Ett sävsjö trähus på Leca-källare i Rönninge

118k läst  238 svar

  1. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    Rickardg: Du är nybörjare på detta va? :x :wow:
     
  2. rickardg
    Medlem Nivå 13
    Japp nybörjare :cool:, eller kanske inte, har jobbat med elektronikkonstruktion och inbyggd mjukvara i 15 år professionellt och ytterligare några år privat. På jobbet är det mest med medicintekniska produkter som tex system som pumpar in vätska i hjärnan på patienter, ventilatorer, röntkenapparater osv. som har lite värre krav på sig än en klenspännings IO-modul som denna. Skickar dock de flesta av mina kretskort, för tillverkning inkl montering av komponenter, till fabriker , därav de risiga lödningarna på mina kort när jag måste löda själv ;)
     
    Redigerat 25 dec 2015 23:46
    • Laddar…
  3. rickardg
    Medlem Nivå 13
    Elektroikerns priser eller? elbutik.se verkar ta 6854 för controllern och 1643 för utgångsmodulen när de sälks som Elko LS
     
  4. rickardg
    Medlem Nivå 13
    Ytterligare ett IHC-tips, jag litade inte riktigt på IHC orginal strömförsörjningen och den tillhörande, enligt mig, bristfälliga specen som inte ens anger MTBF :x Istället blev det ett 90W TRACO-agg som finns billigt hos Conrad, där de har 10% rabatt 10ggr om året så det är bara invänta nästa 10% drive å köpa det för 827 SEK och därmed få ett bättre nätagg till lägre pris :cool: (ok 90W är lite överdrivet men ger ytrymme för utbyggnad, samma serie finns även för lägre effekter till lägre pris)
     
  5. S
    Medlem · Nivå 10
    Verkar helt sjukt, vet att jag kollade på vad grejerna kostade för bara ett halvår sen typ o det var snordyrt. Låter ju bra om det blivit så billigt :) Tyvärr är min controller så gammal att jag inte kan köra i senaste patchen i den ...
     
  6. rickardg
    Medlem Nivå 13
    Bygget har fortsatt för fullt, men det har varit väldigt få uppdateringar här i tråden, har fortsatt med stödmur, altan, pool mm. Ska försöka uppdatera lite mer, först lite om stödmursbygget som gjordes förra sommaren.

    Det fattades lite av stödmuren på södra sidan om garageuppfarten och sen hela biten norr om garageuppfarten. Det varierar lite hur snabbt berget kommer när man gräver i marken men det är strax under marknivå och där det är lite djupare ner får det inte plats med så mycket sula så större delen av muren var tvungen att dubbas i berget men i kombination med sula där det var längre ner till berget.

    Första delen av muren försökte vi gjuta in stenar som ytskikt vilket gick väldigt dåligt då pumpad betong är för lättflytande så alla murarna putsas istället. För att få samma utseende på nya muren som den med ingjutna stenar utan att behöva så stora mängder betong var tanken att göra en 12-15 cm tjock mur men med en överdel som är lika bred som den gamla muren och låta överdelen stödjas av kontreforer som även hjälper till att ta upp marktryck med, dock gör det gjutformen mer komplicerad. Precis som med förra muren använda jag frigolitblock vid kontreforerna för att skapa hål för dräneringsslangen att passera genom dem.

    P1020234.JPG P1020236.JPG P1020516.JPG P1020515.JPG P1020517.JPG

    Med förra stödmuren var tanken bygga stabila gjutformar skulle kunna återanvändas, istället blev det en gjutform som var extremt svår att få bort och ändå inte gick att återanvända så den här gången var fokus på att göra formen enkel att riva, så det fick bli form av OSB som stabiliserades av bjälkar på båda sidor som hölls ihop med gängstänger och hålband skruvade på ställen som är åtkomliga även efter gjutningen. För att passa bra mot vägen följer muren vägens böjning, vilket blir relativt enkelt att ordna när formen byggs upp av OSB-skivor. Vinkeln på övre delen av gjutformen var tänkt att förhindra den breda flänsen upptill från att gå sönder samt att även göra så det blir en tratt för att underlätta gjutningen så man kan gjuta med ränna direkt från vägen och slipper ha pumpbil.

    Gjutning av sula
    P1020520.JPG

    Gjutningen gjordes i två omgångar, först sulan och sen själva muren. Killen som körde pumpbilen till sulan var en väldigt erfaren betongbilsförare som egentligen var pensionerad och bara jobbade extra under sommaren när det var ont om folk. Föraren var väldigt lugn och metodisk och hade smarta idéer om hur han skulle göra, istället för att ställa upp bilen på några få ställen och jobba med en lång ränna såg han till att vända på bilen så han kunde köra bilen framlänges längs muren med rännan utfälld så kort som möjligt rakt i sidled och flytta bilen många gånger istället. Med en kort ränna blir det en kort sträcka betongen behöver rinna och den rinner snabbare iom den högre vinkeln så då blir det lättare att reglera hur mycket volym som kommer på varje ställe, dessutom går det fortare att göra rent rännan om man bara använt en kortare del. Verkar dock som att han har rännan ovanligt långt ute på den enda bilden av gjutningen Gjutningen gick väldigt snabbt och smidigt, dock tog betongen slut lite för snabbt fastän jag lagt på en del extra jämfört med mina beräkningar, så det blev en del skyfflande för hand för att få sulan att sluta tätt mot formens undersida

    Gjutning av muren
    Vi hade inte lika tur med den som körde betongbilen vid gjutningen av muren, en yngre kille som inte var lika erfaren och inte lika smart som den första. Jag försökte få honom att göra samma som första gjutningen men han fattade inte, till stor del pga språkproblem så han vände inte bilen åt rätt håll utan backade hela muren istället och han ville absolut köra med lång ränna vilket gjorde att det tog lång tid för betongen att rinna ner i formen och den blev svårreglerad så det blev översvämmning i formen när han inte kunde reglera betongen lika snabbt som det gick med kort ränna vid första gjutningen, sen var det inte samma fingertoppskänsla för volymen heller. Gjutningen tog därmed även väldigt mycket längre tid och blev mer spill och slabbande. Erfarenhet är värt mycket för de flesta jobb. Överbliven betong dumpades på en pressenning, hade förberett för att kunna använda överbliven betong till sulan till en liten kommande stödmur mer var tvungen att bära den i hinkar över en liten kulle vilket var väldigt mycket jobbigare än jag tänkt mig, lyckades iaf använda den bra.

    Rivning och motfyllning.

    Att riva alla konvexa ytor gick bra men de konkava ytorna var jobbigare då betongen fastnade mer och dels för att det var ganska trångt mellan muren och berget på en del ställen.

    P1020648.JPG
    Innan motfyllningen monterades dräneringsslang, pordränskivor och markduk. Den stora högen med stenar vi samlat för att användas som ytstenar till den här muren blev till motfyllning istället, sen hade vi även en hög grus som Ove från markfirman lämnat kvar för motfyllning. Tillsammans blev det ganska lagom med motfyllning.

    P1020647.JPG
    Efter motfyllningen beställde vi några storsäckar med matjord och även lite extra grus att ha framför muren för att återställa marknivån till den ursprungliga.


    P1020649.JPG
    Under motfyllningen kunde vi även bredda gångvägen upp till övre delen av tomten.

    P1020899.JPG
    Rabatten som blev längs med muren blir täckt av vintergröna, tar dock lite tid för den att etablera sig i norrbacken. Muren har även fått puts på sig med en borstad yta, kom tyvärr regn efte putsningen som gjorde att det blev några vertikala streck i putsen från rinnande vatten på några ställen :(
    ¨
    P1020900.JPG
    Murbitarna vid garageuppfarten har fått 12V LED-lampor monterade.
     
  7. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Kul att du inte glömt bort tråden:). Ser fram emot med uppdateringar med bilder.
     
  8. rickardg
    Medlem Nivå 13
    P1010854.JPG

    Planen var att det skulle bli en kamin, vilket det också blev (sent hösten 2015) efter en del velande, är inte helt gratis och huset är rätt energisnålt men det är väldigt mysigt med eld på vintern och känns även bra att ha en extra värmekälla i huset som backup.

    Det blev en väldigt liten kamin då det mest är för att det är mysigt. Det blev en grå Contura C820T som vi köpte från Kaminbutiken i Järna då de hade lägst totalkostnad av de vi frågade.

    Själva kaminen kostade 19500 och skorstenen kostade även den lika mycket till (inkl. 45 graders vinklar för sidodragning förbi nockbalken)

    Det tillkom golvskydd (lös glasskiva), miljöavgift, tillufts-kit (lite överprissatt med 600kr för ett par dm slang och nån koppling), arbetskostnad mm. Sen valde vi till en lucka under så det går att förvara tillbehör där och så man slipper se tilluftsröret som går ner i golvet.

    Totalkostnaden hamnade på ca 50k med "kampanjrabatt" på 2.5k

    För att få använda kaminen måste den vara besiktad och även ha slutbesked. Sotaren tog 2250:- för en "SSR-besiktning".

    P1010739.JPG P1010744.JPG P1010737.JPG

    Installatören var väldigt van och verkade ha koll. han var försiktig när han satte sågen i taket ifall det skulle finnas elledningar där och det visade det sig göra, fastän kaminen var med på ritningen så hade elektrikern missat det och dragit flexslang ivägen men klarade sig och den satt så löst att det gick bra att fösa undan den. Snickaren hade förberett i golvet för tilluften men vi hade ingen markering om var den kom upp så det blev till att försöka mäta och uppskatta var den skulle komma upp. Installatören började med ett litet hål baserat på det jag mätt upp och det träffade i hålet, sen körde han försiktigt med sticksåg åt olika håll tills han stötte på kanten på röret. Det var nätt och jämt att tilluften hamnade inom kaminens bottenplatta och installatören fick såga upp ett extra hål i kanten och använda en lite tunnare slang för tilluften. Anledningen till att hålet inte var centrerat var att det var en bärande stålbalk så det gick inte att sätta tilluften mer centrerat i golvet. Tanken var att det skulle bli en snyggare installation i golvet men så här i efterhand skulle jag valt att ta tilluften genom ytterväggen istället med tanke på hur tajt det var i golvet.

    P1010740.JPG

    Ett oväntat problem var nockpannorna, när huset byggdes hade de blivit silikonade (enligt installatören skulle man använda något lim istället) vilket gjorde att de satt för hårt ihop så de bara gick sönder, gick sönder ett antal av dem under installationen men som tur var hade vi kvar tillräckligt med överblivna nockpannor från när huset byggdes så det gick att få till någorlunda.

    P1030358.JPG

    Från alla träd som stod på tomten har vi en hel del ved. Den har fram tills nu (2017) legat i dryga 1m-längder i två stora högar på kommunens mark i flera år men nu har vi lyckats såga upp den och börjat klyva den i eldningsbara bitar som vi kommer förvara på vår egen mark under tak så den inte ska ruttna. Tyvärr visade det sig att en hel del blivit rötskadad och uppäten av insekter då men vi har ändå så vi klarar av att mys-elda ganska många gånger om året så länge vi bor i huset.
     
  9. rickardg
    Medlem Nivå 13
    I det minsta sovrummet var det lite mindre med plats garderober jämfört med de två andra barnrummen från början, och det blev ännu mindre då ventilationstrumman tog mycket mer plats än planerat vilket gjorde garderoben ännu mindre. För att det ändå skulle bli garderob som använde så mycket som möjligt av det tillgängliga utrymmet blev det en 50 cm bred Ikea Pax-stomme och sen istället för en till 50 cm stomme så blir det en 60 cm bred öppen volym där det blir en lös trådback och senare en klädstång ovanför det. Då de andra barnen har skjutdörrar skulle det bli en sådan här med men inspirerad av något avsnitt av något byggprogram jag såg för 10-15 år sen på TV där de byggde garderobsväggar med lösa beslag och MDF-skivor som de sedan satte en foto-vägg på tänkte jag göra något liknande här, verkade ju väldigt enkelt.... oturligt nog var det inte det, är mycket enklare att köpa saker färdigt...

    P1030365.JPG

    För att få ner vikten körde jag med 10 mm MDF och sen gjorde en ram på baksidan för att de skulle se lite rejälare ut. Kanterna frästes halvrunda och skivorna målades. Beslagen att skruva upp dörrarna med kom från Jula, inte superkvalité men de funkar helt ok. Var dock lite problem att skruva i taket, glesen satt dåligt till så det blev en del gipsankare som var svåra att få dit då det går rätt tätt med VP-rör ivägen, fick dit skenan och hängde upp de vitmålade dörrarna, sen var det dags för tapet. Det visade sig inte finnas så bra foto-tapeter med rätt formfaktor som passade så det blev en vanlig tapet. Något som jag inte tänkt på var vad som händer om man sätter fast en tapet med tapetklister på en tunn MDF-skiva... den slår sig, blev en rätt rejäl banan av skivan efter ett par timmar, inte så kul... blev lite sur på mig själv som inte tänkt på det men men som tur var rätade den ut sig igen när det torkade :) Även väggen brevid dörrarna fick samma tapet på sig.

    P1030361.JPG

    Resultatet blev väl ok till sist men hade jag insett hur bökigt det skulle bli hade jag valt vanliga dörrar till garderoben istället. :-/
     
    • Laddar…
  10. rickardg
    Medlem Nivå 13
    P1030377.JPG
    I köket har vi ett antal el-uttag styrda av IHC-styrsystemet, då lampknapparna saknar indikering var det lite lurigt att veta om de var på eller inte. Två år efter vi flyttat in såg jag att det finns eluttag i samma serie (Eljo Exxact) som elektrikern satte dit men med en indikeringslysdiod på så efter jag uppgraderat dem kan man se dels om eluttagen är på/av och även om det är ett styrt eluttag eller inte.

    P1030376.JPG
    En lite irriterande och märklig sak är att enkeluttagen och dubbeluttagen har olika färg på lysdioderna, dubbeluttag lyser rött och enkeluttag lyser grönt, undrar hur designfolket på Eljo kom fram till att de skulle göra så?:confused:
     
  11. N
    Medlem Nivå 11
    Upphandlad elektronik bakom säkert. Nån ekonom som beslutat....
     
  12. L
    Medlem Nivå 10
    Underbar tråd. Har tagit någon dag att ta sig igenom. Väldigt nyfiken på hur det gått för er och hur ni trivs i huset.
     
  13. rickardg
    Medlem Nivå 13
    Jodå det är superbra, det mesta i huset blev som vi tänkt, sånär som på att det fortfarande inte är helt färdigt, jobbar fortfarande varje vecka med något på huset (största projekten är att göra klart uterum, pool, altan, cykelskjul och ett rum i källaren, lite småfix lite varstans i huset med kvar med). Kommer fortsätta uppdatera tråden med saker allteftersom de blir klara :)

    Skulle verkligen kunnat rekommenderat Sävsjö Trähus, om de funnits kvar, Eksjöhus köpte dem och lade ner dem :(, sen finns det en del andra som XN-villan och Moderna Trähus (startat av vår säljare på ST) som kör liknande koncept och pris/kvalité men inget så stort företag som ST vilket var en stor fördel med dem.
     
  14. rickardg
    Medlem Nivå 13
    Blir ettt inlägg om uterummet nu, det var ett tag sen vi började med det, inte 100% färdigt men så här långt har vi kommit med det nu.

    När vi ritade huset var en tanke att ta med så mycket som möjligt från början åtminstone tankemässigt även om vi inte bygger det direkt. En av sakerna som var med på ritningen men inte helt bestämt om det verkligen skulle bli av men som blev av ändå var uterummet. Uterummet var planerat till att vara placerat på södergaveln, vilket gör att vi inte kunde få till en ingång från huset men istället gjorde vi ett längre takutskjut för att man ska kunna under tak från vardagsrummet till uterummet.

    uterum_ritning2.png uterum_ritning1.png

    Då vardagsrummet blev så pass ljust och luftigt blev behovet av uterummet inte lika stort som vi tänkt oss när vi ritade huset. Egentligen skulle vi ha mer glädje av ett växthus, men då uterummet redan var inritat på bygglovsritningen var vår tanke att bygga enligt plan men både ha en del växter där samtidigt som vi har det som uterum, lite av orangeri.

    Själva stommen till uterummet var vi tvungna att konstruera själva då utseendet styrdes av bygglovet där vi ritat in uterummet utseendemässigt att passa till huset så en standard-byggsats gick inte att använda.

    Tak och skjutdörrar kommer från Willab Garden. Det går att välja dörrar och tak med olika U-värden, men vi valde enkelglas av deras enklaste modell på dörrarna, vilket kostade 15k3 för 3+4+3=10m skjutdörrar. Man får betala rätt mycket mer för en ganska liten ökning av U-värde. Taket är lite mer prisvärt att gå upp i U-värde på men det gör inte så stor skillnad för den totala effektåtgången när man värmer upp uterummet iom att det ändå är skjutdörrarna som läcker ut mest värme så det gör inte så stor skillnad. Då planen var att ha växter var även en tanke att ett tunnare tak släpper in mer ljus till växterna så det skulle vara fördelaktigt även på så vis. Taket gick på 7k2 för 2st 3x3.7m, sen tillkommer nockbalken för 895:- vilken var den minst prisvärda delen på uterummet

    Gavelsidans takstol dimensionerades enligt takstolsbokens beräkningsprogram men uppskalat lite för säkerhets skull. Nockbalk och balkarna är av limträ (byggmax), egentligen lite onödigt kraftiga men det går inte att köpa exakt vilka dimensioner som helst och utöver att klara snölast osv är det bra om det är en praktiskt dimension att använda. Utöver att limträ är starkare än vanligt trä och ihoplimmat med träfibrerna åt olika håll så det vrider sig inte lika mycket av fukt osv. Takstolsbjälkarna som håller upp plast-tak-skivorna är vanligt C24 trä, även de blir rejält tilltagna vid kontrollberäkning. Enligt dimensioneringsanvisningarna från Willab Garden ska det till ett stöd i mitten på takskivorna när man har den tunnaste sortens kanalplastskivor. Utöver att stadga upp taket så ger de balkarna även stöd åt takstolsbjälkarna som håller upp taket så de inte ska kunna vrida sig lika lätt. Bjälkarna har uttag där de korsar varandra eller sitter ihop och det är ganska tajt passform på allt och det blir lite självlåsande. Bjälkarna vilar på varandra så att kraftöverföringen sker via stöd och är inte genom infästningarna för ökad stabilitet.

    De flesta delarna målades innan de byggdes ihop. På så sätt blir även urtagen målade innuti och det är mycket enklare att måla brädorna när de ligger på marken än när de är 3m upp i luften.

    P1030406_målning.JPG

    Lite pyssel att få upp de gaveltakstolen och nockbjälken själv med handkraft, och mycket klättrande för att få ihop allt. I början på bygget var jag lite orolig för hur mycket det svajade men för varje del jag monterade blev det stabilare och stabilare.

    P1030407_bygge1.JPG P1030413_bygge2.JPG

    Det var relativt okomplicerat att bygga ihop delarna från Villab Garden, men det var väldigt många mer delar än jag hade föreställt mig,.
    Tyvärr inte så många bilder på delmomenten, men så här ser det ut när det är i det närmsta färdigt.

    P1040184_färdigt.JPG

    En miss med Willab Gardens sortiment är bristen på vanliga dörrar med gångjärn i samma stil med enkelglas osv. I vårat fall behövdes en sådan då det inte skulle funka så bra med skjutdörr. Det går att köpa en hel-glas altandörr men de är ruskigt dyra, många kostar över 10k. Funderade på att köpa en begagnad altan-dörr men hittade inga helglas just då. Lösningen blev att köpa en nästan helglas ytterdörr istället på ”rea” hos Bygghemma för 5198:-

    P1040194_dörr.JPG

    Under sommaren försökte vi odla växter i uterummet, men då det blev över 50 grader dog alla växter första dygnet :(, till nästa säsong får det bli lite bättre ventilation.
     
    • Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: