsystemet. Efter detta reglerar han värmen med den lilla svarta ratten på bilden.
Jag gillar dock inte den lösningen. Man kan se termostaten på bilden. Den är helt mekanisk och har en lång metalledning som slutar med en känselkropp som ser ut som en liten gaspatron. Typ en sån här:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...-300-termostat-6-27-c-med-los-givare-2812510?

Jag vill återfå automatiken på ett enkelt och inte alltför kostsamt sätt. Kan det vara så enkelt att termostaten är trasig eller att placeringen av känselkroppen varit felaktig? Det framgår inte var den har suttit men metalltråden är säkert en meter lång. Termostaten ser ut som en sån som sitter på ett element.
Slingan till värmepatronen är helt stängd och det innebär också att expansionskärlet inte har nån funktion. Är det rätt tänkt eller kan det vara en del av problemet?

Eller kan jag helt enkelt byta ut termostaten mot en sån som man brukar sätta direkt på en radiator? Typ en sån:
https://www.conrad.se/p/eq-3-cc-rt-m-eq-radiatortermostat-elektronisk-1927504?
Problemet är dock att det inte finns någon gänga utan man måste i så fall klamra fast den.

VVS-installation med mekanisk termostat, svart ratt och cirkulationspump i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation i garage med expansionskärl, rör, manometer, avstängd cirkulationspump, och mekanisk termostat.
Skapa konto
Värmerörsinstallation i ett garage med cirkulationspump, avstängd termostat, expansionskärl och manuell justeringsratt.
Skapa konto

" stod och slog" Sådana ljud kan ju uppkomma när flödet går fel väg genom termostatventil. Kolla att det går rätt väg först innan du gör något.

nizzehult
V Vector skrev:
" stod och slog" Sådana ljud kan ju uppkomma när flödet går fel väg genom termostatventil. Kolla att det går rätt väg först innan du gör något.
Hur gör jag det? Se bilden. Detta har alltså installerats av rörmokare och fungerat i snart 15 år innan detta hände, innan dess gick allt på termostaten och funderade som jag förstår det rätt bra.

Fungerat Du skrev ju att han tog bort termostat för att det slog. Du har ju pilar på in och utledning på shunt så röret med pil in ska vara varmare än det som är pil på rör ut. Det kan slå i rören när termostat försöker stänga ventil om flödet går bakvägen in

nizzehult
Jo men det har ju funkat och det hade knappast flyttats på några komponenter när detta inträffade så jag ser det som osannolikt att det hade gjorts fel redan vid installationen, alltså att man blandat ihop olika rör.
Har för säkerhets skull följt röret som är inkommande flöde i ventilen och det kommer från undre utloppet från ack-tanken så det ser ut att vara riktigt.

Redigerat:
nizzehult
En intressant iakttagelse: när jag öppnade ena ventilen till slingan som går till elpatronen och samtidigt fyllde på i mitt andra system där det också sitter ett expansionskärl så började denna trycka ut vatten i toppen, trycket blev för högt. Varför sitter det ens ett expansionskärl där? Är det ifall man vill köra enbart elpatronen och helt avskärma sig från det andra värmesystemet?

Bästa svaret

Det smattrande ljudet beror på för högt drivtrycket in från primärsidan på shunten. När ventilen som termostaten ska sitta på stänger orkar den inte stänga helt mot botten, och då uppstår detta ljudet. Shunten har en omkoppling mellan 1 och 2 rörsystem där den nu är inställd på 2 rörs. Öppna upp den lite mot 1 rörs, så kommer trycket in mot ventilen minska. Men öppna bypassen till enrörsinställningen lite bara. Annars får du inte in någon värme i shunten.

nizzehult
Aha, Tack för bra och logisk förklaring!
Jag antar att den förbikopplingen styrs av den stora insexskruven som sitter horisontellt och strax till vänster om inkommande och utgående rör?

Stämmer bra. Det gäller att hitta rätt läge bara. Öppna och stäng termostaten och kolla. Låter det fortfarande lite, så öppna 1 rörs omställningen lite till.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.