Hej alla kloka!
Jag och min sambo har fått ta över ett boende efter en bortgången i familjen. Vi har bott här i snart 6månader.

Jag har märkt att speciellt 1 element porlar och låter lite mysko under kvällstid.
Jag har provat att lufta just det elementet utan resultat.
Jag misstänker att jag behöver fylla på lite i systemet.
Nu till min fråga. VAR tusan fyller jag på? En enda stor labyrint att hitta. Vill gärna inte göra något tokigt så man har sönder någonting.
Värmesystem med uppkopplade rör och en röd panncentral i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innervägg med rörsystem och panna, inklusive manometer, vred, rör och ventiler.
Skapa konto
Värmesystem med rör, en expantionskärl, mätare och en panna i ett hem, relaterat till en fråga om underhåll.
Skapa konto

Normalt följer man kallvattenledningen så sitter en liten ventil/kran som man fyller på med. Här ser man emellertid en kort trädgårdsslang hängande på väggen och kanske måste man använda den och koppla in från någon utkastare i närheten? Kan också vara till för att tömma systemet?

Ser ut som en olje- och elpanna(?) Ger höga driftskostnader. Har ni möjlighet så satsa på en ny värmepump istället.

Tack för ditt svar.
Vi har ett utkast i garaget precis bredvid detta utrymme, den slangen når dit.
Vi har en jordvärmepump ute i garaget, också bredvid detta utrymme. Denna värmepump har ingen vattenkärl, utan den går igenom pannan för att värma upp vattnet? Men vi använder ingen olja eller liknande. Vet inte riktigt hur det fungerar. Där sitter lite ventiler uppe på som man kan lossa, och då kommer det lite vatten ur, men inget om hur man fyller på systemet.

Ett komplext system med andra ord. Syns att det lyser en grön lampa på kombipannan så den kanske använder el-patronen? Tycker ni ska ta hem en erfaren VVS-are som får titta på hela lösningen och föreslå hur man bör göra och var man fyller på systemet. En gammal panna som har eldats har fortfarande ganska stora värmeförluster via skorstenen om man inte pluggar igen där. Samtidigt blir ventilationen sämre i huset när man slutar elda så man kanske ska sätta en s.k. Aspirotor med plåt på skorstenen(?)

Skorstenen som finns här är nertagen under nocken, så är ej i bruk. Elpatroner finns, men är ifrån kopplade. Den som lyser grön vet jag inte vad det är, man kan vrida på den och den ändrar sig i tal, typ 2m, 3m osv, vet inte riktigt vad det innebär så har inte rört den. Nu under sommaren så har jag strypt Shunt ventilen så att vi inte får ut värme i elementen, så när det är dax att släppa på värmen igen så öppnar jag shunten igen och värmen kommer tillbaka. Men hur man fyller på själva systemet är ett mysterium.

H
Ska ni bo kvar länge, skaffa bergvärme med det samma.

Vi har jordvärme redan. Och det räcker gott och väl.

H H-Thomasson skrev:
Ska ni bo kvar länge, skaffa bergvärme med det samma.
Vad skulle dom tjäna på att byta en fungerande markvärmepump mot en ny med borrhål istället för markkollektor?

Ingen som har tips/råd?

Du får som sagt var följa inkommande kallvattenledning och se om/vart det finns ett rör med en kran som ansluter till värmesystemet. Det går inte att ge något svar utifrån bilderna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.