Byggahus.se
Är det någon som vet var man kan cirkelsågsklingor slipade i Lund eller Malmö? Givetvis söker jag någon som är duktig.

Hur mycket kostar det på ett ungefär att få en klinga slipad? Räklnas kostnaden per tand, eller på något annat vis?

//Daniel
 
jag lämnade in mina festool klingor (48 tänder) på theofils på lundavägen och får betala 180 + moms

dom gånger jag lämnat in så har dom funkat bra när jag fått tillbaka klingorna

dom brukar skicka dom på onsdagar och man kan hämta dom onsdagen efter
 
Har en 60-tänders Makita-klinga på slip hos Maskinboden/Theofils, får se vad det landar på. Killen jag köpte sågen och klingorna av sa att det brukade landa på 200-350 beroende på om de behövde byta tänder eller inte.
 
Uppar denna tråden igen. Har kollat runt i Lund och Malmö, och en 48-tänders festool 160mm klinga kostar ca 200kr att slipa. Jag tycker helt enkelt att det är för dyrt med tanke på att det finns nya klingor för ca 25euro på tyska ebay.

Någon som har något tips om billigare slipning i Skåne?
 
Jag ringde runt till några handlare i NÖ Skåne/ V Blekinge för ett par veckor sedan och ingen låg under 200kr... och ingen slipade själva.

Tyvärr kunde jag inte få fram vem dom skickar till, visste man det så kan man nog få det mycket billigare.
 
Senast jag skulle lämna på Theofil-Lundavägen så visade det sig att dem de lämnar klingorna vidare till precis stängt för semester så jag blev rekomenderad...

http://www.industrisliperiet.se/

Kostade ungefärligt samma pengar men vid normala fall går det snabbare där än via Theofil...
Nu hade jag oturen att de var ganska underbemannade också p.g.a semestertider, men jag satt inte i sjön ändå så det var lugnt.

- DANIEL_N:

Köper man en 48-tänders festool 160mm klinga på ebay för 25euro eller är det en noname-klinga...:confused:

Är det Festools klingor för de pengarna så skulle man ju börjat importera och sälja vidare till sina kollegor... hehe
Här hemma ligger de ju på knappa 700 plus moms !!
 
27,50 inkl porto verkar vara bästa standard (ej auktion) pris. Tyvärr verkar man inte få någon shipping discount om man köper fler... va girig man blir :)
 
När jag beställde klingor för så var frakten på 19€, men maxvikten var då 3kg. Blir ju faktiskt några klingor innan man slår i 3kg.
 
ikeahantverkaren här på for´at har väl köpt sig en klingslip och dessutom skånepåg? Han kanske kan göra det mot ersättning? Lite pengar till kaffekassan :)
 
Palms industrisliperi på Sallerupsvägen i Malmö slipar allt och de är duktiga. Vi lämnar in alla våra klingor där och de klingorna används till skivsågmaskiner och justersågar. Alltid lika bra kvalitet. De sliper även på Malmö list men jag föredrar Palms.
 
Bonan skrev:
Palms industrisliperi på Sallerupsvägen i Malmö slipar allt och de är duktiga. Vi lämnar in alla våra klingor där och de klingorna används till skivsågmaskiner och justersågar. Alltid lika bra kvalitet. De sliper även på Malmö list men jag föredrar Palms.
Har du någon uppfattning om vad det kostar? Mitt problem är inte resultatet, utan att de tär så pass dyrt i förhållande till att köpa en ny klinga. hade känts som att 100kr för att slipa en klinga hade varit mer lagom...
 
Jag var ute efter att få borr slipade för något år sedan och var då i kontakt med: http://www.evsab.com
Skulle inte vara några problem att slipa till privatperson för lite kaffepengar. Nu blev det av olika skäl aldrig av att jag lämnade in något så jag kan inte uttala mig om hur bra de är. Jag vet inte heller om de slipar klingor men det kanske kan vara värt att slå dem en signal.
 
jac skrev:
Jag var ute efter att få borr slipade för något år sedan och var då i kontakt med: [länk]
Skulle inte vara några problem att slipa till privatperson för lite kaffepengar. Nu blev det av olika skäl aldrig av att jag lämnade in något så jag kan inte uttala mig om hur bra de är. Jag vet inte heller om de slipar klingor men det kanske kan vara värt att slå dem en signal.
Jag ringde, och den trevliga mannen som svarade berättade att de inte slipade själv utan skickade iväg klingorna. Det kunde i värsta fall ta en månad innan man fick tillbaka dem igen. Angående priset så visste han inte vad det skulle kosta, eftersom han inte slipade dem själv. Jag beskrev min klinga (festool 48 tänder, 160mm, ATB, inga avbrutna tänder, inte mycket sliten) men det hjälpte inte, han kunde inte ens ge ett riktpris, eftersom det berodde på hur mycket som behövde slipas, om det var på alla sidorna av tanden etc. Jag frågade då om det möjligtvis var så att man fick reda på priset i efterhand, utan att ens ha fått ett riktpris först (ja, nu var jag lite less på det hela) - och ja, typ så var det.

Sammanfattningsvis kunde det ta upp till en månad, okänd kostnad och inget riktpris. Kändes inte så seriöst, så jag letar vidare.

Lindelöfs i Lund slipare själv (och till en massa andra ställen har jag förstått), dock tog de 196kr (4kr per tand) för en W48 klinga med alla tänder kvar. Något dyrare än industrisliperiet i Malmö, dessutom är jag inte så sugen på Lindelöfs efter att de totalsabbade en klinga jag hade lämnat in via Eksandhs (som iofs Eksandhs ersatte utan problem).
 
Min slipgubbe (före detta kollega och verktygsmakare till yrket) tar 60 spänn för en 24-taggare. Senast bad jag honom ta ett varv med en vanlig slipskiva och sedan ett varv med en superfinkornig skiva. Resultaten blev enastående. Eggarna var så vassa att de kunde raka bort hår från handryggen. Gubben skulle fortfarande bara ha 60 spänn för besväret. En egg som är slipad med finkornig skiva har längre livslängd än en standardslipad. Tyvärr håller gubben inte till i Skåne. Daniel, du kanske skulle försöka få tag i en lämplig verktygsmakarslipmaskin? Jag tror att våra gamla maskiner på hårdmetallfariken hette.... Ja, vaf#n hette de nu igen? Jag återkommer med fabrikatet.

Edit: De heter Jungner, men de verkar vara eftertraktade och följaktligen dyra på begagnatmarknaden, tyvärr.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.