Byggahus.se
Hej! Hoppas det finns någon vänlig själ som kan svara på lite frågor.

Jag bor i ett gammalt hus (byggt 1947), på 2 våningar + källare, där uppvärmningen sker via vattenburna radiatorer.
Värmekällan är el-värme och en el-panna är därmed installerad i källaren.
Från el-pannan går det ett rör ända upp på vinden till ett expansionskärl och är inkopplat i botten av detta.
Kärlet är ett öppet kärl (tror jag det kallas) för ett rör går från toppen av kärlet ut på taket där ett "paraply-handtag" som rör återfinnes.
Ett rör till är anslutet till kärlets ovankant och det är väl ett såkallat överkokningsskydd. Detta rör leder tillbaka ner i källaren.
Sammanlagt tre rör anslutna alltså. Ett upp (1 tums), ett ner (3/4 tums) och ett ut (1 tums).

Kärlet börjar ge upp (det är av järn) och har läkt ner vatten två våningar ner med innertakskador som följd. Det är främst en vinkelkoppling på undersidan av kärlet som är sönderrostat, men även kärlet mår inte bra.
Det behöver bytas alltså.

Nu till "pudelns kärna". Hur ska jag gå vidare? Jag är händig och kan göra ganska mycket själv, men det finns några käppar i hjulet.

Alternativ 1:
  • Köpa nytt rostfritt kärl på Rinkaby Rör eller liknande
  • Köpa en del nytt - blåa rör för att byta ut det som är slut (det som sitter närmast kärlet).

Enklaste alternativet, men Rinkaby rör säljer ju blåa rör ojängade när det är mindre bitar, som i det här fallet.
Jag har inga gängverktyg och dessa verktyg är som bekant löjligt dyra.
Nämnde jag att jag är fattig?

Sen var det eventuell plastkoppling till rostfria kärl? Var hittar man det?

Alternativ 2:
  • Köpa nytt rostfritt kärl på Rinkaby Rör eller liknande
  • Hoppas att min lokala VVS-tjänst kan kapa och gänga rör som passar på första försöket.

Jag har inte frågat VVS-gubbar än, men brukar dessa erbjuda att gänga rör åt en vid köp? (Inte Rinkaby rör då. De vet jag ju redan inte gör.)

Alternativ 3:
  • Byta till tryckexpansionskärl (röd potta) som återfinnes nere i källaren?

Det vore en dröm men det finns delfrågor:
- P.g.a. platsbrist ovanför el-pannan (skrället står på en sockel) så måste ett eventuellt kärl finnas bredvid pannan. Kanske t.o.m. lite nedanför pannan p.g.a. att kärlet blir lite stort (2 plans villa var det ja...)
- Man kan väl koppla in detta med helt nya kopparrör, men då måste man antingen klämma rör eller löda. Klämverktyg har jag inte och de är också hutlöst dyra (över 7 tusingar på Rinkaby rör! Bara för att jävlas?) och lödningen är jag lite osäker på om man behöver något speciellt verktyg till? Går det att löda med blåslampa á la gasol?


Har man dåligt med pengar sitter man alltid i skiten...

Tack för eventuell hjälp! Detta är enda stället jag vågar fråga på för här vet jag finns expertis!
 
Där jag bor håller man på med fjärrvärme. Du kan hämta ett otal röda pottor.

Använd kapilärdelar och kopparrör. Hyr en liten gassvets och utför lödningen med kopparlod. Ej gasol eller blåslampa.

E-posta om Du tror att jag kan hjälpa Dig ytterliga.

per
 
Frågan är som sagt om den röda pottan kan hålla upp rätt tryck till systemet trots att det inte kommer befinna sig rakt ovanför pannan?
 
Frågan är som sagt om den röda pottan kan hålla upp rätt tryck till systemet trots att det inte kommer befinna sig rakt ovanför pannan?
Ja om expansionskärlet är rätt dimensionerad och rätt inställd.
Här är en bra länk om hur slutna expansionskärl fungerar:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv

Klämverktyg har jag inte och de är också hutlöst dyra (över 7 tusingar på Rinkaby rör! Bara för att jävlas?)
En klämringskoppling drar du med skiftnyckel och rörtång. Presskoppling menar du kanske?
 
ckytep skrev:
Frågan är som sagt om den röda pottan kan hålla upp rätt tryck till systemet trots att det inte kommer befinna sig rakt ovanför pannan?
Av vilken anledning skall den sitta rakt ovanför pannan?

Min potta har rödmarkering vid 1,25 Bar = drygt 12 m vattenpelare.

per
 
Försäkringsbolaget blir nöjdare om du sätter ett tryckexpansionskärl och det är inga problem att löda med gasol, det har gjorts miljontals såna lödningar och det är relativt enkelt. Det har ingen betydelse var du sätter det heller.
 
Gasol - då används silverlod, har jag läst mig till på internet. Gassvets och kopparlod måste väl vara bättre, det använder i alla fall killarna som installerar vår fjärrvärme.

per
 
Hmmmmm.... Kan/får man inte använda klämkopplingar till Tryckexpansionskärl??????
 
JPA666 skrev:
Hmmmmm.... Kan/får man inte använda klämkopplingar till Tryckexpansionskärl??????
Jodå.
Gasol - då används silverlod, har jag läst mig till på internet. Gassvets och kopparlod måste väl vara bättre, det använder i alla fall killarna som installerar vår fjärrvärme.

per
Bättre än tätt?
Skämt åsido så fungerar gasol och silverlod lika bra när det gäller de temperaturer och tryck en villainstallation handlar om. Vid fjärrvärmeinstallationen är det krav på hårdlödning (kopparlod) just för tryck och temp.

Har man tillgång till gassvets så är det väl enklast att hårdlöda, men hur många har det? En gasoltub har varenda mack och ett munstycke till den kostar inte många kronor och sedan är du redo att löda med sym-delar som kostar en bråkdel av vad pressdelarna kostar.
 
För primärsidan på fjärrvärmeanläggningar brukar det vara krav på att rören är svetsade. (Det är högre tryck och temperaturer där än på sekundärsidan.)
 
Jag håller med Rogge. In med ett tryckkärl ( det bli inte så jättestort när du har såpass lite volym i systemet) och mjuklöd det med kappilärkopplingar, jag mjuklödde hela min panninstallation med solvärme och acktankar och det gick hur bra som helst. Närmast själva tryckkärlet är dock klämringskoppling att föredra, då är det enklare att byta kärlet när det är dax för det i en avlägsen framtid.
 
Gamla hus tär på sinnet.
Expansionskärlet läcker som sagt, men det var en kallvattenledning som läckte mest. Nu är det stoppat och huset har ett innertak mindre.
Nåväl.

Jättetack för era svar!
Det verkar onekligen som det inte är något problem alls att sätta in tryckexpansionskärl och det är det jag kommer satsa på.
Jag snackade även med en lokal VVS-firma om saken och de håller med men gav visst ett varnande finger för att det kanske inte går om t.ex. badrumselement är kopplat direkt på ledningen till expansionskärlet. (Isåfall få man dra om värmeledningar till just det elementet...)
Det kan vara så i gamla hus ibland säger de. Detta är något som jag håller på att undersöka, men jag tror inte att så är fallet.

Tack som sagt!
 
Har själv en äldre villa från 1945 som fritidshus på landsbygden. Där läckte expansionskärlet vid anslutningen nertill
och dessutom visade sig stigarröret genomrostigt. Jag ersatte i princip alltihop (stigarrör + expansionskärl) med en slang
- ringlat en massa varv på expansionskärlets plats (för att ge volym motsvarande expansionskärlet) som sedan utmynnade
genom "paraplyet" ovan taket. Rostfritt och inga skarvar. Men för säkerhets skull ordnade jag ett slags "vattenuppsamlingskar" under ringlade slangpartiet som utmynnade gm ett litet rör till rummet under - där visst vattenspill inte kunde skada särskilt och dessutom möjliggöra tidig upptäckt av ev läckage. Pris: 30 m vattenslang för hela systemet ...

Naturligtvis kan man ha ringlade slangpartiet placerat ovanför ett tillräckligt stort kar utan avloppsrör också, vilket väl i normalfallet vore att föredra. (Sådant säkerhetskar under borde funnits även i
originalutförandet).

Men det här är bara experiment jag gjort själv och knappast något som fackfolk skulle rekommenderat.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.